• Äldre 8 Mar 21:28
    12548 visningar
    24 svar
    24
    12548

    Allt känns värdelöst

    Har inga frågor eller så.. Men behöver bara skriva av mig för att jag känner mig så förbannat ensam och det känns inte som jag har någon som jag vill prata det här obekväma samtalet med...

    Jag har alltid innerst inne vetat att det inte skulle gå så lätt att få barn. Min mens har alltid varit oregelbunden sen start men så började jag med p-piller i 10 år och då kom den minsann punktligt varje månad. Förra året bestämde vi att jag skulle sluta med pillren. Det kom några blödningar som kan varit mens, vad vet jag. Och kroppen betedde sig väldigt märkligt. Det var en jobbig period, psykiskt och fysiskt innan kroppen blev återställd från p-pillren. Sedan väntade en konisering. Efter den fick jag en mens till, den var i oktober. Sedan dess ingenting! Ringde gyn och fick tid för vul. Där såg hon att jag hade typiska pco-äggstockar.

    "Jaha", tänkte jag. Det var det jag visste. Det är nåt fel på mig. Men hon ville ta blodprov också. Och så sa hon att det finns goda möjligheter att få barn trots detta. Fick primomut nor utskrivet och efter en omgång med dem kom en mens. Hoppet tändes lite igen och jag tyckte det var skönt att kroppen reagerade på nåt i alla fall. En vecka senare var det dags för blodprov. Exakt en vecka sen idag. Idag skulle jag också fått mens om det skulle varit så att jag fått ägglossning då som "en normal" person skulle haft. Men ingen mens i sikte och inget plus på stickan.. Hoppet sjönk igen och nu känns allt så jävla hopplöst.

    Runt omkring mig får alla barn eller blir gravida, kollegor, vänner och familj. Jag är jätteglad för deras skull men det påminner också mig om att jag inte kan få barn. Kollegor och familj undrar och "känner på sig" att jag år gravid. Varje gång någon frågar så ler jag och skojar bort det. Inuti dör jag lite varje gång. Jag vet att många har det sämre än mig och att mitt problem är en bagatell. Men jag kan inte låta bli att vara ledsen och uppgiven. Jag skäms och känner mig okvinnlig och fruktansvärt ensam i allt det här...

  • Svar på tråden Allt känns värdelöst
  • Anonym (Adopt­ion?)
    Äldre 8 Mar 23:29
    #1

    Du kan alltid adoptera ett barn. Du är inte ensam, MÅNGA kvinnor kan inte få barn. Du behöver prata med en psykolog eller liknande för att acceptera att just du inte kan få barn.

  • Äldre 9 Mar 06:07
    #2

    Det är ingen bagatell! Det är mycket jobbigt att försöka månad efter månad å sen alltid få sin mens :( Tar väldigt mycket på krafterna men ge inte upp! Vi har försökt i två år men vi får hjälp nu så hoppas det ska gå vägen.

    Lycka till å hoppas du får plus snart!

  • Äldre 9 Mar 06:09
    #3
    Filuren89 skrev 2017-03-08 21:28:20 följande:

    Har inga frågor eller så.. Men behöver bara skriva av mig för att jag känner mig så förbannat ensam och det känns inte som jag har någon som jag vill prata det här obekväma samtalet med...

    Jag har alltid innerst inne vetat att det inte skulle gå så lätt att få barn. Min mens har alltid varit oregelbunden sen start men så började jag med p-piller i 10 år och då kom den minsann punktligt varje månad. Förra året bestämde vi att jag skulle sluta med pillren. Det kom några blödningar som kan varit mens, vad vet jag. Och kroppen betedde sig väldigt märkligt. Det var en jobbig period, psykiskt och fysiskt innan kroppen blev återställd från p-pillren. Sedan väntade en konisering. Efter den fick jag en mens till, den var i oktober. Sedan dess ingenting! Ringde gyn och fick tid för vul. Där såg hon att jag hade typiska pco-äggstockar.

    "Jaha", tänkte jag. Det var det jag visste. Det är nåt fel på mig. Men hon ville ta blodprov också. Och så sa hon att det finns goda möjligheter att få barn trots detta. Fick primomut nor utskrivet och efter en omgång med dem kom en mens. Hoppet tändes lite igen och jag tyckte det var skönt att kroppen reagerade på nåt i alla fall. En vecka senare var det dags för blodprov. Exakt en vecka sen idag. Idag skulle jag också fått mens om det skulle varit så att jag fått ägglossning då som "en normal" person skulle haft. Men ingen mens i sikte och inget plus på stickan.. Hoppet sjönk igen och nu känns allt så jävla hopplöst.

    Runt omkring mig får alla barn eller blir gravida, kollegor, vänner och familj. Jag är jätteglad för deras skull men det påminner också mig om att jag inte kan få barn. Kollegor och familj undrar och "känner på sig" att jag år gravid. Varje gång någon frågar så ler jag och skojar bort det. Inuti dör jag lite varje gång. Jag vet att många har det sämre än mig och att mitt problem är en bagatell. Men jag kan inte låta bli att vara ledsen och uppgiven. Jag skäms och känner mig okvinnlig och fruktansvärt ensam i allt det här...


    Plus att det finns så mycket hjälp att få! Ivf t ex!
  • Äldre 9 Mar 11:07
    #4

    Tack för era svar! Det finns såklart möjligheter men det känns bara så mörkt och hopplöst nu i början men det är väl bara att förbereda sig på en lång väntan med uppförsbackar så kanske det inte blir lika jobbigt.

  • Äldre 9 Mar 16:58
    #5

    Det finns så mycket hjälp att få. Ge aldrig, aldrig, aldrig upp!

  • Äldre 10 Mar 22:42
    #6

    Hej !
    Förstår att det är jobbigt med fertilitetsproblem, vi är många här med
    samma eller liknande situation. Men huvudsaken är ju att nu vet du vad
    Pco är och har chans att få hjälp genom t ex ivf.

    Det finns äggdonation också som är ett jättebra alternativ om det inte skulle fungera med egna ägg. Om du väljer en klinik utomlands så kan du själv
    välja en donator som liknar dig eller så matchar kliniken dig enligt dina önskemål.

    Huvudsaken är att du inte ger upp, så vill du ha barn, fortsätt bara kämpa !

    Lycka till !

  • Äldre 23 Mar 20:24
    #7
    Filuren89 skrev 2017-03-08 21:28:20 följande:

    Har inga frågor eller så.. Men behöver bara skriva av mig för att jag känner mig så förbannat ensam och det känns inte som jag har någon som jag vill prata det här obekväma samtalet med...

    Jag har alltid innerst inne vetat att det inte skulle gå så lätt att få barn. Min mens har alltid varit oregelbunden sen start men så började jag med p-piller i 10 år och då kom den minsann punktligt varje månad. Förra året bestämde vi att jag skulle sluta med pillren. Det kom några blödningar som kan varit mens, vad vet jag. Och kroppen betedde sig väldigt märkligt. Det var en jobbig period, psykiskt och fysiskt innan kroppen blev återställd från p-pillren. Sedan väntade en konisering. Efter den fick jag en mens till, den var i oktober. Sedan dess ingenting! Ringde gyn och fick tid för vul. Där såg hon att jag hade typiska pco-äggstockar.

    "Jaha", tänkte jag. Det var det jag visste. Det är nåt fel på mig. Men hon ville ta blodprov också. Och så sa hon att det finns goda möjligheter att få barn trots detta. Fick primomut nor utskrivet och efter en omgång med dem kom en mens. Hoppet tändes lite igen och jag tyckte det var skönt att kroppen reagerade på nåt i alla fall. En vecka senare var det dags för blodprov. Exakt en vecka sen idag. Idag skulle jag också fått mens om det skulle varit så att jag fått ägglossning då som "en normal" person skulle haft. Men ingen mens i sikte och inget plus på stickan.. Hoppet sjönk igen och nu känns allt så jävla hopplöst.

    Runt omkring mig får alla barn eller blir gravida, kollegor, vänner och familj. Jag är jätteglad för deras skull men det påminner också mig om att jag inte kan få barn. Kollegor och familj undrar och "känner på sig" att jag år gravid. Varje gång någon frågar så ler jag och skojar bort det. Inuti dör jag lite varje gång. Jag vet att många har det sämre än mig och att mitt problem är en bagatell. Men jag kan inte låta bli att vara ledsen och uppgiven. Jag skäms och känner mig okvinnlig och fruktansvärt ensam i allt det här...


    Jag förstår precis vad du går igenom jag tror vi har gått igenom liknande! Jag har också alltid haft en känsla av att det kommer vara svårt att bli med barn, just för att min mens har varit otroligt oregelbunden innan jag började med mina p-piller. Avslutade till och med p-pillren tidigare än jag hade tänkt just för att känslan fanns det skulle ta tid innan den skulle komma igång. Och exakt så var det. Jag fick faktiskt min första "egen" mens efter p-pillrena bara några veckor efter jag slutade med dem, men därefter ingenting på över ett år!

    Jag fick som tur var tid för ultraljud väldigt tidigt så de kunde tidigt konstatera att jag har tendens till PCO och fick då börja med behandlingar med letrozole efter deras sommaruppehåll som hjälp för att få igång ägglossningen. Är nu inne på min fjärde behandling av letrozole och väntar nu på att ägglossningstest ska bli positivt så vi provar ännu en gång denna månad.

    Det är extremt jobbigt mentalt och som du säger finns det inte riktigt någon man kan prata med, i alla fall inte som förstår en fullt ut. Men ge inte upp det finns fortfarande stora chanser för oss med PCO att bli gravida! Min gynekolog säger vi i regel har väldigt fina ägg och det finns stor chans att bli gravid, men vi måste bara ha mer tålamod och ge det mer tid än andra. Vilket är mycket lättare sagt än gjort! Rädslan att inte kunna få egna barn blir bara större och större efter varje misslyckat försök.

    Hur långt har ni kommit i era behandlingar? Fick du pergotime/letrozole som skulle startat din ägglossning?
  • Äldre 24 Mar 12:57
    #8

    Hej, du är inte ensam. Jag är i samma sits som dig. Har PCOS och har aldrig haft regelbunden mens, började med p-piller när jag var 17 och efter det blev min mens regelbunden. Slutade med p-piller i maj 2016 men mensen återkom aldrig. Eftersom jag visste att jag hade PCOS så sökte jag behandling hos en privat läkare.

    Jag fick börja med provera för att få en blödning och därefter letrozol för att få äggen att växa och mogna. Kroppen reagerade inte alls på tabletterna så övergick ganska snabbt till sprutor, gonal-f. Jag lyckades bli gravid med hjälp av gonal-f och ägglossningssprutan ovitrelle. Tyvärr slutade det i ett fördröjt missfall i vecka 11. Detta var i februari. Nu håller jag på med provera igen för att få en blödning och sen börjar karusellen med sprutor om igen. Så det är tufft, men om man har PCO/PCOS och väl får en ägglossning så är det ganska stor chans att det tar sig. Så det finns hopp :)

  • Äldre 24 Mar 17:53
    #9
    Greennorthernlight skrev 2017-03-24 12:57:58 följande:

    Hej, du är inte ensam. Jag är i samma sits som dig. Har PCOS och har aldrig haft regelbunden mens, började med p-piller när jag var 17 och efter det blev min mens regelbunden. Slutade med p-piller i maj 2016 men mensen återkom aldrig. Eftersom jag visste att jag hade PCOS så sökte jag behandling hos en privat läkare.

    Jag fick börja med provera för att få en blödning och därefter letrozol för att få äggen att växa och mogna. Kroppen reagerade inte alls på tabletterna så övergick ganska snabbt till sprutor, gonal-f. Jag lyckades bli gravid med hjälp av gonal-f och ägglossningssprutan ovitrelle. Tyvärr slutade det i ett fördröjt missfall i vecka 11. Detta var i februari. Nu håller jag på med provera igen för att få en blödning och sen börjar karusellen med sprutor om igen. Så det är tufft, men om man har PCO/PCOS och väl får en ägglossning så är det ganska stor chans att det tar sig. Så det finns hopp :)


    Jätte tråkigt att höra du fick missfall, beklagar verkligen :(

    Men bra ändå att kroppen svarade på sprutorna och att du lyckades bli gravid med hjälp av dem. Då vet man ju att din kropp svarar på det och att det går att bli gravid, så förhoppningsvis fungerar det nu när du ska testa igen.

    Hur tycker du att det fungerade med att ta sprutorna? Hur länge tar man dem? Jag har bara testat letrozole men min gynekolog har inte ens tagit upp sprutor som ett nästa steg utan mer att IVF är nästa steg om man vill ha högre chans till en graviditet. Därför som jag undrar lite hur du upplever det, så ska jag höra med min gynekolog ifall det skulle kunna vara ett nästa alternativ ifall det inte fungerar och blir en graviditet denna gång heller.
  • Äldre 24 Mar 23:55
    #10

    Tack för omtanken.

    Jag tyckte jag mådde sämre och blev mer svajig i humöret på tabletterna. Sprutorna fungerade bättre för mig och eftersom jag inte är spruträdd så tyckte jag det fungerade bra att ta en spruta i magen på kvällen. Jag började på ganska låg dos och tog sprutor i en vecka, när jag var på återkontroll så hade det inte hänt så mycket så då ökades dosen och så tog jag sprutor en vecka till. Nästa gång jag var på återbesök så hade ett ägg mognat så på kvällen då fick jag ta ägglossningssprutan. Så jag tog gonal-f i två veckor totalt.

    Min gynekolog sa att jag skulle börja med tabletter, sen prova sprutor och funkade inte det så var det tal om IVF som sista alternativ. Men eftersom vi blev gravida genom sprutorna sist så blir det samma upplägg denna gång.

    Jag fyller 28 år och jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år, så jag känner igen mig i det du skrev om att omgivningen tror och spekulerar om att man är gravid och frågar mycket. Har även många runtomkring mig som får barn och det känns hemskt när man känner avundsjukan smyga sig på och man blir missunsam.

Svar på tråden Allt känns värdelöst