• Anonym (Kaffedraken)

    Enskild firma, gravid

    Hej! Hopps någon kan hjälpa mig.

    Startade min enskilda firma september 2016. Har jobbat sen dess men företaget har inte gått så mkt i vinst.

    Blev gravid och är nu idag i vecka 11. Beräknad BF oktober 2017.

    Alltså så kommer jag ha haft mitt företag i 1 år och 1 månad när bäbis kommer. Hur kommer FK räkna?

    Väldigt tacksam för svar!

    / från en vilsen själ

  • Svar på tråden Enskild firma, gravid
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du som har enskild firma kan få föräldrapenning som grundas på din beräknade inkomst av näringsverksamhet. Är ditt företag i uppstartsfasen så har du kanske inte hunnit få så mycket i beräknad inkomst. Därför får du under de 24 första månaderna minst lika mycket i föräldrapenning som en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft.

    I lönedatabasen på scb.se kan du se hur mycket en anställd inom ditt yrke har i inkomst.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej, jag såg nu att jag skrev fel.
    Jag startade upp min firma sep 2015. Men började inte jobba förens sep 2016.
    Kommer få mitt barn okt 2017.

    Kan jag iaf gå under vad en anställd tjänar?

  • Anonym (Kaffedraken)
    LillaAJ skrev 2017-03-15 11:04:14 följande:
    Hej, jag såg nu att jag skrev fel. Jag startade upp min firma sep 2015. Men började inte jobba förens sep 2016. Kommer få mitt barn okt 2017. Kan jag iaf gå under vad en anställd tjänar?
    Du kommer aldrig få svar i ditt enskilda fall här. Du måste prata med FK.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Hur gick det för dig tillslut? Fick du pengar från FK? Är i samma sits nämligen! Hoppas på svar

  • Anonym (Kaffedraken)
    kallemaja skrev 2018-01-16 16:40:58 följande:

    Hej! Hur gick det för dig tillslut? Fick du pengar från FK? Är i samma sits nämligen! Hoppas på svar


    Har inte kollat in här på lääänge... :)

    Men det har gått bra, har fått mina pengar som det ska
Svar på tråden Enskild firma, gravid