• Anonym (Bullar)

    Försenat bagage.

    Nån som vet hur det funkar med försenat bagage på flyg?

    I samband med nån jävla strejk i Helsingfors är risken stor att väskan inte kommer med flyget utan blir sent.

    Finnair föreslog tillochmed att inte plocka med sig annat än handbagage.

    Kommer ju inte vara kvar på samma ort hela resan så hur får de den till rätt ort? Vet ju inte när isf den dyker upp, och alla orter jag ska till är inte förbestämt när jag ska dit....

  • Svar på tråden Försenat bagage.
  • Anonym (F)

    De har väl ditt mobilnummer och kanske mailadress?

  • Anonym (Bullar)

    Jo det har de men funderar på hur det fungerar. Vilket var själva frågan...

  • Wazp

    Det funkar som så att bolaget på ankomstflygplatsen som sköter groundhandlingen för (i det här fallet Finnair) kontaktar dig när väskan har kommit och där efter så lämnas den över till ett transportbolag (tänk budbil) eller ett taxibolag och körs till dig enl. överenskommelse. Det du måste komma ihåg att göra är att kontanta groundhandllngbolaget på plats så att dom kan matcha väskan till dig och få dina kontaktuppgifter.

    Vilken flygplats är det du kommer till?

  • Wazp

    Okej, principen är den samma oavsett vilken flygplats det handlar om. Kolla med cabinpersonalen vilket handlingbolag som finnair har i Tokyo så vet du vilka du ska leta efter i ankomsthallen där man hämtar väskorna. Om du i inte har åkt än så underlättar det MASSOR om du märker upp väskan med namn och telefonnr!

  • Ms H

    När mitt bagage blev försenat ville de ha en beskrivning av väskan, så ett foto kan vara bra att ta innan incheckning.

  • Anonym (Bullar)

    Väskan är alltid namnmärkt, men tack för tipset. Fotat innehåll och utsida, och packlista finns.

    Kan inte annat än bli så förbannad att man aldrig kan vara helt säker på att ens bagage kommer fram. När man betalar för transporten, men är väl alla nedskärningar...

  • vapern

    Jag fick anmäla direkt på flygplatsen, de frågade hur väskan ser ut och var jag vill ha den levererad. Behövde såklart visa bagage-tagen och mitt boardingkort. Sedan när den levererades två dagar senare av budfirma var den helt misshandlad och sprucken... så tvingades åka tillbaka till flygplatsen och reklamera skadorna. Då frågade de hur gammal väskan är, värde osv, och tittade på den. Sedan fick jag ett bevispapper på att jag gjort det och nästa steg var att göra en snarlik process fast online. Detta var för Norwegian och deras reklamationssida fungerade inte för fem öre. I slutändan upptäckte jag att den inte ville ta JPG-bilderna jag laddade upp fast det stod tydligt att de tar det, men PDF gick. Så maaassa krångel senare fick jag 50 euro i kompensation. Detta var då för skadorna och inte för förseningen i sig. :)

  • Anonym (a)
    vapern skrev 2017-11-21 10:58:42 följande:

    Jag fick anmäla direkt på flygplatsen, de frågade hur väskan ser ut och var jag vill ha den levererad. Behövde såklart visa bagage-tagen och mitt boardingkort. Sedan när den levererades två dagar senare av budfirma var den helt misshandlad och sprucken... så tvingades åka tillbaka till flygplatsen och reklamera skadorna. Då frågade de hur gammal väskan är, värde osv, och tittade på den. Sedan fick jag ett bevispapper på att jag gjort det och nästa steg var att göra en snarlik process fast online. Detta var för Norwegian och deras reklamationssida fungerade inte för fem öre. I slutändan upptäckte jag att den inte ville ta JPG-bilderna jag laddade upp fast det stod tydligt att de tar det, men PDF gick. Så maaassa krångel senare fick jag 50 euro i kompensation. Detta var då för skadorna och inte för förseningen i sig. :)


    Fan vad dåligt, förstår om du är sur. 

    Ts, hur gick det för dig? 
Svar på tråden Försenat bagage.