• Äldre 8 Mar 20:46
    8276 visningar
    20 svar
    20
    8276

    Resa till Egypten som lesbiskt par?

    Är det något lesbiskt/gay par som varit i Egypten den senaste tiden?

    Hur är det att vara där? Kan man visa sig kär ute? Eller på hotellet?

    Är sugen på att resa dit men fått hört så mycket om deras syn på homosexuella..

  • Svar på tråden Resa till Egypten som lesbiskt par?
  • elyse
    Äldre 8 Mar 21:50
    #1

    Är det ens lagligt? Jag skulle aldrig resa till Mellanöstern/Nordafrika om jag var i en samkönad relation. Vänner som varit där sa att männen som jobbade på hotellet inte ens tilltalade dem utan pratade bara med deras män.

  • DizzyD­66
    Äldre 8 Mar 21:57
    #2
    Petronelladahlberg skrev 2017-03-08 20:46:42 följande:

    Är det något lesbiskt/gay par som varit i Egypten den senaste tiden?

    Hur är det att vara där? Kan man visa sig kär ute? Eller på hotellet?

    Är sugen på att resa dit men fått hört så mycket om deras syn på homosexuella..


    Seriöst? Inte någon som resar till Egypten nuförtiden, gay eller ej. 

    Men ja, självklart ska ni resa dit. Egypten behöver turister.
  • Äldre 8 Mar 22:04
    #3

    Som samkönat par bör man inte besöka Egypten. Välj en annan destination är mitt råd, iaf om ni vill röra er utan större betänkligheter.

  • Caramb­olan
    Äldre 8 Mar 22:10
    #4

    Som elyse säger. Du pratar om ett land där homosexuella regelbundet döms till flera års fängelsestraff. Stöd inte det bara för att få lite billiga soltimmar.

  • Abegay­le70
    Äldre 8 Mar 22:16
    #5

    Skulle aldrig falla mig in, Åk till Israel istället. Inga problem med samkönade där. Har själv varit med i Tel-Aviv Pride ett par gånger.


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • DizzyD­66
    Äldre 8 Mar 22:31
    #6

    Tel Aviv är definitivt en bra option.

  • Peter1­962
    Äldre 9 Mar 15:15
    #7
    +1

    Varför överhuvdtaget åka till Arabland? Inget av dessa länder behandlar kvinnor ok.
    Eller sina övriga invånare.

  • elyse
    Äldre 9 Mar 16:18
    #8
    Peter1962 skrev 2017-03-09 15:15:29 följande:

    Varför överhuvdtaget åka till Arabland? Inget av dessa länder behandlar kvinnor ok.

    Eller sina övriga invånare.


    Israel är inget "arabland".
  • Peter1­962
    Äldre 9 Mar 16:21
    #9
    elyse skrev 2017-03-09 16:18:38 följande:
    Israel är inget "arabland".
    Sa jag det?
  • elyse
    Äldre 9 Mar 16:27
    #10
    Peter1962 skrev 2017-03-09 16:21:23 följande:

    Sa jag det?


    Jag uppfattade det som att du inte tyckte nåt förslag i tråden var bra. Men så var det alltså inte? Ber om ursäkt.
  • Äldre 9 Mar 16:29
    #11

    Förstår inte heller varför man skulle vilja sponsra landet med en enda krona :O

  • Äldre 9 Mar 17:00
    #12

    Själv älskar jag Egypten och Marsa alam! Ett paradis om du älskar att dyka och snorkla! Visa respekt så ska ni se att det inte är några problem! Att hångla offentligt är wt oavsett läggning!

  • Äldre 9 Mar 17:50
    #13

    Jag har varit i Egypten och har blandade känslor om det landet. Jag tyckte om naturen och framför allt korallreven. Folket var trevliga men på en hela tiden med att sälja grejer.. Drömmer
    Jag reste dock år 2006 så det har väl förändrats mycket sedan dess. Men där kan de verkligen inte köra bil så jag rekommenderar inte hyra bil där! 

  • Äldre 9 Mar 19:45
    #14

    Bor delvis i Egypten , Och har bara positivt att säga om landet. Underbara människor, härligt klimat, helt ok mat , otroliga korallrev och många möjligheter till utflykter .

    Vart funderar ni på att åka?

    Att gå hand i hand är inget ovanligt , och tror ingen kommer höja ögonbrynen åt er alls.

    Folk är allmänt väldigt vänliga mot turister .

  • Äldre 10 Mar 01:52
    #15
    Kawthar skrev 2017-03-09 19:45:49 följande:

    Bor delvis i Egypten , Och har bara positivt att säga om landet. Underbara människor, härligt klimat, helt ok mat , otroliga korallrev och många möjligheter till utflykter .

    Vart funderar ni på att åka?

    Att gå hand i hand är inget ovanligt , och tror ingen kommer höja ögonbrynen åt er alls.

    Folk är allmänt väldigt vänliga mot turister .


    Var i sharm el Sheikh med min mor för några år sedan och vill tillbaka till dit igen. :)
  • Äldre 10 Mar 01:57
    #16

    Hade inte åkt. Har flera kvinnliga vänner som varit där och ångrat det. Personalen på hotellen tilltalade drm inye ens utan pratade bara med deras män. Ute blev de tafsade på, fick blickar och inviter trots att de var ute med sina män. På utflykter blev de illa behandlade.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 10 Mar 06:05
    #17

    Kan inte säga hur egyptier är mot gaypar men har erfarenhet av att besöka landet som kvinna. Besökte sharm el Sheikh för några år sedan i jobbet. Åkte som ensam tjej i ett större sällskap(bodde enskilt på stort hotellkomplex )!

    Var uppvaktad hela tiden men inte på ett för mig respektfullt eller bekvämt sätt. Blev störd på nätterna av personal som försökte komma in i mitt hotellrum(super läskigt ) männen i mitt resesällskap fick dagligen ta emot köpförslag om äktenskap o byteshandel för mig. Var påhoppad på stan och åkte ingenstans själv utan manligt sällskap !

    Då tänkte jag ändå att detta var en turist stad/turist område!

    Kommer troligen inte besöka landet igen!

  • Äldre 10 Mar 19:35
    #18

    Egypten är ett land där homosexualitet är olagligt. Och det finns en lag som ska förbjuda homosexuella turister att komma in. Ni kan åka dit som ett kompispar så klart, men inte visa er kärlek öppet om ni vill vara på den säkra sidan. Men som några skrivit, varför åka till ett land som öppet förföljer sin homosexuella befolkning och inte anser att homosexuella ska ha lika rättigheter (eller ens få finnas)?

  • Peter1­962
    Äldre 14 Mar 17:15
    #19
    Kawthar skrev 2017-03-09 19:45:49 följande:

    Bor delvis i Egypten , Och har bara positivt att säga om landet. Underbara människor, härligt klimat, helt ok mat , otroliga korallrev och många möjligheter till utflykter .

    Vart funderar ni på att åka?

    Att gå hand i hand är inget ovanligt , och tror ingen kommer höja ögonbrynen åt er alls.

    Folk är allmänt väldigt vänliga mot turister .


    Har varit i Egypten, håller inte med alls. Vi blev lurade varje gång vi åkte Taxi utom en gång, vi visste ungefär vad det skulle kosta, men bråkade bara en gång, och det var när mannen bakom ratten påstod att han inte kunde växla, då tog jag tillbaka sedeln och sa då blir det inga pengar, varpå växeln åkte fram snabbt, annars såg vi det som ekonomiskt stöd. Klimat ok. Lokala maten är mest skit. För övrigt är det skitigt och skräpigt överallt. Kairo består av tiggare och skit. 
  • Äldre 29 Mar 03:53
    #20

    Egypten är inte ett ställe jag skulle åka till igen - gay eller ej. Visst många kanske trivs på inmurat all-inclusive men utanför murarna kände jag mig aldrig trygg - mycket bättre erfarenhet från Ghana, Sydafrika etc. 

    De flesta arabländer har dock en underground scen som kan vara fantastisk, men om man inte har en kontakt kan det bli svårt att se den delen av landet på en kort semester. Lycka till!


    Livet är för kort för att ha tråkigt :)
Svar på tråden Resa till Egypten som lesbiskt par?