• Äldre 10 Mar 10:16
    4770 visningar
    14 svar
    14
    4770

    HJÄLP! Är det omöjligt att sterilisera sig innan 25 år? Jag får panik av bara tanken!

    Jag är väldigt rädd för att bli gravid, även fast att vi använder kondom & jag använder p-piller så tar jag ofta graviditets test efter att vi har haft sex. Jag får panik över tanken att det skulle visas att jag är gravid på en sticka, och gråter ibland medans jag väntar på svar från testet för att jag verkligen inte vill bli gravid. Även fast att abort finns så är jag rädd för att jag skulle upptäcka graviditeten så sent att aborten inte blir problemfri, eller att den inte kan göras alls... Jag har nästan av en fobi till graviditet. Jag får väldigt ofta panik på när jag bara tänker på det.

    Jag älskar min pojkvänn så mycket, och skulle aldrig vilja skaffa barn, för då kan jag inte ge honom 100% av min kärlek. För mig så skaffar bara folk barn för att de är trötta på varandra, och vill fokusera på något annat än varandra. (Jag har haft en dålig uppväxt, så därför tänker jag så) Jag skulle aldrig vilja ha barn, att uppfostra något sådant i den här tidsåldern är hemskt. Jag är väldigt lycklig med min pojkvänn, och vill behålla det så, därför vill jag att det bara ska vara vi två livet ut.

    I kombination med dessa två; skräcken om graviditet & att jag inte vill ha barn, så vill jag sterilisera mig. Jag kollade upp det, och man kan bara göra det när man är 25. Jag får panik av att tänka på att jag ska behöva gå 5 år till (är 20) orolig och skräckslagen för att kunna bli gravid. Bara att skriva om det här just nu är väldigt jobbigt för mig; jag blir svettig och det blir obehagligt i magen. 

    Jag undrar om det verkligen inte finns något sätt så att jag kan sterilisera mig snabbare? Tack för alla svar...

    (Jag skrev ett inlägg men det raderades, så orkade inte skriva lika noggrant denna gång...)

  • Svar på tråden HJÄLP! Är det omöjligt att sterilisera sig innan 25 år? Jag får panik av bara tanken!
  • Äldre 10 Mar 10:21
    #1

    Börja med att söka psykologkontakt för dina tankar.

  • Anonym (Omoge­n)
    Äldre 10 Mar 10:25
    #2

    Låter nog mer som att du är omogen. Hjärnan är ju inte ens färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern. Med det sagt menar jag inte att alla vill ha barn när dom blivit vuxna, utan att du behöver mogna och bli vuxen innan du kan fatta rationella beslut.

    Du behöver absolut prata med en psykolog för din besatthet av din kille är inte hälsosam. Inte heller sättet du förhåller dig till en eventuell graviditet.

  • Anonym (Kram)
    Äldre 10 Mar 10:26
    #3

    Det finns något som heter tokofobi (tocophobia på engelska), kika lite på det. Min bror ville sterilisera sig och blev nekad och nekad. Först för att han var under 25 och sedan för att läkaren inte tyckte det var lämpligt.

    Om jag var du, och du inte redan gjort det, skulle jag kontakta typ en kvinnoklinik och be att få prata med någon av deras kuratorer.

    Det är helt okej att inte vilja ha barn men dina tankar verkar väldigt färgade av tidigare erfarenheter. Du är bara 20 så det känns som lite tidigt ändå att planera för barn. Det är min åsikt bara. Annars tycker jag att du bokar tid hos en barnmorska för "preventivmedelsrådgivning" och säger att du vill sterilisera dig och se vad svaret blir. Antagligen inte "ja, det är ok" men hon/han kan säkert föreslå något.

  • Anonym (nä)
    Äldre 10 Mar 10:31
    #4

    Sterilisering under 25  beviljas bara under mycket speciella förutsättningar och inget du skriver skulle gå igenom. Det handlar snarare om sådant som att din kropp inte skulle klara en graviditet eller att du ansökt om att få byta kön.

    Oavsett om du fortfarande vill sterilisera dig när du fyllt 25 borde du söka hjälp för din känslomässiga problematik.

  • Äldre 10 Mar 10:55
    #5

    Till att börja med vill jag säga att jag hade svarat så här oavsett om du var en man eller en kvinna.

    Om jag var du skulle jag vänta lite, jag säger inte att du måste skaffa barn eller att du bör eller något liknande, men så mycket kan förändras när man är 20. Många är säkra på att de inte vill ha barn när de är i den åldern, och sen plötsligt en dag vill de ha barn.

    Jag säger som sagt inte att du med all säkerhet kommer att ändra åsikt, men jag skulle hålla det öppet ett tag till om jag var du. I och med att du är kvinna (ja här blir det ju lite skillnad) så är ju inte en sterilisering möjlig att ta tillbaka, en vasektomi går ju att vända tillbaka om man skulle ångra sig.

  • Anonym (Evie)
    Äldre 10 Mar 11:09
    #6

    Ingen kommer att tvinga dig att skaffa barn och det finns både dagen-efter-piller och abort om "det värsta" skulle inträffa.

    Men dina tankar och känslor runt detta låter inte friska och det borde du få hjälp med. Återkommande ångest kostar alldeles för mycket energi i en människas liv och tar ju också fokus från det mål du vill uppnå- att ni är lyckliga tillsammans.

    Jag hoppas att du söker och får en samtalskontakt som kan hjälpa dig att ta ner din ångest inför detta med barn till en mer rimlig nivå, för jag kan inte tänka annat än att det kommer att skada din relation i längden annars.

  • Anonym (Sanna­)
    Äldre 10 Mar 11:20
    #7

    Tycker du borde prata med psykolog.

    Det är helt ok att inte vilja ha barn, men du har en del osunt tänk, som tex att du tror att alla som skaffar barn gör det för att de är trötta på varandra. Och detta pga din uppväxt, som inte har ett dugg med andras barnskaffande att göra.

    Du verkar också vara sjukligt besatt av din pojkvän, vilket inte är bra för dig.

    Så börja med att se till att få prata med en psykolog. Kontakta också barnmorska för preventivmedelsrådgivning, så kan du berätta om din rädsla där också.

  • Anonym (Rebec­ca)
    Äldre 10 Mar 11:48
    #8

    Håller med alla se som tycker du borde söka nån form av hjälp med dina tankar.

    Men jag kan inte låta bli att undra. Din pojkvän, vill han ha barn nån gång? Och med tanke på iaf din ålder. Förhållanden tar faktiskt slut titt som tätt. Just nu är ni galet kära men om 5 eller 10 år då?

  • sextio­talist
    Äldre 10 Mar 12:08
    #9

    Håller med de övriga. Jag hade också fått panik om jag blev gravid i din ålder. Det dröjde innan jag var 35+ innan jag kunde förlika mig med att det positiva graviditetsbeskedet var ingen katastrof. Hade jag fått det innan så hade det verkligen varit katastrof.

    Det finns en anledning att man har en gräns vid 25, eftersom man ofta inte är mogen nog att avgöra detta. Sök hjälp hos en santalskontakt. Då kan du, av rätt anledning, ta beslutet om några år.

  • Äldre 10 Mar 18:38
    #10

    Jag steriliserade mig när jag var 28. Tyvärr måste du vänta in tills du är 25år. Strunta i alla som påstår att man inte vet vad man vill i din ålder. Jag har vetat att jag inte vill ha barn sedan jag var 15. Nu är jag 30 o steriliseringen är ett av mitt livs bästa beslut. Tips är Capio Lundby i gbg, det var där jag steriliserade mig.

  • Anonym (Sanna­)
    Äldre 10 Mar 19:00
    #11
    Hanna30 skrev 2017-03-10 18:38:32 följande:

    Jag steriliserade mig när jag var 28. Tyvärr måste du vänta in tills du är 25år. Strunta i alla som påstår att man inte vet vad man vill i din ålder. Jag har vetat att jag inte vill ha barn sedan jag var 15. Nu är jag 30 o steriliseringen är ett av mitt livs bästa beslut. Tips är Capio Lundby i gbg, det var där jag steriliserade mig.


    Omoget att uppmana TS att strunta i de åsikter som inte stämmer överens med just DINA.

    För övrigt så är det stor skillnad på 20 och 28 år.
  • Äldre 24 May 12:11
    #12
    Anonym (Sanna) skrev 2017-03-10 19:00:30 följande:
    Omoget att uppmana TS att strunta i de åsikter som inte stämmer överens med just DINA.

    För övrigt så är det stor skillnad på 20 och 28 år.
    Jag är nog mer i TS sits än de som säger att hon kommer ångra sig. Det är de som säger att hon inte vet vad hon vill och att hon kommer ångra sig som är omogna, inte jag. Det är otroligt oförskämt att omyndigförklara en vuxen person som man inte känner genom att påstå att den inte vet vad den vill "egentligen". Jag är inget mähä som inte vet vad jag vill och jag blir lika arg varje gång någon säger "men tänk om du ångrar dig" angående min sterilisering. Jag är övertygad om att betydligt fler har tänkt igenom vad det innebär med barn av de som steriliserar sig än de som skaffar barn. 
  • sextio­talist
    Äldre 24 May 12:15
    #13
    Hanna30 skrev 2017-05-24 12:11:21 följande:
    Jag är nog mer i TS sits än de som säger att hon kommer ångra sig. Det är de som säger att hon inte vet vad hon vill och att hon kommer ångra sig som är omogna, inte jag. Det är otroligt oförskämt att omyndigförklara en vuxen person som man inte känner genom att påstå att den inte vet vad den vill "egentligen". Jag är inget mähä som inte vet vad jag vill och jag blir lika arg varje gång någon säger "men tänk om du ångrar dig" angående min sterilisering. Jag är övertygad om att betydligt fler har tänkt igenom vad det innebär med barn av de som steriliserar sig än de som skaffar barn. 
    Jag är nog av den uppfattningen att man bör, om det går, ta sådana beslut innan man vuxit färdigt.
    Inte med tanken att man ändrat sig, utan mer för att man inte ska behöva ångra sig i framtiden.
    Hur som helst så har man inte fullt konsekvenstänkande förrän man är 25 ungefär, det betyder inte att man kommer ändra åsikt, men man är mer redo för vissa beslut.


  • Anonym (Någon­tjej)
    Äldre 24 May 12:20
    #14
    Hanna30 skrev 2017-05-24 12:11:21 följande:

    Jag är nog mer i TS sits än de som säger att hon kommer ångra sig. Det är de som säger att hon inte vet vad hon vill och att hon kommer ångra sig som är omogna, inte jag. Det är otroligt oförskämt att omyndigförklara en vuxen person som man inte känner genom att påstå att den inte vet vad den vill "egentligen". Jag är inget mähä som inte vet vad jag vill och jag blir lika arg varje gång någon säger "men tänk om du ångrar dig" angående min sterilisering. Jag är övertygad om att betydligt fler har tänkt igenom vad det innebär med barn av de som steriliserar sig än de som skaffar barn. 


    Tror det finns många som vet tidigt att dom inte vill ha barn, det är helt ok. Men TS verkar snarare lida av någon sorts fobi och panikångest. Det är terapi hon behöver nu, inte sterilisering. Det hinner hon med när hon behandlat sin psykiska hälsa och fyllt 25.
Svar på tråden HJÄLP! Är det omöjligt att sterilisera sig innan 25 år? Jag får panik av bara tanken!