• Anonym (Skadad?)

    Kan jag anmäla min förlossning?

    Jag födde barn för drygt ett år sedan och har hela tiden känt att hela förlossningen sköttes fel. Nu har jag träffat flera bekanta som själva jobbar inom mödravård/kvinnokliniker som har bekräftat mina misstankar. Min förlossning sköttes inte enligt riktlinjerna och det har orsakat enormt mycket psykiskt och fysiskt lidande för både mig, min man och vårt barn. Kan man anmäla den här händelsen till patientnämnden efter såhär lång tid? Är det ens någon idé? Jag har min förlossningsjournal som kan styrka hela händelseförloppet. Det kanske är fånigt att fortfarande tänka på det men jag känner att jag behöver att någon ansvarig bekräftar att det som hände oss inte borde ha fått hända.

  • Svar på tråden Kan jag anmäla min förlossning?
  • Anonym (Vem är jag för dem?)

    Alltså jag vet inte om det kommer att hjälpa nu. Mycket gick fel i min förlossning. Allvarliga saker som missades pga nonchalans och att INGEN läste mitt förlossningar ev.
    Jag skadades och har fortfarande 3 år senare stora problem. Har ont 24/7 dygnet pga jag syddes fel och ingen beudde sif om en en efterkontroll. Har behandladats med en massa sprutor men inget hjölper. Det enda man kan göra i dagsläget är att klippa upp mig och sy om det. Skitkul!
    Jag kan inte ha sex alls då det gör så fruktansvärt on, har ont när jag sitter, står och ligger. Att torka sig efter toabesök är inte att prata om.

    Men tror du någon gör något? Nej. INGEN.
    Min gynekolog är bekymrad men jag kommer aldrig vinna kampen mot dem (läkarna). Jag är en fis i rymden för dem.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Vem är jag för dem?) skrev 2017-03-03 20:47:11 följande:

    Alltså jag vet inte om det kommer att hjälpa nu. Mycket gick fel i min förlossning. Allvarliga saker som missades pga nonchalans och att INGEN läste mitt förlossningar ev.

    Jag skadades och har fortfarande 3 år senare stora problem. Har ont 24/7 dygnet pga jag syddes fel och ingen beudde sif om en en efterkontroll. Har behandladats med en massa sprutor men inget hjölper. Det enda man kan göra i dagsläget är att klippa upp mig och sy om det. Skitkul!

    Jag kan inte ha sex alls då det gör så fruktansvärt on, har ont när jag sitter, står och ligger. Att torka sig efter toabesök är inte att prata om.

    Men tror du någon gör något? Nej. INGEN.

    Min gynekolog är bekymrad men jag kommer aldrig vinna kampen mot dem (läkarna). Jag är en fis i rymden för dem.


    Klippa upp och sy om verkar ju helt rimligt i jämförelse med hur du har det nu. Då läker det ju iaf.
  • Anonym (Vem är jag för dem?)
    Anonym (Sara) skrev 2017-03-03 21:02:32 följande:
    Klippa upp och sy om verkar ju helt rimligt i jämförelse med hur du har det nu. Då läker det ju iaf.
    Problemet är att jag har dålig läkförmåga. Har fått stora knutar i slidan som inte går att ta bort så enkelt. Risken är så stor att det blir värre och därför har det skjutits upp. Tror du inte jag sa det till läkarna som första förslag? Men Nää det är ju så många risker bl.a. Bl.a.
    Fan säger jag bara.
  • Anonym (förbannad)

    Helt sjukt att det ska vara så. Blir så arg. Hade det varit mig eller någon i min familj hade vi åkt hem till barnmorskan hela familjen och krävt ursäkt och kompensation!

  • PammyPammy

    Självklart kan du anmäla. Man vönder sig till IVO ( inspektionen för vård och omsorg)

    Man kan även börja med att skicka en formell anklagan till klinikchefen på gällande klinik.

    Du bör dock vara inställd på att risken finns att inget fel egentligen begått - även perfekt sydda sår kan läka fel/ "otrevliga" saker kan behöva göras för att säkerställa ditt eller barnets liv osv.... men om du fortfarande har tankar och funderingar är det väl bra att det utreds. Om inte annat får vårdpersonalen en chans att reflektera lver sina beteenden och rutiner

    Grattis och lycka till

    Syster Yster

  • Anonym (Hoppas du får må bra snart.)
    Anonym (Vem är jag för dem?) skrev 2017-03-03 21:23:28 följande:
    Problemet är att jag har dålig läkförmåga. Har fått stora knutar i slidan som inte går att ta bort så enkelt. Risken är så stor att det blir värre och därför har det skjutits upp. Tror du inte jag sa det till läkarna som första förslag? Men Nää det är ju så många risker bl.a. Bl.a.
    Fan säger jag bara.
    Då är det snarare din läkförmågas än personalens "fel" att du inte har läkt "normalt". Vem tänker du ska anmälas och varför? Vad är det som du tror att du ska få ut av en anmälan? Jag beklagar att det inte blev bra för dig men din dåliga läkförmåga är inte förlossningspersonalens fel.
  • Snuttis2

    Var inte rädd för att anmäla, eller lämna klagomål -anmälningar o frågor skapar reflektion och SKA ses som något positivt som kvalitetssäkrar vård o omsorg!

    Ta en kontakt med patientnämnden i din region de kan rådgöra o registrera/hjälpa till att driva detta om de anser att fel begåtts. Ivf är också en viktig instans och den högsta vi har inom hälso sjukvården !

    Viktigt att ha med sig är dock att detta kommer ta tid, och energi av dig! Du kommer bli tvungen att tydligt redogöra för förloppen så som du uppfattat dem, har du vittnen till situationer så säkerställ deras berättelser i detta!

    Du måste vara hårdhudad o rustad för att du trots allt sedan kan få ett negativt besked!

    Glöm inte skadestånds möjligheterna för permanenta skador, patientnämnden kan stödja dig där! Har du en sjuk o olycksfalls försäkring så ska ju allt anmälas även dit ! gravidförsäkringen likaså!!

    Önskar dig all lycka.....

  • nokitus

    Men alltså, om du syddes fel och hade ont, tog du inte kontakt redan då med sjukvården så dom kunde hjälpa dig? Jag syddes också jättefel, men det gjorde ju så jävla ont efteråt, så jag tog kontakkt med sjukvården och dom kollade upp det så att det läkte som det Kulle, fick även mediciner mot infektioner och medel att putsa med. Mitt läkte som det skulle och är inget som jag lider speciellt av idag om jag inte går och känner hur fult det känns....

Svar på tråden Kan jag anmäla min förlossning?