• Malineest

    Symtom på urinvägsinfektion hos katthona??

    Hej! Nu när jag kom hem från jobbet så märkte jag något annorlunda med vår katthona. Hon kissade utanför toaletten när den var upptagen, i sängen och på massor av fel ställen. Hon är verkligen duktig att gå på lådan annars. Hon kissar precis heeela tiden men det kommer inte mer än små små droppar. Hon tvättar sig mellan benen väldigt mycket också. Jag ser efter henne hela tiden nu, men hon går mest ifrån en, och hon verkar väldigt "nere"... vad kan det vara, UVI ??


     


     

  • Svar på tråden Symtom på urinvägsinfektion hos katthona??
  • Anonym (Mm)

    Det låter faktiskt som UVI. När mina föräldrats katt hade UVI gick hon och kissade (satt ner så inte urinmarkering) på mjuka saker eftersom det sved, och rätt ofta. Hon försökte också "gräva över sitt kiss" vilket för oss indikerade att hon inte var ute efter att markera revir :/

    Har ni flera vattenskålar framme? Gärna en bitt från torrfodret och toalådan då katter kan glömma bort o dricka eftersom de inte blir "törstiga" som oss människor. Ger ni torrfoder eller blötfoder? Vi blandade ut torrfodret med vatten för honkatten, och såg till att hon fick blötmat med mycket sås i. Det har hjälpt med att hålla besvären borta för oss iaf :)

  • Malineest

    Tack för tipsen! Vi har flera vattenskål och torrfoder, ska prova det du sa och blanda ut! Märks att hon inte alls mår bra, man vet ju inte riktigt vad man ska göra :( man vill ju hjälpa på nåt vis

  • Jasmin Karlsson

    Det kan absolut vara UVI. Rekommenderar att åka till veterinär för att ta urinprov och få antibiotika om det är UVI. Om hon är mycket besvärad är det bra att åka in akut under helgen men det är inte farligt och kan vänta annars. Kolla bara att hon hela tiden kissar lite urin, om de får urinstopp är det akut livshotande men det är mycket ovanligt på honkatt.

  • Malineest
    Jasmin Karlsson skrev 2017-03-17 19:41:56 följande:

    Det kan absolut vara UVI. Rekommenderar att åka till veterinär för att ta urinprov och få antibiotika om det är UVI. Om hon är mycket besvärad är det bra att åka in akut under helgen men det är inte farligt och kan vänta annars. Kolla bara att hon hela tiden kissar lite urin, om de får urinstopp är det akut livshotande men det är mycket ovanligt på honkatt.


    Okej tack. Har fått i henne lite mer vatten och vi försöker få henne att inte gå hela tiden så hon hinner samla på sig lite urin också först. Vi åker in i helgen tror jag nog, är ju bäst att göra det känner jag. Då känner jag mig lite lugnare av era svar!
  • Anonym (Mm)
    Malineest skrev 2017-03-17 19:53:42 följande:

    Okej tack. Har fått i henne lite mer vatten och vi försöker få henne att inte gå hela tiden så hon hinner samla på sig lite urin också först. Vi åker in i helgen tror jag nog, är ju bäst att göra det känner jag. Då känner jag mig lite lugnare av era svar!


    Ja, det är nog bäst. Jag hoppas lilltjejen kryar på sig :) det är oerhört jobbigt som matte att se sitt husdjur må dåligt, man vet inte riktigt vad man ska ta sig till :/ min ena hankatt har precis fått opereras för nekros i tunntarmen. Vi hade ingen aning om att det var så allvarligt när vi tog han till djursjukhuset utan trodde han blivit förkyld eller något igen. Katter är så fruktansvärt duktiga på att dölja sin sjukdom och smärta, så man önskar helt enkelt att de hade kunnat tala och berätta när de mår dåligt :( man vill ju bara att de ska må bra.

    Berätta gärna hur det gått för din katt när ni tagit henne till veterinären :) kanske kommer de med tips som jag kan delge mina föräldrar med deras honkatt.
  • Malineest
    Anonym (Mm) skrev 2017-03-17 20:50:15 följande:

    Ja, det är nog bäst. Jag hoppas lilltjejen kryar på sig :) det är oerhört jobbigt som matte att se sitt husdjur må dåligt, man vet inte riktigt vad man ska ta sig till :/ min ena hankatt har precis fått opereras för nekros i tunntarmen. Vi hade ingen aning om att det var så allvarligt när vi tog han till djursjukhuset utan trodde han blivit förkyld eller något igen. Katter är så fruktansvärt duktiga på att dölja sin sjukdom och smärta, så man önskar helt enkelt att de hade kunnat tala och berätta när de mår dåligt :( man vill ju bara att de ska må bra.

    Berätta gärna hur det gått för din katt när ni tagit henne till veterinären :) kanske kommer de med tips som jag kan delge mina föräldrar med deras honkatt.


    Usch vad jobbigt! :( hoppas allt gick bra med honom! Dom är verkligen duktiga på att dölja det, det håller jag med om. Därför vill jag inte chansa utan vi åker iväg med henne imorgon.. jag skriver sen :D
  • Hallandskatt

    Det låter absolut som urinvägsinfektion. Troligen har katten väldigt ont när hon kissar o det kan gå upp i njurarna o bli riktigt farligt. Sök veterinär genast om ni inte redan (förhoppningsvis) redan gjort det!!

  • Malineest
    Hallandskatt skrev 2017-04-05 22:59:46 följande:

    Det låter absolut som urinvägsinfektion. Troligen har katten väldigt ont när hon kissar o det kan gå upp i njurarna o bli riktigt farligt. Sök veterinär genast om ni inte redan (förhoppningsvis) redan gjort det!!


    Hon hade urinvägsinfektion. Det här var ganska längesedan nu men vi tog genast kontakt med veterinär, och hon fick medicin. Hon fick äta mycket blötmat, utspätt med vatten också, så hon skulle ha något att kissa så fort hon gick. Allt gick bra och hon mår idag bra :)
Svar på tråden Symtom på urinvägsinfektion hos katthona??