• tyra2008

    Peppning motion & ändrad kosthållning

    Jag kämpar med övervikt och har svårt att hålla motivationen vid liv. På dagarna sitter med studier och brukar träna två dagar i veckan men de räcker såklart inte.

    Sötsuget är konstant och som sagt motivationen svajar.

    Någon som sitter i liknande sist och vill peppa och peppas?

  • Svar på tråden Peppning motion & ändrad kosthållning
  • Aniiee

    Inte alls, men vill ge dig ett litet tips. 

    Så fort du har något i studierna som behöver läsas, leta rätt på eller gör själv ett ljudklipp. Läs in det du ska läsa, eller hitta boken som ljudbok eller någon annan som har gjort detsamma redan, som du kan köpa eller låna. Och så tar du en prommenad och lyssnar istället för att sitta på rumpan och läsa =P Didaktiskt sund strategi också.

    Alternativ köp ett promenadband/löpband eller crosstrainer med hållare, finns säkert billiga på blocket, så kan du gå och läsa samtidigt.

    Sötsug botas för övrigt bäst med protein, enligt mig. Ta en ost- och charkrulle när du blir sugen.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Carambolan

    Mitt knep mot sötsug är att gå och borsta tänderna. Hårt inpräntad vana den där känslan av att man inte ska äta något mer efter tandborstning.

  • Vickisen

    Jag är i samma sits och behöver nog med lite pepp. Pluggar också och periodvis kan jag trycka i mig väldigt mycket socker, framförallt runt tentor. Nu har vi haft jättemycket grupparbeten med stora inlämningsuppgifter som tagit mycket tid och varit svåra och därför har jag tryckt i mig ännu mer godis under en lång period när man varit i skolan till kl 20 och kommer hem vrålhungrig. Igår åt jag en 200 g chokladkaka på ett nafs, den var bara borta helt plötsligt. 200 g! Vägde mig i morse och jag har inte vägt så här mycket sedan jag var gravid för många år sedan!!

    Bestämde idag att det får vara slut nu! Så ska köra 30 dagar fr.o.m. idag utan socker och samtidigt undvika kolhydrater från ris, pasta, bröd o.s.v. bara för att jag även överäter det (som godis). Ska komma igång med att jogga några dagar i veckan och röra på mig varje dag minst 30 min. Sen efter dessa 30 dagar så ska jag lägga till lite kolhydrater (ca 0,5-1 dl ris/pasta/potatis) till lunch och middag och börja med styrketräning och köra tuffare konditionspass. Så denna perioden blir mer en avvänjningsperiod och tappa lite vikt förhoppningsvis så träningen blir lättare sen och bryta mitt sockerberoende.

  • Duckan

    Träningen har jag inga problem med, jag kör på för fullt.
    Kosten däremot är svår. Jag är som en råtta som letar upp allt ätbart hemma.
    Kan småäta konstant om jag inte lägger band på mig själv.
    När det är som värst gör jag som Carambolan - Borstar tänderna och går och lägger mig.

    Sjukt att det ska vara så svårt att hålla sig ifrån det onyttiga.

Svar på tråden Peppning motion & ändrad kosthållning