• laolao

    HJÄLP! Köpa in mig i bostadsrätt som jag bott i 7 år.

    Läget är såhär. Jag träffade en kille, vi blev tillsammans och jag flyttade in i hans bostadsrätt för snart 7 år sedan. Vi har fått 2 barn tillsammans och han har 1 sedan tidigare (utflugen sedan 2 år tillbaka) Vi har alltid haft gemensam ekonomi, dvs att vi inte gjort skillnad på varandras pengar. DOCK har jag både studerat i 2 år, cart mammaledig i 2 omgångar och jobbat kanske titalt 1.5 år under dessa år. Så jag har inte haft jätte hög inkomst, me jag har oftast stått för maten och han för de flesta räkningarna. Men i våra ögon är det ändå gemensamt vi betalat "allt" osv.

    Nu ska jag börja jobba igen.. och vi har börjat prata om att jag ska få köpa in mig i "hans" bostadsrätt när jag har fastanställning. Problemet är att jag har bott här i 7 år, vi har renoverat lägenheten efter påtryckningar av mig och den har ökat i värde med ca 1 miljon kronor sedan jag flyttade in och vi gjort alla förändringar. Renoveringen gjordes via lånade pengar som han höjt upp bolånet på.

    Jag anser ju att detta är min lägenhet också, vi har bott här så länge ihop och renoverat och har 2 barn osv. Jag har ju faktiskt "gått miste om " eget sparande till ett eget boende under dessa år eftersom jag bott med honom och isåfall betalat på "hans" lägenhet...

    Han tycker inte som jag i detta och därför frågar jag...

    Då till min fråga ska jag ändå köpa in mig på marknadsvärder IDAG eller sedan jag flyttade in för 7 år sedan?? Han säger att det är hans säkerhet.. pch jag tänker, ja men min då??

  • Svar på tråden HJÄLP! Köpa in mig i bostadsrätt som jag bott i 7 år.
  • Erkki

    Marknadsvärde idag. Han har utan tvekan stått för mer de senaste åren inklusive ditt boende. Hur hade du kunnat tjäna på att bo själv som studerande/föräldraledig?

  • cosinus

    Jag kan tycka att ni kan lägga er på vad lägenheten var värd för 3-4 år sen och sen dra bort värdeökningen som renoveringen gett förutsatt att du varit med och bekostat dessa (mindre om du "bara" jobbat).

    Att du ska få köpa in dig till marknadsvärde för 7 år sen känns inte rätt och inte heller att du ska behöva betala fullt marknadsvärde för dagsläget.

  • Dementoria
    Erkki skrev 2017-03-14 20:09:48 följande:

    Marknadsvärde idag. Han har utan tvekan stått för mer de senaste åren inklusive ditt boende. Hur hade du kunnat tjäna på att bo själv som studerande/föräldraledig?


    Hur hade han kunnat få barn utan henne?
    cosinus skrev 2017-03-14 20:11:10 följande:

    Jag kan tycka att ni kan lägga er på vad lägenheten var värd för 3-4 år sen och sen dra bort värdeökningen som renoveringen gett förutsatt att du varit med och bekostat dessa (mindre om du "bara" jobbat).

    Att du ska få köpa in dig till marknadsvärde för 7 år sen känns inte rätt och inte heller att du ska behöva betala fullt marknadsvärde för dagsläget.


    Låter mer rättvist tycker jag.
  • laolao
    cosinus skrev 2017-03-14 20:11:10 följande:

    Jag kan tycka att ni kan lägga er på vad lägenheten var värd för 3-4 år sen och sen dra bort värdeökningen som renoveringen gett förutsatt att du varit med och bekostat dessa (mindre om du "bara" jobbat).

    Att du ska få köpa in dig till marknadsvärde för 7 år sen känns inte rätt och inte heller att du ska behöva betala fullt marknadsvärde för dagsläget.


    Ja det har jag också tänkt! Då möts vi ändå halvägs! O
  • laolao
    Erkki skrev 2017-03-14 20:09:48 följande:

    Marknadsvärde idag. Han har utan tvekan stått för mer de senaste åren inklusive ditt boende. Hur hade du kunnat tjäna på att bo själv som studerande/föräldraledig?


    Men jag kan väl inte straffas för att jag råkat bli den föräldee som fått vara mammaledig? Om han hade varit det i 4 år hade det varit annorlunda då menar du? Vi har bara gjort olika saker även om inte det jag gjort genererat "pengar"!
  • laolao

    Kan också tillägga att jag kompenserat här hemma genom att han aldrig behövt tvätta eller laga mat och tagit iprincip den mesta städningen. Så fördelningen har varit väldigt skev här.. kanske ska börja ta betalt i efterhand då för hushållsnära tjänster eftersom det jag gjort här inte räknas ????

  • nevermind
    laolao skrev 2017-03-14 21:00:33 följande:
    Men jag kan väl inte straffas för att jag råkat bli den föräldee som fått vara mammaledig? Om han hade varit det i 4 år hade det varit annorlunda då menar du? Vi har bara gjort olika saker även om inte det jag gjort genererat "pengar"!
    Tog du all föräldraledighet?
  • gahadas

    Alltså jag fattar inte? Varför skulle han bara ge dig en stor jävla del av lägenheten?
    Sveriges lagstiftning är ju sne

Svar på tråden HJÄLP! Köpa in mig i bostadsrätt som jag bott i 7 år.