• Ms 08

    Skämspallens vara eller inte vara?

    Flyttade ifrån x:et/barnens far för nästan ett år sedan. Han flyttade från vårt gemensamma boende, några månader efter mig, till ett nytt hem med en ny kvinna som han känt via internet i drygt 6 månader. Hon hade då varit ensamstående med 2 barn i ca 6 år. Jag är glad att hon finns, men! I helgen berättade x:et att de har anammat hennes sätt att uppfostra barn. När något av barnen är dum ska de sitta på skämspallen tills de lugnat ner sig, osv... Kruxet är att dessa barn är 8, 10, 12 & 13 år gamla. Jag trodde pallen användes till barn som knappt kan kommunicera. Flera väninnor liksom jag tyckte detta lät konstigt samt kränkande. Mina/våra barn (8 & 10 år) är inte vana vid detta då vi aldrig använt oss av någon pall i vårt tidigare hem. Kanske är detta en anledning till att dottern inte tycker om "styvmodern". Inte köper hon sig bonus poäng hos dottern iaf. 
    Hur tänker ni? Är det ok att sätta en fullt normalbegåvad 8, 10, 12 eller 13 åring på skämspallen eller är det psykisk misshandel? Vad ska jag säga till x:et?
    Det borde finnas bättre sätt kan jag tycka. Som ni säkert förstår delar jag och x:et inte samma åsikter angående barnuppfostran.

  • Svar på tråden Skämspallens vara eller inte vara?
  • Fiona M
    Harvester skrev 2017-03-13 18:46:56 följande:

    En genomkorkad ide för alla åldrar.


    Exakt så.
  • Bibbidi

    Nu är jag ingen förespråkare för skampallar, men är det någon större skillnad egentligen på en pall som man går till när man gjort något och "Nu går du till ditt rum!"? Eller är det också psykisk misshandel att bli skickad till rummet? Den handlingen känner ju barnet också beror på något som barnet gjorde.

  • Vestra
    Bibbidi skrev 2017-03-13 20:38:00 följande:

    Nu är jag ingen förespråkare för skampallar, men är det någon större skillnad egentligen på en pall som man går till när man gjort något och "Nu går du till ditt rum!"? Eller är det också psykisk misshandel att bli skickad till rummet? Den handlingen känner ju barnet också beror på något som barnet gjorde.


    Alltså nu skickar vi inte in barnen på rummet om dom varit "dumma". Däremot kan de få gå ifrån om det är bråk, eller något annat som stör resten av familjen. Det måste ju förvisso inte vara på sitt rum, men de får lämna situationen. Många hänvisar kanske till rummet när de vill att barnen lämnar situationen för att resten av familjen ska få en lugnare måltid, tv-tid eller vad man nu gör. 

    En skämspall är ju lite som en skamvrå i skolan tycker jag. Alltså inte jämförbart riktigt. Men, jag kan ju inte svara på hur folk tänker när de skickar in barnen på rummen. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Skämspallens vara eller inte vara?