• Äldre 12 Mar 01:48
    2422 visningar
    3 svar
    3
    2422

    Tips inför kattköp

    Hej ! Ska iväg och kika på en Devon Rex kattunge idag. Jag vill gärna ha tips och råd på vad jag ska fråga uppfödaren. Även saker jag ska tänka på att kolla efter.

    Mvh Linda

  • Svar på tråden Tips inför kattköp
  • Äldre 12 Mar 06:47
    #1

    Hälsotester på föräldrarna (vad finns det för hälsoproblem i rasen?). Övriga problem.

    Avelsmål/strategi osv.

    Villkor i avtal (får/vill du avla tex).

    Beroende på hur stor koll på rasen så diskutera tex aktiveringsbehov, pälsvård etc.

    Är du intresserad av utställning? Isf fråga om föräldrarnas och kattungens styrkor och svagheter.

    Hur är kattungen uppväxt? Miljö, mat osv.

    Sen kolla om hemmet ser fräscht ut (från kattens synvinkel alltså, lite damm i hörnen skadar ingen), katterna trevliga och friska, personkemi stämmer osv.

  • Äldre 12 Mar 06:49
    #2

    Och viktigast av allt: att den är vaccinerad/har stamtavla/registrerad/idmärkt och veterinärbesiktad vid leverans osv.

  • Äldre 12 Mar 11:02
    #3

    Är den vaccinerad, veterinärbesiktad och reggad? Vilket temperament och behov har den? Gillar den nån särskild typ av foder, kattsand osv. När får du ta hem den och kan du då få något som luktar bekant kanske? När jag tog hem min turkiska van fick jag ett helt kit från uppfödaren med foder, tips och en liten filt som luktade av mamman. Är du van vid rasen? Läs på annars. Lycka till! :)

Svar på tråden Tips inför kattköp