• calabalic

    Ni som har/haft barn med krupp!

    Skulle gärna vilja veta mer om era erfarenheter. Vid vilken ålder började det och när växte det bort? Blev anfallen lindrigare med åren? Fick alla syskon krupp? Hur många nätter i rad brukar barnet ha stora besvär? Har anfallen varit lika vanliga hela året eller vissa månader? Vilka mediciner har funkat för er? Har ni ofta fått åka till akuten för andningshjälp? Har ni fått ringa ambulans och vad hände isf den gången?

    Ni måste inte svara på alla frågor, bara tacksam för det ni vill dela med er av. Har en son på 1,5 år som precis haft sitt fjärde krupptillfälle, denna gång andnöd fyra nätter i rad och andningshjälp på akuten första och fjärde natten. Och så inatt när sonens krupp äntligen var borta, ja då får dottern på 6 mån sitt första kruppanfall, behövdes andningshjälp på akuten även för henne. Känner mig helt slut efter fem sömnlösa nätter och ledsen att dottern också måste ha detta.. tycker krupp är väldigt obehagligt!

  • Svar på tråden Ni som har/haft barn med krupp!
  • Ankissen

    Min son Elliot som är 11 år hade krupp när han var mindre. Det började när han var fyra och satt i tills han var åtta har jag för mig. Det kom bara under vinterhalvåret, om han fick någon förkylning då. Det blev lindrigare med åren och sen blev sonen mer "luttrad" också och fick ingen ledsnad kopplad till det och då blir det ju också bättre. De två första åren fick vi åka flera gånger till vc och inhalera kortison och något astmaaktigt i en mask. Han har även fått Bricanyl att ha hemma, samt en annan hostdämpande medicin som vi inte alls gillade eftersom han fick förstoppning av den. De senare åren körde vi bara Bricanyl. Ambulans har vi inte behövt ringa. Vi har klarat nätterna genom att klä på oss och sitta med sonen på uteplatsen. Första vintern var det -24 grader då, och det var effektivt. Han sov i mina armar där och jag fick sova ikapp dagen efter. Det året inhalerade vi på akuten dagen innan julafton och på julaftons förmiddag också. Senare lärde vi oss att det var ganska effektivt att sätta sig i badrummet och dra igång duschen också, sen satt vi därinne med pojken. Lillasyster är åtta år snart och har aldrig fått krupp, så det behöver inte ärvas. Tycker fortfarande att sonen får läskigare hosta när han är förkyld, hårdare, men inte den karaktäristiska skällande som vid krypp. 
    Förstår att ni har det jobbigt, det är en trist åkomma!

  • Nelah

    Min äldsta hade krupp. Började redan när han var 5 månader och kom varje gång han var förkyld. Ungefär var 3 gång fick vi åka in till akuten för det upphörde inte trots att vi gick ut med honom i friska luften. Han la sig vid 19 tiden och det brukade börja runt 22. Hade alltid en liten väska packad. Höll i sig till han var 4,5år ungefär. Nu är han 5,5år och har nyligen varit förkyld o på nätter och mornar nu har han haft den där skällande hostan - vilket jag tycker är lite konstigt. Men i övrigt är han fri från det.

    Lillebror 2 år har haft krupphostan 2 gånger bara.


    Jag vill och jag kan...
  • Minis4567

    Vårt första barn var bara tre månader när han fick krupp. Krupphostan har varit en trogen följeslagare. Han är över 10 år idag men kan fortfarande få krupp anfall. Det har aldrig hjälp att gå ut så han får andas kall luft utan det är kortison och eller inhalera som gäller. Vi har fått betapred utskrivet så vi slipper åka till akuten varje gång.

  • Bianca1

    Sonen var ca 1 år när han fick sitt första. Då åkte vi till akuten och inhalerade. Varit på akuten 1 gång till efter det. Det mest effektiva har varit att sitta på balkongen. Vi pratar om månen och stjärnorna och i samband med att han slutar gråta och lugnar sig så blir kruppen bättre. Han är 3,5 år idag och hade senaste anfallet strax innan jul. Han vaknade dock inte av det den gången.

    Dottern var ca 6 år när hon fick sitt första. Mycket konstigt tycker jag. Hon är idag 8,5 och har bara haft två anfall till efter första. Henne har vi inte varit på akuten med utan lugnat ner henne hemma och suttit på balkongen.

    Båda har fått sina anfall vilken månad som helst på året.

  • cosinus

    1an, 2an och 4an har provat. 1an och 4an sällan och relativt lindrigt. De har varit mellan 1 och 5 år då.

    2an började som månaders och sen hade han ett anfall per gång han blev förkyld. Fram till 2 år inte jätteakut, vi behövde såklart in för hjälp men det var inte så vi trodde han skulle sluta andas.

    Mellan 2 och 4 blev han tokdålig, så vi trodde han skulle sluta andas, aldrig vågade sova längre ifrån akuten än 15-20 min och blev ombedda av läkarna att sluta köra själva och ist ringa ambulans.

    Från 5 år fick vi prova pulmicort i hästdos och det funkade och hängde anfallet.

    Han blev alltid bara dålig första natten. Andra natten kunde han vakna och hosta lite men det satte sig aldrig på andningen på ett sånt sätt att det inte gav med sig när han togs upp. Första natten fick vi alltid sova upprätt efter hemkomst från akuten för annars slog det alltid till igen.

    Nu är han 10 och kan ff få det men sällan och pulmicort löser ff problemet.

  • norrlandsflicka

    Har en son som är 7,5 år och har krupp fortfarande vid nästan varje förkylning. När det började var vi in och inhalera en del.

    Nu för tiden behöver vi aldrig det. Har fått utskrivet lepheton och desentol som vi ger när anfallet kommer (alltid nattetid). Lättar ganska snabbt av det och kombinerar med frisk luft eller vattenånga i väntan på att medicinen ska ge effekt.

    Tyvärr tror jag så små barn inte får sån medicin. Han var under två år när han började få och vi fick sånt först när han blev äldre. Mamma som tipsa om de medicinerna då min lillebror fick det när han hade kruppanfall när han var liten. Sedan fungerar väl olika saker för olika barn såklart.

    Syskonen har aldrig haft kruppanfall som han, däremot ibland lite skällande hosta.

  • Palestrina

    Jag vet inte vad som är "äkta" och "falsk" krupp, men mitt ena barn fick krupphosta vid varje förkylning i småbarnsåren (kanske upp till 5 år??), men bara nattetid. Vaknade med torr skrällhosta och astma-liknande andning, dock aldrig så att vi var tvungna att söka vård. Upprätt position, sval/kall luft (balkongen!) och söt dryck var rekommendationen från sjukvårdsrådgivningen och det har oftast räckt för att lindra besvären.

    Sedan var det uppehåll några år men vid senaste förkylningen (som 8-åring) återkom besväret. Har fått hostmedicin på recept som är både slemlösande och avsvällande, rekommendationen är att ta den någon timme innan sänggåendet (för att hinna hosta upp slemmet innan sömnen), jag vet dock inte om det hjälper eftersom vi inte hunnit testa det tillräckligt många gånger. Vet inte ens om senaste krupphostan var ett tillfälligt återfall eller om det har kommit tillbaka för att stanna.

  • Palestrina

    Kanske borde tillägga att mitt barn också är en "han"... jag försökte vara lite diskret med det, men noterar att alla andra barn med krupphosta i tråden också är pojkar.

  • Ankissen
    Palestrina skrev 2017-03-10 10:44:13 följande:

    Kanske borde tillägga att mitt barn också är en "han"... jag försökte vara lite diskret med det, men noterar att alla andra barn med krupphosta i tråden också är pojkar.


    Det är mycket vanligare med (falsk) krupp hos pojkar än hos flickor. Jag läste att pojkar i småbarnsåren har i reglen trängre luftrör än tjejer. 
  • Octavia

    Har ni testat att spola badkaret fullt med hett vatten och låta honom sitta i badrummet (inte i badet)? Vi har vänner som har barn med krupp och de sov en hel del i en Baden-Baden-stol i ett ångfyllt badrum under kruppåren.

  • calabalic
    cosinus skrev 2017-03-09 21:46:31 följande:

    1an, 2an och 4an har provat. 1an och 4an sällan och relativt lindrigt. De har varit mellan 1 och 5 år då.

    2an började som månaders och sen hade han ett anfall per gång han blev förkyld. Fram till 2 år inte jätteakut, vi behövde såklart in för hjälp men det var inte så vi trodde han skulle sluta andas.

    Mellan 2 och 4 blev han tokdålig, så vi trodde han skulle sluta andas, aldrig vågade sova längre ifrån akuten än 15-20 min och blev ombedda av läkarna att sluta köra själva och ist ringa ambulans.

    Från 5 år fick vi prova pulmicort i hästdos och det funkade och hängde anfallet.

    Han blev alltid bara dålig första natten. Andra natten kunde han vakna och hosta lite men det satte sig aldrig på andningen på ett sånt sätt att det inte gav med sig när han togs upp. Första natten fick vi alltid sova upprätt efter hemkomst från akuten för annars slog det alltid till igen.

    Nu är han 10 och kan ff få det men sällan och pulmicort löser ff problemet.


    Fy vad obehagligt mellan 2-4 år där. Hur var han då jämfört med tidigare? Slapp, blev blå?
  • cosinus
    calabalic skrev 2017-03-10 22:03:36 följande:
    Fy vad obehagligt mellan 2-4 år där. Hur var han då jämfört med tidigare? Slapp, blev blå?
    Ja han var rätt slapp, vid medvetande men rörde ju inte en fena. Orkade ju inte göra annat än hanteras. Inte gråta, inte skrika. Man såg paniken i ögonen men han hade ingen luft över att kunna göra annat än kämpa med att få luft.

    Blå blev han dock aldrig som jag minns men det tenderade ju att vara rätt mörkt i bilen oftast och väl på akuten kom de ofta springande mot och slet in honom i ett behandlingsrum och då tänkte jag aldrig på färgen. Då visste man ju att det skulle lösa sig när man kommit så långt.

    Hemma var han aldrig blå, vi åkte så fort han vaknade. Vi visste att från det man hör första hostan så förvärras det bara hela tiden fram tills man är på akuten så det var bara att kasta sig iväg. Hade oftast kläder redo åt hela familjen om någon var det minsta snorig så vi kunde vira in honom i en filt slita syskonen ur sängen och dra på typ 3-4 minuter.
  • Badskum

    Min äldsta startade vid 2års ålder och nu vid 5 är det borta. Det var alltid värre när sommaren slog om till höst. ALLTID.

    Det kom så fort han blev förkyld. Kyla hjälpte mycket bra, gå ut med honom i famnen och andas.

    Vår nummer 2 är nu 2 år och har precis börjat med det förra veckan, så vi vet vad vi har att vänta. Hon har fått airomir utskrivet. Men jag tycker inte att det finns nån medicin som hjälper direkt.

    Viktigt att komma ihåg att krupp har vi vaccinerat bort från Sverige. Det man får nu är falsk krupp/ psuedo krupp.

  • choklad
    Palestrina skrev 2017-03-10 10:41:36 följande:

    Jag vet inte vad som är "äkta" och "falsk" krupp, men mitt ena barn fick krupphosta vid varje förkylning i småbarnsåren (kanske upp till 5 år??), men bara nattetid. Vaknade med torr skrällhosta och astma-liknande andning, dock aldrig så att vi var tvungna att söka vård. Upprätt position, sval/kall luft (balkongen!) och söt dryck var rekommendationen från sjukvårdsrådgivningen och det har oftast räckt för att lindra besvären.

    Sedan var det uppehåll några år men vid senaste förkylningen (som 8-åring) återkom besväret. Har fått hostmedicin på recept som är både slemlösande och avsvällande, rekommendationen är att ta den någon timme innan sänggåendet (för att hinna hosta upp slemmet innan sömnen), jag vet dock inte om det hjälper eftersom vi inte hunnit testa det tillräckligt många gånger. Vet inte ens om senaste krupphostan var ett tillfälligt återfall eller om det har kommit tillbaka för att stanna.


    Krupp används numer om det som förr kallades falsk krupp. Äkta krupp var då namnet på difteri.
  • Sissimoine

    Min son fick sitt första anfall när han var 1,5 år och de kom alltid i samband med sjukdomar och förkylningar. Vi har fått åka in vid två tillfällen med honom och fått hjälp med andning. för oss har anfallen kommit just när det varit kallt och då har det funkat bra med att gå ut i den kalla luften så har det lättat! Och sedan sovit sittandes. Dottern fick sedan när hon var 1. Kruppen brukar för dem sitta i ungefär en vecka, men vara som värst i ungefär 3-4 dagar. Det är skrämmande och fruktansvärt läskigt jag vet! Nu är barnen 4 och 2 år och de hade (samtidigt) krupp för ungefär 3 månader sedan.

  • calabalic
    Sissimoine skrev 2017-03-10 22:38:21 följande:

    Min son fick sitt första anfall när han var 1,5 år och de kom alltid i samband med sjukdomar och förkylningar. Vi har fått åka in vid två tillfällen med honom och fått hjälp med andning. för oss har anfallen kommit just när det varit kallt och då har det funkat bra med att gå ut i den kalla luften så har det lättat! Och sedan sovit sittandes. Dottern fick sedan när hon var 1. Kruppen brukar för dem sitta i ungefär en vecka, men vara som värst i ungefär 3-4 dagar. Det är skrämmande och fruktansvärt läskigt jag vet! Nu är barnen 4 och 2 år och de hade (samtidigt) krupp för ungefär 3 månader sedan.


    Oj en hel vecka varje gång?! Så jobbigt! Får de anfall med andnöd varje natt då i en vecka eller är det några nätter med "bara" hosta och så? Visar de kruppsymtom även dagtid? Sonen har bara haft krupp en natt per tillfälle och sen symtom några timmar på fm dagen därefter - tills nu när han plötsligt hade anfall fyra nätter i rad och symtom hela dagarna emellan. Helt annan sak när man knappt sover alls under så många nätter i streck. En sömnlös natt klarar man ju.
Svar på tråden Ni som har/haft barn med krupp!