• kimmie87

    Bebis 7 månader kissar blod

    Hej!

    Nu måste jag få lite hjälp. Har fler varit med om liknande?? 
    I förrgår (måndagskväll) skulle vi bada vår sjumånaders tjej innan det var dags att sova. När jag tar av blöjan är den full med blod. Min sambo ringer 1177 medan jag lägger henne i badet, bara några sekunder senare kissar hon i vattnet och strålen är röd av blod. 1177 tycker vi ska åka in till en vårdcentral (med kvällsmottaging). Vilket vi gör och dom ber oss att under nästkommande morgon försöka fånga upp urinen i en kopp och föra över i ett rör och sedan ringa vårdcentralen för att då få det analyserat. Så vi åker hem, och på morgonen lyckas vi fånga upp urinen. Då har två blöjor tidigare haft blod. Ringer VC och dom säger att detta inte är ett vårdcentralärende utan hänvisar oss till barnakuten. Vi åker dit med urinprovet. In kommer en läkare som berättar att det inte finns något blod i urinen nu, inte heller något tecken på infektion. Hon har för övrigt varit precis lika pigg och glad som vanligt, även under tiden hon kissade blod. Visade bilden på blöjan och får till svar att detta är jättevanligt. Enligt läkaren kom var varannat barn in med blod i urinen och vi skulle absolut inte oroa oss, han menade att "en gång är ingen gång". Han trodde att han möjligtvis har hon haft något sår som läckt och som läkt under natten. Han ville inte göra någon vidare utredning då de flesta undersökningar är för invasiva och med tanke på att allmäntillståndet är bra så skulle vi inte oroa oss. 

    Vår tjej är även ett hjärtebarn. Föddes med multipla fel på hjärtat som blev åtgärdat under hennes första levnadsvecka, blev även en komplikation på matstrupen som även denna blev åtgärdad. Hon mår bra idag, har några "mindre" fel kvar men som förhoppningsvis växer bort eller kräver en mindre operation i framtiden. 

    Min fråga är, har fler av er varit med om att en bebis kissar blod? Vi räknade till 3 blöjor som var fulla med blod. Alla blöjor efter detta har varit helt blodfria. Vill bara veta om fler känner igen sig, har aldrig hört om att detta är så vanligt som läkaren sa så tänkte höra vad ni säger? 

    Känner att något liksom inte stämmer. Eller är jag bara en paranoid morsa?

    Kärlek 

  • Svar på tråden Bebis 7 månader kissar blod
  • narie24

    Usch vad läskigt! Förstår att ni är oroliga! Jag hade inte heller kunnat släppa det. Har aldrig varit med om det med mina två barn.

    Kanske ngn annan?

  • LillaJag06

    Ush då! Har inte varit med om det själv men förstår såklart att ni blir rolig. Vem blir inte det?
    Konstigt att han inte gjorde någon vidare undersökning. Vad kunde en sån mängd blod Beto på menade han? Vadå för sår? Ni hade ju sett om hon hade sår i underlivet.
    Lilla hjärtat. Hoppas att det inte händer igen och att det inte är något.

  • Milleman

    Aldrig varit med om och hade blivit livrädd. Så du har rätt att vara "paranoid". Jag hade dock inte nöjt mig utan svar. Såååå vanligt kan det ju inte vara :/ men bra att läkare tittat på det. Hoppas det aldrig händer igen :)

  • FruNyfiken

    Jag har tre barn och har aldrig varit med om det. Har heller inte hört talas om något liknande, så jag hade inte bara godtagit att det skulle vara "vanligt"! Sök annan läkare, tycker jag!

Svar på tråden Bebis 7 månader kissar blod