• Anonym (Kristina)

    Abort v 6

    Har lyckats blivit gravid trots skydd och ska göra medicinsk abort. På måndag ska jag till kliniken och få de första tabletterna.

    Jag läser mest om hur hemskt det är och hur ont det gör och hur mycket det blöder, så nu är jag jätteorolig.

    Jag är i vecka 6 precis och på kliniken sa hon att det nog inte kommer blöda så mycket eftersom det är så pass tidigt....

    Jag förstår att det är olika för alla men kan någon berätta om "positiva" upplevelser kring medicinsk abort och lugna mig lite? :(

  • Svar på tråden Abort v 6
  • Anonym (A)

    Jag gjorde medicinsk abort i v7 och för mig gick de precis enligt boken.

    Blödde rätt mycket dagarna efter men de avtog mer och mer.

    Allt kom ut som de skulle.

  • Anonym (Tjejkompisen)

    Det gjorde inte ont alls utan var som en mens där en klump var aningen större. Smärta noll på en 10skala.

  • Carambolan

    Jag har gjort medicinsk abort i vecka 9 och för mig var det bara under typ två timmar som det blödde mer än vanlig mens. Smärtnivå inte heller värre än mensvärk, men då hade jag tagit värktabletter i förebyggande syfte och det brukar jag sällan göra vid mens.

  • Anonym (Kristina)

    Tack så jättemycket för era svar!

  • Snuttis2

    Hej

    Har haft Ett missfall i ca v 6 som var som en vanlig menstruation förutom lite annorlunda smärta! Pratade varande gyn på telefon o lätt kroppen fixa resten själv.

    Sedan drabbades jag av ett MA i v 11 men som hade stannat i ca v 8-9! Den graviditeten krävde dubbel cytotec behandling. Jag fick då flera olika smärtstillande med mig hem som fungerade bra , blödde i min mening mkt under ca 6 h sen som kraftig mens någon dag, blödde sedan som mens i totalt ca 1,5 vecka.

    Jag tror att det kommer gå jättebra men om jag får lämna några tips så skulle jag utgå från de råd jag fick vid min behandling ?!

    - Se till att du får med dig smärtstillande alternativ, jag fick nog tre olika? Panodil, diklofernac och oxynorm (morfin) !

    - Se till att du vet vilka kontaktvägar du kan ringa oavsett klockslag på dygnet, så du känner dig trygg hela vägen.

    - Om du skulle börja blöda så att du blöder igenom flera bindor per/timma så ska du kontakta sjukvården för då kan det vara för kraftigt/farligt!!!

    - Viktigt att du har någon hos dig hela tiden som kan hålla lite koll o agera stöd!

    - Om du har längre än 30 min till sjukhus så bör du göra behandlingen där.

    - håll koll på kroppssymtom dagarna efter: jag drabbades av en svår infektion men hade väldigt diffusa symtom som lätt feber, känningar i ryggen. Det tog ett par dagar innan de tog det på allvar tyvärr!

    Vill inte skrämmas , tänker att du är tidig i din graviditet så behandlingen bör gå smidigt ! men tycker att det är viktigt att vara förbered på allt möjligt : )

  • Anonym (också vecka 6)

    Jag gjorde abort i vecka 6 precis som du ska göra. Vid första tabletten kände jag inget, men mitt underliv blev lite svullet.

    Vid andra tabletten tog det 20-30 minuter innan jag började blöda. Jag blödde massor de tre första timmarna. Ett tips är att ta med ett par extra trosor och byxor för säkerheten skull. Bindorna de hade var hemska så ta gärna med det också. Tyvärr måste jag vara ärlig och säga att det var den värsta smärta jag någonsin upplevt. Det är kraftig mensvärk gånger tusen. Men alla är olika, det behöver inte bli så för dig.

    Jag hade ont och var sängliggande i en vecka. Då de tre första timmarna var över blödde jag som vid en vanlig mens, andra veckan räkte det med att ha ett trosskydd.

  • Anonym (Sandra)

    Har gjort abort i vecka 6.

    Det var som en mens, varken mer eller mindre.

    Gjorde inte alls ont.

  • Anonymllo

    Jag gjorde medicinsk abort i onsdags och jag var också skit rädd efter allt jag läst om det. Men är än idag förvånad över att jag inte känner sån smärta som alla andra, det känns som vanlig mensvärk och jag blöder som vanlig mens liksom, kan sticka till lite då o då men det klagar jag absolut inte på efter allt man läst o hört! Sen beror det på från person till person, för vissa är det hemskt och för andra inte.

  • Sissimoine

    Har inte gjort abort men har däremot fått 3 missfall i v.6. Det gjorde mindre ont än mensvärk för mig, men självklart kan det variera lite beroende på hur smärttålig man är. Men har inte hört om någon "skräckupplevelse" när man gör en sådan tidig abort! Hoppas allt går bra!

  • Anonym (Kristina)

    Jättetack för alla lugnande svar, och råd.

    Jag har tagit första tabletten idag och kommer göra resten hemma på onsdag. Orolig men det ska nog gå bra.

    Tack igen!

  • Anonym (Kristina)

    Hej igen...

    Imorgon bitti är det dags att ta cytotec. Men trots att jag var tvungen att fråga flera ggr när jag fick alla tabletter hur och när jag skulle ta vad så är jag alldeles virrig av nervositet och minns inte riktigt vad hon sa, suck.

    Jag fick med mig 4+2 cytotec. De första 4 ska jag ta i slidan iaf. Sen tror jag att jag några timmar senare skulle svälja de andra två. Kan det stämma?

    Hur gjorde ni?

  • Carambolan

    De första fyra tar du i slidan ja. De andra två äter du om blödningarna inte startat efter några timmar. Känner du att det har kommit igång ordentligt behöver du inte ta dem.

  • Anonym (Kristina)
    Carambolan skrev 2017-03-07 23:47:29 följande:

    De första fyra tar du i slidan ja. De andra två äter du om blödningarna inte startat efter några timmar. Känner du att det har kommit igång ordentligt behöver du inte ta dem.


    Ok, tack!
  • wanic

    Jag gjorde medicinsk abort i v 6+4 för två veckor sedan. Hade mycket mindre smärta än jag förväntade mig. Blödde ganska rikligt och blöder en del fortfarande, men det har minskat.


    För mig har det varit jobbigt psykiskt.

    Lycka till och var rädd om dig.

Svar på tråden Abort v 6