• EmeliesaraB95

    sammandragningar och värkar??

    jag är gravid i vecka 29 och idag vaknade jag upp med mensvärk och extremt ont långt ner i ryggen... har sammandragningar lite då och då och det har jag haft hela veckan.. 
    är det normalt att ha mensvärk i v 29? 

  • Svar på tråden sammandragningar och värkar??
  • Anonym (Hur?)

    Är det smärta som ilar neråt? Eller mer bara ont? Hur långt mellan sammandragningarna? Verkar vara väldigt olika hur man har det men om det gör mycket ont, ilar neråt och/eller sammandragningarna är regelbundna så skulle i alla fall jag ringt.

  • Sara H

    Det låter som förvärkar. Jag hade det nattetid från v 28 med mitt första barn, jag vaknade av att det gjorde ont (främst i ryggen som jättekraftig mensvärk) och jag fick andas igenom smärtan.
    En sammandragning innebär att livmodern drar ihop sig, precis som när en muskel spänner sig. Det känns, men gör inte ont i den bemärkelsen.
    Förvärkar liknar värkar i smärta, men ska försvinna av sig själva, efter smärtstillande eller bad/dusch t.ex.

  • Ztiwie

    Nu minns jag inte exakt när förvärkarna startade med första barnet, men nu är jag i v36 med tredje barnet och har haft smärtsamma sammandragningar sedan vecka 20.
    Om detta är ditt första barn så förstår jag verkligen din oro, man har lixom inget att jämföra med mellan förvärkar och värkar (som faktiskt kan kännas typ samma fast "riktiga" värkar är ännu kraftigare och slutar inte utan blir starkare).

    Oro över huvudtaget är inte bra för varken er föräldrar eller bebis. Och är du orolig så ska du kontakta förlossningen, även om så bara för att få en kontroll av tappen, en ctg-kurva och sedan bli hemskickad.

    Oro, stress, ångest gör även att man upplever förvärkarna som ännu mera smärtsamma. Prova ett varmt bad eller dusch, en varm vetekudde och favorit-serien på tv, eller ha sex. Låter stört, i know, men det kan faktiskt bryta förvärkar.

Svar på tråden sammandragningar och värkar??