• Anef

    Hur märker man skillnad på maginfluensa och matförgiftning?

    Som rubriken lyder.

    Vet ej om lillen fått i sig nåt olämpligt då han är i "stoppa allt i munnen åldern" eller om han blivit smittad av maginfluensa på öppna förskolan. Hur vet man skillnad?

  • Svar på tråden Hur märker man skillnad på maginfluensa och matförgiftning?
  • Långbenopluto

    Omöjligt i princip. så behandla det som att det vore magsjuka och håller borta från folk minst 48 timmar efter sista kräkning/diarre.

  • Anef
    Tofflans skrev 2017-03-17 13:17:02 följande:

    Omöjligt i princip. så behandla det som att det vore magsjuka och håller borta från folk minst 48 timmar efter sista kräkning/diarre.


    Attans..misstänkte det.. men tänkte om det fanns nåt symptom som det ena eller andra bara hade. Tack för svar :)
  • Fnollet

    Det enda jag kan tänka på är att maginfluensan sitter i mycket längre än en matförgiftning :/

  • Fnollet

    Oh, visserligen om det rör sig om maginfluensa som kommit från fsk så borde du kunna ringa dit och höra om fler smittats. Det brukar bli en mindre "epidemi" på förskolan om något barn kommit dit bärande på viruset.

    Dessutom brukar en matförgiftning bryta ut 1-6 h efter intaget av maten. Maginfluensa kan ta allt mellan 12-48 h att bryta ut.

  • Jag är bara jag

    Som vuxen som haft båda kan jag bara säga att magsjuka sitter i mycket längre. Matförgiftningen gick över efter nån spya.

  • legomum

    Lite kort kanske...

    Men har du maginfluensa så luktar avföringen på ett speciellt sätt samma gör spyan..
    Har inte upplevt att matförgiftning luktar så någonsin.

    Kan inte säga något om tiden den sitter, beror alldeles hur dålig man blir.

  • Anef

    Det var maginfluensa...Så dålig som jag varit sista dagarna trodde jag knappt man kunde bli av magsjuka.. urk..tack för svar alla

Svar på tråden Hur märker man skillnad på maginfluensa och matförgiftning?