• FS1

    Jag vill behålla, inte min sambo

    Hej,

    Jag har precis fått reda på att jag är gravid, någon stans i vecka 4-5, så inte alls långt gången. Jag har tidigare gjort två aborter, varav den senaste för 6 månader sedan (bm sa att jag kunde fortsätta äta p-pillerna jag hade trots att jag blivit gravid, och nu hände det igen).. Jag vill spontant inte göra abort nu, känner inte att jag pallar gå igenom en till och livet är mer stabilt jämfört med för ett halvår sedan.

    Jag är 24 år, min sambo 21. Jag studerar på distans, med stor chans till jobb efteråt då jag läser en eftertraktad utbildning och yrkeskategori. Jag har 2 år kvar. Min sambo har fast jobb på heltid, vi har nyss köpt gemensam lägenhet vilket vi inte hade förut. Känner att livet klaffar ganska bra, då jag tror jag kan klara av studierna på halvtid eller tenta av i egen takt sedan. MEN min sambo är inte redo, han vill vänta och känner inte samma sak som jag. Ska boka tid hos kurator denna gång, men ville ändå skriva av mig här och se om någon har tacksamma svar eller råd..

    Med vänlig hälsning

  • Svar på tråden Jag vill behålla, inte min sambo
  • fjanten

    Din kropp, ditt val. Däremot kan jag förstå din partner. Långt ifrån alla vill ha barn vid 21. Är ert boende nog stort? Hur är din sgi? (Har du en vilande sgi från jobb innan studier?) Har du råd på egen hand om han väljer att lämna dig? Har du/ni nog med pengar för alla inköp som behövs innan barnet kommer?

  • Anonym (Kille)

    Är du redo att bli ensamstående förälder? Vad gör du om din sambo lämnar dig efter att du beslutat att behålla? Vill bara väcka tanken hos dig, för du kan inte tvinga honom att känna sig redo, och han har redan nu yttrat sig i frågan. Så fundera på hur du skulle kunna tänka dig framtiden och ta beslut efter det.

  • Anonym (Två föräldrar)

    Har han verkligen råd att ta halva föräldraledigheten när du inte har jobb? Många liknande trådar tar upp att pappan har jobb men inte mamman. Då är det ju självklart att pappan inte vill ha barn ännu. Då måste han ju jobba heltid under hela barnets småbarnstid och vara ensam med hela ekonomiska ansvaret. För mamman kvittar pappans tid med sitt barn tydligen.. Självklart vill man vänta med barn tills båda två kan få lika mycket tid med barnet!

    Får man barn i er ålder så är oddsen dåliga.. de flesta gör slut rätt snart efter att barnet kommit. Det är jobbigt att få barnbarn.

    I övrigt så är det inga andra argument än "jag vill inte" som behövs. Och det gäller er båda. Du har full rätt att behålla och bli ensamstående mamma.

  • Anonym (laylow)
    Du borde fråga dig själv om du är beredd på att  bli ensamstående mamma innan du ens blivit klar med din utbildning och börjat jobba? Är svaret ja, så behåll barnet. Känns det som otänkbart att leva ensam med barn i din situation, så gör abort.
  • Corn

    Jag är ung och ensamstående OCH gravid igen med samma kille. Han har varit väldigt emot det varje gång men jag har inte kunnat genomgå abort.... Ångrar mig inte. MEN vet att det kommer bli kämpigt nu med två små helt ensam.
    Han har sparsam kontakt med dottern. Dyker upp ibland... men hellre det än att hon inte skulle finnas alls.


    Ensamstående. Vita -15, gravid BF Juni -17.
  • Alexander Bergbacka

    1. Det är du som är gravid. Han har inte under några omständigheter rätt att tvinga dig till abort. Han kan självklart väga in med sin åsikt och önskan, men vill du behålla barnet så får han finna sig i det.


    DÄREMOT: . . .


    2. Du är ung, har inte någon ekonomisk säkerhet,et.c. Detta gör det jävligt dumt att skaffa barn i nuläget. Vill du, kör hårt, men det kommer att straffa sig senare.

  • Anonym (Jess)
    Anonym (Men!) skrev 2017-03-16 22:17:38 följande:

    Men varför skyddar du dig inte helt enkelt???


    Har du inte ens läst första inlägget?

    Hon tar p-piller skrev hon ju klart och tydligt.
  • ElsaLuvan

    Han vill inte ha barn just nu, så varför vill du tvinga på honom det? Ja, kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp men jag tycker att även mannen bör ha rättigheter när det kommer till saker som påverkar hans liv.

  • Fröken söta
    ElsaLuvan skrev 2017-03-19 07:42:03 följande:

    Han vill inte ha barn just nu, så varför vill du tvinga på honom det? Ja, kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp men jag tycker att även mannen bör ha rättigheter när det kommer till saker som påverkar hans liv.


    Jo fast nu är det abort vi pratar om. Inte något dagen efter piller. Abort är ganska påfrestande för både kropp och själ. TS har gjort 2 innan och känner inte att hon fixar en till. Varför ska hon då göra våld på sig själv? Varför kunde inte han dragit på gummit om han nu ör sp rädd för att bli pappa?
  • Anonym (Men!)
    Anonym (Jess) skrev 2017-03-19 01:04:03 följande:

    Har du inte ens läst första inlägget?

    Hon tar p-piller skrev hon ju klart och tydligt.


    Och blir gravid gång på gång ändå, då hon ju vara extra noggrann och ha kondom med.
  • Alexander Bergbacka
    Anonym (Men!) skrev 2017-03-19 08:34:27 följande:
    Och blir gravid gång på gång ändå, då hon ju vara extra noggrann och ha kondom med.
    Nu är det ju inte hennes ansvar att mannen gör sin del och håller sig med kondom.
Svar på tråden Jag vill behålla, inte min sambo