• alesig

    Hur många ombyten som nyfödd?

    Hej!

    Väntar mina första barn (tvillingar) min fråga är, hur många ombyten behöver dom av den nyfödda storleken. Alltså tex hur många Body, byxa samt pyjamas? :) Tänkte dom växer ju rätt fort :)

  • Svar på tråden Hur många ombyten som nyfödd?
  • elyse

    Det kan man inte veta; varken hur länge de har en viss storlek eller om de kommer att kräkas mycket. Men man behöver fler överdelar än underdelar. Se till att ha lite pengar undanlagt så att nån kan åka iväg och köpa fler plagg, om ni skulle behöva.

  • Skdlld

    De kommer växa en storlek i veckan men behöver ändå tusen ombyten var. Typ :)

    Köp lite stort så räcker det längre. Köp second hand, be kompisar osv. Urtvättat är mycket bättre. Mjukt och gifterna är borttvättade. Spara nyköpt till ut och "fingå".

    Ha massor av backup. När blöjorna läcker o det är bajs över hela ryggen är det rätt gött att ha rena bodys torra o klara.

    Omlott bättre än dra över huvudet.

  • vikkey

    Beror heeeeelt på om du får kräkisar eller inte. När min grabb var liten bytte jag kläder enbart för att jag köpt kläder jag ville hinna använda innan han växte ur dem, han kräktes aldrig o kläderna förblev därmed rena. Kompisen fick dock en kräkbäbis o bytte 5-6 gånger per dag...

  • Carambolan

    Inte så många tycker jag. Man ska ha dem så mycket hud-mot-hud i början så våra barn har mest haft blöja och filt de första veckorna och kläder mest när vi gått ut. Jag har nyss tvättat upp för vår kommande bebis och har ungefär 4-5 bodys och 2-3 byxor i storlek 50 och sen 4-5 pyjamasar i 50-56. I stl 56 har vi mer, ca 8-10 bodys och 4-5 byxor. Det har räckt bra till våra tre tidigare barn trots att vi bara tvättar i tvättstuga.

  • Anonym (Beror)

    Beror lite på vilka möjligheter du har att tvätta också. Med första barnet var jag tvungen att gå till andra sidan gården och tvätta i tvättstugan, ca 1 gång i veckan. Alltså behövde jag MÅNGA ombyten så det räckte hela veckan. Med andra barnet hade vi tvättmaskin hemma så jag kunde köra en maskin om dagen och behövde alltså inte alls lika många ombyten som med första :)

  • Jag är bara jag

    Jag fick en kräkbebis så jag fick köpa på mig mer ganska fort. Byter ibland 3 ggr per dag och vissa plagg sitter en timme bara. Men 6 bodys, 4 byxor, nån tröja, 2 pyjamas är ju det minsta. Hade nästan bara 56 i början och kunde ha det länge. 50 nån enstaka, funkar inte länge när de väger nästan 4 kg från början.

  • mammalovis

    Eftersom det är tvillingar är det ju större chans att de kommer födas mindre och ha storlek 50 längre. Det framgår inte hur ofta du kan tvätta som är en avgörande faktor liksom om de blir kräkbarn eller ej. Det sista vet man inte på förhand. Får du normaltunga och långa barn kanske de bara har 50 1 vecka eller ens det.

    Min första kräktes mycket och det var tufft att gå runt på ca 10 bodies, 4 par byxor och pyjamasar plus haklappar. Oftast fick jag tvätta varannan var tredje dag. Hon hade nog 50 i ca 4 veckor och var då 50 cm lång vid födseln och vägde under 3 kg. Vi fick till och med använda prematurblöjor till hennes lilla rumpa. I storlek 56 fick vi mycket, så där hade vi nästan mer än vi behövde. Mina barn har varit relativt smala, så de har kunnat ha kläderna längre än månadsangivelserna. Lilleman är nu 17 månader och har fortfarande delvis 74 och mest 80.

    Om du väljer att köpa begagnat blir det än mer viktigt att jämföra kläderna, då en stor 50 kan motsvara en liten 56 o s v. Ibland känns det som att kläderna har krympt en storlek om de är i bomull.

    Vi hade ett gäng mest ärvda bodies till första, men kompletterade på vägen hem från återbesöket, då vi insåg att 50 passade bäst och att hon kräktes mycket. 

  • NellieMeja

    Köp begagnade kläder på loppis eller andra ställen i stl 50- 56 är kläderna så fina. Ser bara på minna å jag har tre barn. Kläderna ser knappt använda ut. Bättre å köpa mer nytt när de blir äldre å har stl längre. Jag har iallafall haft tio bodysar å 10 byxor om inte mer. Å andra klädes plagg kräk å blöjor som läckt.

  • elyse

    När kommer tvillingarna? På sommaren har mitt barn fått vara i ärmlös body när vi bara varit hemma i trädgården och kortärmad och kortbenad pyjamas i en storlek för stor när vi gått iväg nånstans.

  • LFF

    Vi fick novembertvillingar för 3,5 år sedan. Hade kanske 5-6 ombyten vardera av de första storlekarna. Men, då hade vi tvättmaskin hemma och var inte beroende av att det fanns tid i någon tvättstuga. När vi var hemma var de mestadels bara i blöja dessutom.

Svar på tråden Hur många ombyten som nyfödd?