• FS1

    Jag vill behålla, inte min sambo

    Hej,

    Jag har precis fått reda på att jag är gravid, någon stans i vecka 4-5, så inte alls långt gången. Jag har tidigare gjort två aborter, varav den senaste för 6 månader sedan (bm sa att jag kunde fortsätta äta p-pillerna jag hade trots att jag blivit gravid, och nu hände det igen).. Jag vill spontant inte göra abort nu, känner inte att jag pallar gå igenom en till och livet är mer stabilt jämfört med för ett halvår sedan.

    Jag är 24 år, min sambo 21. Jag studerar på distans, med stor chans till jobb efteråt då jag läser en eftertraktad utbildning och yrkeskategori. Jag har 2 år kvar. Min sambo har fast jobb på heltid, vi har nyss köpt gemensam lägenhet vilket vi inte hade förut. Känner att livet klaffar ganska bra, då jag tror jag kan klara av studierna på halvtid eller tenta av i egen takt sedan. MEN min sambo är inte redo, han vill vänta och känner inte samma sak som jag. Ska boka tid hos kurator denna gång, men ville ändå skriva av mig här och se om någon har tacksamma svar eller råd..

    Med vänlig hälsning

  • Svar på tråden Jag vill behålla, inte min sambo
  • fjanten

    Din kropp, ditt val. Däremot kan jag förstå din partner. Långt ifrån alla vill ha barn vid 21. Är ert boende nog stort? Hur är din sgi? (Har du en vilande sgi från jobb innan studier?) Har du råd på egen hand om han väljer att lämna dig? Har du/ni nog med pengar för alla inköp som behövs innan barnet kommer?

  • Anonym (Kille)

    Är du redo att bli ensamstående förälder? Vad gör du om din sambo lämnar dig efter att du beslutat att behålla? Vill bara väcka tanken hos dig, för du kan inte tvinga honom att känna sig redo, och han har redan nu yttrat sig i frågan. Så fundera på hur du skulle kunna tänka dig framtiden och ta beslut efter det.

  • Anonym (Två föräldrar)