• Anonym (Gifta­ssugen­)
    Äldre 3 Mar 22:53
    2455 visningar
    11 svar
    11
    2455

    Oense om bröllop

    Hej. Min sambo och jag tänkte gifta oss, men kan inte komma överens om hur. Han vill gärna dra till rådhuset och sedan bara berätta för våra familjer att vi redan gift oss, och eventuellt fira senare i sommar med en liten fest. Jag har svårt att tänka mig att inte ha med min familj, och är rädd att det kommer att göra både dem och hans familj ledsna och lite sårade. Jag kan nog också tänka mig att göra lite mer av en grej av det än att bara dra till rådhuset och sen bara åka hem. 

    Kan tillägga att det handlar om 3 personer från min sida och 4 från hans, plus mina två barn vilka självklart är med på bröllopet oavsett. Så det skulle bli totalt 9 gäster om familjerna fick vara med. Någon som har haft samma problem? Hur löste ni det?
  • Svar på tråden Oense om bröllop
  • Caramb­olan
    Äldre 4 Mar 06:34
    #1

    Kan ni hitta en kompromiss? Vi bjöd med närmaste familjemedlemmarna till stadshuset och efteråt bjöd vi med dem på fin afternoon-tea med extra bröllopstårta på grand hotel. Enkelt, litet och krävde ingen planering alls annat än att boka fikat men blev väldigt fint och festligt.

  • Anonym (Kurt)
    Äldre 4 Mar 08:42
    #2

    Min bästa vän och hennes man bjöd på brunch före bröllopet och hade även fotografering och paketöppning då.

    Detta med hänsyn till en gammal och sjuk släkting. De tyckte det var viktigare att få fira med släktingen under begränsad tid än att släktingen skulle behöva vara med under större delen av dagen.

    Så av ca 12 gäster följde sen ca 5 med på själva vigseln.

  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 4 Mar 09:12
    #3

    Var du av vilken anledning han vill ha det enkelt? Och vad är det viktigaste för dig?

    Är det att familjen är där? Eller att det är mer romantiskt?

    Kanske kan ni hitta ett annat alternativ som passar er båda?

    Jag och min man åkte i hemlighet till ett slott, bara han och jag. Vi var uppklädda, jag hade fixat riktig bröllopsfrisyr, vi hade professionell fotograf. Gifte oss borgerligt i slottsträdgården och sen bodde vi i deras svit.

    Det var underbart och romantiskt! Ett mellanting mellan att göra en 'större grej' och 'bara' gå till rådhuset...

  • elyse
    Äldre 4 Mar 09:20
    #4

    Vi gifte oss borgerligt i vår trädgård. Kostar inget att förrättaren kommer hem till er. Vi hade under tio personer närvarande och åt tårta efteråt. På kvällen hade vi dock grillfest för ett trettiotal personer.

  • Anonym (Gifta­ssugen­) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 10:01
    #5

    Tack för svaren.

    Jag tror att den stora skillnaden ligger i att jag vill ha med familjen och han inte. Det mesta andra går nog att kompromissa om till viss del. Han tycker att det känns intimare att bara vara vi och barnen. Jag har haft misstankar om att han egentligen är rädd för sina föräldrars reaktion, men det säger han inte stämmer...

  • Anonym (.,..)
    Äldre 4 Mar 10:44
    #6

    Rädd för sina föräldrars reaktion?

  • Anonym (Gifta­ssugen­) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 10:53
    #7
    Anonym (.,..) skrev 2017-03-04 10:44:43 följande:

    Rädd för sina föräldrars reaktion?


    Han har tidigare haft en del tankar kring vad hans föräldrar ska tycka om hans relationer, eller snarare...han var förlovad med en tidigare flickvän och vågade inte berätta för sina föräldrar på flera månader. När han väl berättade blev de glada och så, så det handlar nog bara om hans egna hjärnspöken. Han har dessutom varit väldigt tydligt kritisk mot äktenskap, så det gör också att han oroar sig för vad de ska tycka. 

    (Brasklapp är att detta bara är min tolkning av allt, han kanske skulle beskriva det annorlunda.)
  • Anonym (Elin)
    Äldre 4 Mar 12:17
    #8
    Anonym (Giftassugen) skrev 2017-03-04 10:01:24 följande:

    Tack för svaren.

    Jag tror att den stora skillnaden ligger i att jag vill ha med familjen och han inte. Det mesta andra går nog att kompromissa om till viss del. Han tycker att det känns intimare att bara vara vi och barnen. Jag har haft misstankar om att han egentligen är rädd för sina föräldrars reaktion, men det säger han inte stämmer...


    Är det så att du vill ha släkten där eller är det för din rädsla att de ska bli besvikna? Det är er stora dag, inte er släkts utan er stora dag. Folk blir besvikna men de blir nog glada att ni har gift er ändå. Eller så kan ni kompromissa? Ta bara era föräldrar och dina barn.
  • Anonym (Gifta­ssugen­) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 13:31
    #9
    Anonym (Elin) skrev 2017-03-04 12:17:42 följande:
    Är det så att du vill ha släkten där eller är det för din rädsla att de ska bli besvikna? Det är er stora dag, inte er släkts utan er stora dag. Folk blir besvikna men de blir nog glada att ni har gift er ändå. Eller så kan ni kompromissa? Ta bara era föräldrar och dina barn.
    Det var en bra fråga! Jag har inte riktigt funderat över varför jag vill ha dem där. Mycket är nog att de kommer att bli ledsna. Jag har bara mamma kvar i livet av föräldrarna och hon börjar bli gammal och sjuk, vet inte hur länge hon kommer att finnas kvar. Och skulle hon få komma kan jag inte utesluta min syster, det är i princip den enda släkt jag har. Och så klart kommer då hennes dotter också i så fall. På hans sida finns det två föräldrar och en mormor samt en syster. Skulle också kännas svårt att enbart bjuda föräldrarna och utesluta de andra två. 
  • Anonym (Elin)
    Äldre 4 Mar 14:14
    #10
    Anonym (Giftassugen) skrev 2017-03-04 13:31:39 följande:
    Det var en bra fråga! Jag har inte riktigt funderat över varför jag vill ha dem där. Mycket är nog att de kommer att bli ledsna. Jag har bara mamma kvar i livet av föräldrarna och hon börjar bli gammal och sjuk, vet inte hur länge hon kommer att finnas kvar. Och skulle hon få komma kan jag inte utesluta min syster, det är i princip den enda släkt jag har. Och så klart kommer då hennes dotter också i så fall. På hans sida finns det två föräldrar och en mormor samt en syster. Skulle också kännas svårt att enbart bjuda föräldrarna och utesluta de andra två. 
    Var inte rädd för att göra de besvikna för det är er dag. Besvikelsen kommer de över förr eller senare. 
  • Anonym (V)
    Äldre 4 Mar 14:37
    #11
    Anonym (Giftassugen) skrev 2017-03-04 10:01:24 följande:
    Tack för svaren. Jag tror att den stora skillnaden ligger i att jag vill ha med familjen och han inte. Det mesta andra går nog att kompromissa om till viss del. Han tycker att det känns intimare att bara vara vi och barnen. Jag har haft misstankar om att han egentligen är rädd för sina föräldrars reaktion, men det säger han inte stämmer...

    Kan vara en fråga om ordval. Många, i synnerhet män, ogillar att bli kallade för rädda. Men han kanske ändå misstänker att deras reaktion blir negativ och vill slippa hantera det på en dag som borde handla om glädje.
Svar på tråden Oense om bröllop