• Äldre 3 Mar 19:12
    8821 visningar
    10 svar
    10
    8821

    Vad tusan är joller??

    Jag har nu under en lång tid funderat över var joller är och har även frågat på bvc men dom kan ej förklara för mig. De säger bara att man vet när man hör det...Jag har nu en son på fem månader och kan inte säga när han började jollra för jag vet inte hur det låter. Vilket är tråkigt för jag skriver mycket om hans utveckling men just det får jag lov att hoppa över i så fall??

    Kan någon vara snäll och förklara för mig?

  • Svar på tråden Vad tusan är joller??
  • Äldre 3 Mar 19:24
    #1

    Det är de ljuden som barnet gör (medvetet) som inte är:
    skrik
    riktiga ord

  • Äldre 3 Mar 20:14
    #2

    Dada-bloblo-gagngan jollar min lilla.

  • Äldre 3 Mar 21:10
    #3

    Gagalollodobbigagdo..

  • Äldre 5 Mar 13:03
    #4

    Vår jollrar massor. Förutom gurgel är det lal, lol, n-ga bl.a.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 6 Mar 23:23
    #5

    Som nr 1 skrev, alla ljud de gör utom skrik. Jollret låter olika beroende på barnets ålder, först är det typ aaaa och oooo, sen blir det mamamama och bababa, sen typ mababomababa och till sist blir jollret så varierat att det låter som om barnet pratar på ett annat språk. Det finns betydligt bättre förklaringar om du googlar.

  • Äldre 7 Mar 05:43
    #6

    Jollra är kanske livets första försök till lek? I värsta fall kan det vara autism eller annat neuropsykiatriskt, att barnet inte vill leka på det viset. Ler barnet aldrig?

    .

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 7 Mar 08:35
    #7
    parentesen skrev 2017-03-07 05:43:17 följande:

    Jollra är kanske livets första försök till lek? I värsta fall kan det vara autism eller annat neuropsykiatriskt, att barnet inte vill leka på det viset. Ler barnet aldrig?

    .


    Fast TS barn jollrar ju med största säkerhet, annars skulle hon inte fundera på när han började...
  • Äldre 7 Mar 10:55
    #8
    parentesen skrev 2017-03-07 05:43:17 följande:

    Jollra är kanske livets första försök till lek? I värsta fall kan det vara autism eller annat neuropsykiatriskt, att barnet inte vill leka på det viset. Ler barnet aldrig?

    .


    Men nu va frågan hur joller låter, vad det är. Ts barn kanske jollrar mycket men att ts själv inte vet vad joller är och när han började jollra. Om man inte vet vad joller är så är de ju också svårt att svara på om barnet jollrar.

    Hade frågan istället handlat om att barnet i inte jollrar så kan du vara inne på rätt linje.
  • Äldre 7 Mar 14:09
    #9

    Tack för era svar jag förstår nu mer exakt vad joller är och nu kan jag säga att min son har jollrat sedan LÄNGE!:D

    Och till "parantesen", min son ler skrattar och utvecklas som han skall och även lite fortare än vad bvc tittar efter vid vissa månader så han visar ej tecken på att det skulle vara någon sjukdoms fråga! Frågan löd hur joller låter då jag vill dokumentera mer exakt i han bok, och inte OM han jollrar. Men kan förstå missuppfattningen ändå.

    Tack alla för hjälpen!:D

  • Äldre 21 Apr 09:07
    #10

    Jag har uppfattat det som

    Joller = vilka ljud som helst som inte är skrik/gråt

    Nyanserat joller = varierar i intensitet/tonläge/ljud typ aaaaOoooAAAAA

    Babbeljoller = Bababa/dadada/mamama/tititi etc

Svar på tråden Vad tusan är joller??