• Anonym (Kattegatt)

    Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?

    Jag var på en middag och hade innan annonserat att jag äter allt förutom rött kött. Kommer dit och blir serverad fläskfilé, vilket jag alltså inte alls äter.

    Trodde verkligen att folk hade koll på vad för slags kött som avses med rött, eller vet inte alla det? Har ni koll?

  • Svar på tråden Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (a) skrev 2017-03-04 11:34:55 följande:
    Om någon hade sagt till mig att den inte vill ha rött kött hade jag tolkat det som att det går bra med välstekt kött (dvs inte "rare").

    Det trodde jag också väldigt länge. Och jag har väl aldrig riktigt fått ordning på vilket kött som är "rött" och inte (men med tanke på hur många olika definitioner det verkar finnas så är det kanske inte så konstigt).
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Lena) skrev 2017-03-04 11:13:46 följande:
    ??? Precis vad jag skrev.

    Det här riskerar att bli en lång off-topicdebatt om semantik. Tror det är bäst att lämna det och konstatera att vi nog ändå är rätt överens om det mesta. :)
  • elyse

    Om man själv äter allt kött har man kanske aldrig haft behov av att reflektera över det. Men det förvånar även mig att så många faktiskt inte känner till skillnaden..

  • Flash Gordon
    Anonym (Kattegatt) skrev 2017-03-04 10:22:03 följande:
    Ja precis. Vet att definitionen är något oklar, men de flesta vet väl att rött kött inte innebär ROSA kött (som i sånt som inte är well done). Detta trodde alltså värden.
    Ja, det är väl ingen orimlig tolkning för någon som inte är insatt i matdebatten?

    "Jag vill inte ha kött rött" innebär alltså att du vill ha det väl genomstekt.
  • Anonym (xyz)

    De enda gånger jag själv kommit i kontakt med begreppet "rött kött" är på restaurang när jag vill ha köttet genomstekt, dvs inte rött i mitten.
    Jag kunde ha gjort samma misstag som beskrivs i trådstarten, dvs bjuda på genomstekt fläskfilé.

  • Anonym (1234)

    Om kött är rött är beroende på vilket djur det kommer ifrån, inget annat.

  • Anonym (Qwert)

    Antingen äter man djur eller inte om det inte är tal om födoämnesallergi.

  • Anonym (Anna)

    Kundvagnen är tom
    Professional Secrets
    Bli proffs
    I ditt eget kök!
    Mitt PS

    Vad räknas som rött kött?
    KATEGORI: DEBATT | SKRIVET: AUG 29, 2016

    I Sverige räknas gris, nöt, lamm och vilt till kategorin "rött kött". Men om man tittar utomlands blir det knepigare. Där kan kanin och get räknas som "rött" och gris som "vitt". Vi försöker reda ut begreppen...

    Vad räknas som rött kött?

    Frågan kom upp häromdan i ett av våra möten på PS. Så här skriver svenskt kött:

    ?I Sverige avses oftast gris, nöt, lamm samt vilt. En del inkluderar inälvsmat andra inte. Kött från fågel och fisk räknas som vitt. Undantaget är struts, som är en fågel, men vars kött räknas som rött.?

    Men om man lyfter blicken lite grann blir det knepigare. I vissa medelhavsländer anser man att kanin och get hamnar i kategorin ?rött?, utan att gå in på vilt som kategori. Och i Australien lär det vara så att gris ? vilket den som någonsin har överstekt en fläskfilé kan förstå ? räknas som ?vitt?.

    Livsmedelsverket, som har åsikter om vad rött kött och chark gör med människors hälsa, säger: ?Ät mindre rött kött och chark, inte mer än 500 gram i veckan. Endast en mindre del bör vara chark?, men kommer inte med någon definition på just ?rött kött?.

    Hur som helst, vårt råd här på PS är alltid: Ät mindre men bättre kött.

    KOMMENTARER
    Kommentera inlägg

    KOMMENTERA
    « Föregående inläggNästa inlägg »
    PS NYHETER

    PS
    Nyheter, kommentarer, åsikter, namn man nämner och annat smått och gott som vi har snappat upp i matvärlden.
    Dela inlägg med andra
    Facebook

    Twitter

    E-mail
    LOGGA IN

    Glömt lösenordet?
    LOGGA IN
    Logga in
    BLI MEDLEM
    Medlemskap i PS kostar inget
    Bli först att få våra nyheter
    Ställ frågor och få hjälp i forum
    Följ andra duktiga kockar
    Dela med dig av dina bästa recept
    BLI MEDLEM
    DE SENASTE ARTIKLARNA

    Glöm inte att ta med en vass kniv
    FEB 28, 2017

    SPORTLOVSKLASSIKERN: Spaghetti med köttfärssås
    FEB 25, 2017

    Snart kommer våren!
    FEB 23, 2017
    MINA BOKMÄRKEN

    Glöm inte att ta med en vass kniv
    FEB 28, 2017

    SPORTLOVSKLASSIKERN: Spaghetti med köttfärssås
    FEB 25, 2017

    Snart kommer våren!
    FEB 23, 2017
    ARKIV
    2017
    februari
    januari
    2016
    december
    november
    oktober
    september
    augusti
    juli
    juni
    maj
    april
    mars
    februari
    januari
    2015
    december
    november
    oktober
    september
    augusti
    juli
    juni
    maj
    april
    mars
    februari
    januari
    2014
    december
    november
    oktober
    september
    augusti
    juli
    juni
    maj
    april
    mars
    februari
    januari
    2013
    december
    november
    oktober
    september
    augusti
    juni
    maj
    april

    Professional Secrets | All rights reserved.

  • linani

    Så alla ni som tänker att "rött kött" syftar på graden av stekning - när ni läser rapporter om att rött kött ökar cancerrisken, tänker ni då att det är riskfritt att fortsätta äta mycket kött bara det är välstekt?

  • EnAnonumius
    Anonym (Anna) skrev 2017-03-04 12:42:20 följande:
    Kundvagnen är tom Professional Secrets Bli proffs I ditt eget kök! Mitt PS Vad räknas som rött kött? KATEGORI: DEBATT | SKRIVET: AUG 29, 2016 I Sverige räknas gris, nöt, lamm och vilt till kategorin "rött kött". Men om man tittar utomlands blir det knepigare. Där kan kanin och get räknas som "rött" och gris som "vitt". Vi försöker reda ut begreppen... Vad räknas som rött kött? Frågan kom upp häromdan i ett av våra möten på PS. Så här skriver svenskt kött: I Sverige avses oftast gris, nöt, lamm samt vilt. En del inkluderar inälvsmat andra inte. Kött från fågel och fisk räknas som vitt. Undantaget är struts, som är en fågel, men vars kött räknas som rött. Men om man lyfter blicken lite grann blir det knepigare. I vissa medelhavsländer anser man att kanin och get hamnar i kategorin rött, utan att gå in på vilt som kategori. Och i Australien lär det vara så att gris vilket den som någonsin har överstekt en fläskfilé kan förstå räknas som vitt. Livsmedelsverket, som har åsikter om vad rött kött och chark gör med människors hälsa, säger: Ät mindre rött kött och chark, inte mer än 500 gram i veckan. Endast en mindre del bör vara chark, men kommer inte med någon definition på just rött kött. Hur som helst, vårt råd här på PS är alltid: Ät mindre men bättre kött. KOMMENTARER Kommentera inlägg KOMMENTERA « Föregående inläggNästa inlägg » PS NYHETER PS Nyheter, kommentarer, åsikter, namn man nämner och annat smått och gott som vi har snappat upp i matvärlden. Dela inlägg med andra Facebook Twitter E-mail LOGGA IN Glömt lösenordet? LOGGA IN Logga in BLI MEDLEM Medlemskap i PS kostar inget Bli först att få våra nyheter Ställ frågor och få hjälp i forum Följ andra duktiga kockar Dela med dig av dina bästa recept BLI MEDLEM DE SENASTE ARTIKLARNA Glöm inte att ta med en vass kniv FEB 28, 2017 SPORTLOVSKLASSIKERN: Spaghetti med köttfärssås FEB 25, 2017 Snart kommer våren! FEB 23, 2017 MINA BOKMÄRKEN Glöm inte att ta med en vass kniv FEB 28, 2017 SPORTLOVSKLASSIKERN: Spaghetti med köttfärssås FEB 25, 2017 Snart kommer våren! FEB 23, 2017 ARKIV 2017 februari januari 2016 december november oktober september augusti juli juni maj april mars februari januari 2015 december november oktober september augusti juli juni maj april mars februari januari 2014 december november oktober september augusti juli juni maj april mars februari januari 2013 december november oktober september augusti juni maj april Professional Secrets | All rights reserved.
    Kan du inte länka till artikeln i stället?

    Det blir otroligt rörigt att läsa när man ser helt plötsligt i texten "Twitter", "Logga in", "E-mail". "Kommentera artikeln", "Bli medlem", "De senaste artiklarna". etc etc.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?