• wanic

    Relationen efter abort

    Hej!

    För två veckor sedan genomförde jag en medicinsk abort efter att ha blivit gravid trots skydd. Det var ett gemensamt beslut med min pojkvän. Jag säger till alla att det var för att vi inte varit tillsammans så länge, för att jag har epilepsi i botten och att en oplanerad graviditet kan skada både foster och mamma, för att jag precis börjat nytt jobb osv. Men ibland känns det som att jag tog beslutet för att min pojkvän inte vill ha barn närmsta 3-4 åren, vilket jag vetat hela tiden och egentligen är okej med då jag inte känner mig stressad och har många andra planer och drömmar närmsta åren.

    Ibland känns det som att jag valde mellan honom och barnet, och jag känner sån sorg, smärta och ilska. För att han inte ville ha vårt barn. Eller det som skulle kunna bli vårt barn. Jag gråter hela tiden, har ibland tankar på att inte vilja leva. Min pojkvän stöttar mig enorm, finns hos mig hela tiden, visar så mycket kärlek och omtanke, hjälper mig så mycket han kan med allting. Ibland känner jag så mycket kärlek till honom, men ibland är jag fruktansvärt arg. Arg för att han inte sörjer medan jag själv håller på att gå under av sorgen.

    Jag hoppas så innerligt att vi kommer komma vidare. Att jag inte behöver känna ilska mot honom för alltid, att jag kommer sluta stöta bort honom när han vill hjälpa mig, att vi kommer fortsätta ha ett bra sexliv även om det nu känns långt borta.

    Ni som har genomgått en abort, hur blev er relation till pappan efteråt? Och till er som upplevt en så stort sorg och psykisk smärta efteråt - när började livet kännas okej igen? Har en lång historia med depressioner och självmordstankar från min tonår och är rädd att bli sjuk igen.

  • Svar på tråden Relationen efter abort
  • Ldhn1937

    Den var bra, vi stöttade varandra väldigt mycket och grät tillsammans. Ingen av oss ville ha barn men det innebar inte att det inte var ett jobbigt beslut. Aborten var dessutom rätt traumatisk eftersom jag blödde alldeles för mycket. Tror att relationen blev starkare efteråt och vi kom närmare varandra. Några år senare tog det dock slut av andra orsaker men kommer alltid komma ihåg hur fin han var i allt det hemska. Har du blivit erbjuden psykolog? Tror du behöver prata med någon professionell person som kan hjälpa dig. Kämpa vidare TS! Jag håller tummarna för dig! Kram!

  • Hellianno

    Hej!

    Jag gjorde medicinsk abort för två veckor sen (fredag den 24/2-17). Den fysiska biten var enligt mig piece a cake. Gjorde lite ont men vanlig mensvärk är värre. Fick ju dock morfinspruta som gjorde att jag var helt väck i två timmar typ. Kan tillägga att jag gjorde aborten på sjukhus. Blödde en del & blöder fortfarande fast behöver endast trosskydd & inte binda som innan. MEN den psykiska biten dödar mig. Känns son jag gjorde abort endast för min pojkväns skull. Ångrar att jag tog bort barnet samtidigt som jag på ett sött håller med min pojkvän då vi inte varit tillsammans så länge eller ens bor ihop. Men jag anser att allt går att lösa. Hade aldrig föreställt mig en sån chock som drt blir dagarna efteråt, psykiskt. En abort är ändå en ganska sjukt grej att uppleva vare sig men är "med" på aborten eller inte. Känner inte precis samma för min kille längre somjag gjorde innan & det vet han om. Mitt hjärta blöder när jag tänker på att vi skulle haft en bebis i höst & att jag skulle få fin mage till sommaren. Men som en nära vän sa till mig: "ska du göra en abort, stålsätt dig & förbered dig på smärta & sorg i hjärtat. Gråt som om det inte finns en morgondag & tänk att efter detta är du ÄNNU starkare. Håll ut & se framåt."

    Även om jag aldrig nånsin vill göra om en abort igen pga den psykiska biten som tillkommer så var aborten fysiskt som sagt PIECE A CAKE. Hoppas allt går bra för dig.

  • Hellianno
    Hellianno skrev 2017-03-12 11:26:27 följande:

    Hej!

    Jag gjorde medicinsk abort för två veckor sen (fredag den 24/2-17). Den fysiska biten var enligt mig piece a cake. Gjorde lite ont men vanlig mensvärk är värre. Fick ju dock morfinspruta som gjorde att jag var helt väck i två timmar typ. Kan tillägga att jag gjorde aborten på sjukhus. Blödde en del & blöder fortfarande fast behöver endast trosskydd & inte binda som innan. MEN den psykiska biten dödar mig. Känns son jag gjorde abort endast för min pojkväns skull. Ångrar att jag tog bort barnet samtidigt som jag på ett sött håller med min pojkvän då vi inte varit tillsammans så länge eller ens bor ihop. Men jag anser att allt går att lösa. Hade aldrig föreställt mig en sån chock som drt blir dagarna efteråt, psykiskt. En abort är ändå en ganska sjukt grej att uppleva vare sig men är "med" på aborten eller inte. Känner inte precis samma för min kille längre som jag gjorde innan & det vet han om. Spyr när jag tänker på att ha sex igen med mannen som inte ville ha vårt barn. Älskar honom men ser nästan på honom som ett egotrippat svin. Jag hoppad att det vänder snart för jag kan inte leva såhär. Mitt hjärta blöder när jag tänker på att vi skulle haft en bebis i höst & att jag skulle få fin mage till sommaren. Men som en nära vän sa till mig: "ska du göra en abort, stålsätt dig & förbered dig på smärta & sorg i hjärtat. Gråt som om det inte finns en morgondag & tänk att efter detta är du ÄNNU starkare. Håll ut & se framåt."

    Även om jag aldrig nånsin vill göra om en abort igen pga den psykiska biten som tillkommer så var aborten fysiskt som sagt PIECE A CAKE. Hoppas allt går bra för dig.


Svar på tråden Relationen efter abort