• Saparne

    knepig sist

    Hej,

    vill bara ha lite reflektioner då jag känner mig så himla förvirrad.

    När jag berättade för min dåvarande kille att jag va gravid blev han arg, och sa att det va mitt fel, fast att han visste att vi hade haft oskyddat sex i cirka 6 mån.
    Sen dumpade han mig och kastade ut mig ur lägenheten. fick flytta hem till mina föräldrar som tur va. tur att man har föräldrar som älskar en iaf.
    Sen påbörjade han psykisk mobbing och tvingade mig att göra abort, han till och med bönade och bad.
    Men jag hade bestämt mig, jag ville inte döda vårt barn. Så jag behöll är nu i vecka 26. Jag va redo att ta hand om det själv jag har aldrig begärt något från honom.
    Nu till det som jag inte kan reflektera över eller få ro över är att denna person som hatar mig så mkt har nu bestämt sig för att han har accepterat att det kommer ett barn (observera att han bara har accepterat, fortfarande inte sagt att han vill ha det) och han vill helt plötsligt ha gemensam vårdnad, helst ensam vårdnad.
    Vi bor i olika städer och jag har försökt förklara för honom att vi inte kan ha delad vårdnad på det sättet han tror är rimligt.
    och jag har räckt ut en hand genom ett brev jag skrev och hoppades att vi kunde vara vänner. men han fortsätter bete sig som en jävla idiot. Så nu har jag blockat honom från min telefon, ja då går han på min mamma istället.

    Kan någon förklara för mig hur någon som absolut inte vill ha barn och psykmobbar någon till att göra abort, helt plötsligt vänder och ska ha del i allt och rätt till allt och allt han gjort ska va förlåtet helt plötsligt?

    Det är så himla orättvist att han kommer undan allt han gjort och bara får bästa biten (barnet) och här har jag snart gått i nio månader och mått skit pga honom.

    någon som förstår vad som pågår i den mannens hjärna? och nä han är inte 20 han är 34. önskar att han bara lämnade oss ifred.

  • Svar på tråden knepig sist
  • The one in Blue

    Se det så här: Pappan borde kanske inte ha rätt till barnet men barnet har rätt till sin pappa. Så ser det även ut rent juridiskt. Om du fortsätter motarbeta detta kommer det mycket väl kunna ligga dig till last i framtida utredningar/vårdnadstvist. Föräldrar som visar tecken på att inte vilja samarbeta anses som olämpliga.

    Jag föreslår art du lägger dina sårade känslor åt sidan och försäljer hitta lösningar. Delad vårdnad bör ni ha. Växelvis boende bör vara ett mål i framtiden när barnet blir större.

  • Poppy75

    Har verkar inte vara en helt igenom snäll människa så jag hade väntat med att ge honom delad vårdnad. Han har ingen rätt till någonting men barnet har rätt till sin pappa. Låt honom träffa barnet och se hur det utvecklar sig. Om han tar sitt ansvar och skärper till sig så kommer han få delad vårdnad på sikt men jag hade väntat med att skriva på det pappret.

  • äldreochklokare

    Ge honom ingen delad vårdnad nu. Låt barnet födas och hitta in i rutiner. Då hinner ni prata. Kanske blir han en bra förälder när barnet väl finns och är verkligt för honom. Tur du har stöttande föräldrar. 

  • Fröken W

    Jag tycker att du ska ta upp detta med din barnmorska så kan hon säkert hjälpa dig att få kontakt med någon som kan stötta dig i detta. Tänker familjerådgivning och socialtjänst... Som någon ovan skrev så har barnet rätt till sin pappa, även om pappan inte har rätt till sitt barn. Man måste som sagt samarbeta kring barn. Ensamvårdnad ser jag inte som en möjlighet för honom om inte du skulle visa dig vara väldigt olämplig som förälder. Första året tror jag inte att han kan få igenom växelvis boende, men det är bara vad jag tror.

    Som sagt, prata med din bm och be henne om hjälp.

    Lycka till!

  • Fröken W

    Ett tillägg...

    Du skriver att han kontaktar dig och nu din mamma. Om han uttrycker sig kränkande och/eller hotfullt så bör du polisanmäla.

  • EpicNurse

    Låter som att han håller på så bara för att göra livet surt för dig! För att det ska bli så dåligt som möjligt för dig. Hade absolut inte velat ha honom nära mitt barn så som han beter sig!

    Lämnar han inte er ifred så får ni polisanmäla honom.

  • Jensen76

    Jobbig sits, men det är väl bara bra att han vill vara delaktig. Var kanske bara en chockartad reaktion på att bli pappa, om han inte kände sig redo. Men nu verkar han ju tänkt efter och vill vara delaktig ni får båda se till barnets bästa och släppa/ lösa problemen mellan er.

Svar på tråden knepig sist