• sawa89

    sondmatning, dålig tillväxt och matvägran

    Min flicka på 2,5 är liten. Hon har sedan födseln legat på -3 -4 på tillväxtkurvan. Hon äter 2-3 skedar per måltid sedan är det totalstopp. Vi har provat allt. Får näringsberikning från dietist (helt meningslöst när hon ändå inte äter) vi har lekt med maten, ätit i soffan, haft picnic, haft skålar utställda i huset så hon kan ta när som helst. Inte ens godis o choklad är särskilt intressant. Det finns inga rätter som är "säkra kort". Vi har gråtit och varit så förtvivlade över detta.

    När hon bar 1 år bad jag om att få prova sond. Men läkaren vägrade. Tyckte hon var pigg osv. Vid 2,5 år vägde hon 8,5 kg. Utredningar o prover visar ingenting, något lågt tillväxthormon bara.

    Hon blev då magsjuk och åt noll på 1,5 vecka (inget att oroa sig för enligt 1177). Hon blev nästintill apatisk och vi blev tillslut inlagda. Grät och tjatade då till mig en sond.

    Efter 1 månad väger hon nu 10 kg!!!! Flickan vi trodde var tyst och blyg springer nu kontant runt och sjunger. Vi ska ha läkarbesök om några veckor och jag är så rädd att han ska avsluta sondmatningen. Jag vill att vi ska få stå i kö till peg/knapp eftersom vikten svarat så bra på detta. Vad ska jag göra?

    Hur har ert försäkringsbolag agerat med sondmatning och vård i hemmet?

    Jag skulle gärna få kontakt med andra föräldrar i samma situation, helst i Jönköpingsområdet. Det är så mycket frågor och oro ständigt. Och utomstående förstår inte vilket helvete det här är. -barn i Sverige svälter inte osv.

  • Svar på tråden sondmatning, dålig tillväxt och matvägran
  • Annelie 76

    Om du har Facebook så gå med i gruppen "barn med selektiv ätovilja". Där kan du få stöd och råd. Tyvärr är det svårt att få hjälp (kommer du märka på kommentarerna) men att prata med andra i samma situation hjälper lite.

  • sawa89
    Annelie 76 skrev 2017-03-09 12:28:13 följande:

    Om du har Facebook så gå med i gruppen "barn med selektiv ätovilja". Där kan du få stöd och råd. Tyvärr är det svårt att få hjälp (kommer du märka på kommentarerna) men att prata med andra i samma situation hjälper lite.


    Tusen tack!!!
  • ABC73

    Om hon ligger lågt på tillväxthormon kan det mycket väl påverka aptiten. Äter hon dåligt växer hon dessutom dåligt, så det blir en ond cirkel.

    Äter hon allt möjligt men har dålig aptit och äter väldigt lite, eller är hon också väldigt selektiv i vad hon äter?

    När det gäller tillväxthormon kan jag misstänka att de bara kollat igf-1. Kanske kan vara läge för en ordentlig utredning, där man gör en nattmätning.

    Har man kollat efter allergier och intolleranser ordentligt?

  • sawa89
    ABC73 skrev 2017-03-09 17:24:29 följande:

    Om hon ligger lågt på tillväxthormon kan det mycket väl påverka aptiten. Äter hon dåligt växer hon dessutom dåligt, så det blir en ond cirkel.

    Äter hon allt möjligt men har dålig aptit och äter väldigt lite, eller är hon också väldigt selektiv i vad hon äter?

    När det gäller tillväxthormon kan jag misstänka att de bara kollat igf-1. Kanske kan vara läge för en ordentlig utredning, där man gör en nattmätning.

    Har man kollat efter allergier och intolleranser ordentligt?


    Hon vågar smaka på det mesta, spottar nästan aldrig ut något för hon tycker att det är äckligt. Det är bara väldigt lite som går in, och intresset för att äta är slut efter några minuter. Att hon varit grinig pga hunger har jag aldrig upplevt.

    Nattmätning har aldrig gjorts. Men två olika igf har man tagit vad jag förstår, ett av dem var lågt och ett var normalt. Det tydde på att tillväxthormonsprutor ej kommer göra någon skillnad. Nya tillväxthormonprover ska tas snart när sonden sitter och hon är välnutrierad.

    Allergier och intoleranser ska hon vara helt friad ifrån.
  • ABC73

    Har själv en son som inte har brist på tillväxthormon, utan låg lågt.

    Han fick ett provår och gick från -3 till -2 på längdkurvorna, och får fortsätta med tillväxthormon tills vidare.

    Han har inte varit underviktig, men i samband med att han började växa mer ökade också matlusten.

Svar på tråden sondmatning, dålig tillväxt och matvägran