• Serrano

    Hårbollar

    Hej!

    Jag har en Birmakatt. 3,5 år med mycket stora problem med hårbollar. Har nu opererat sig två gånger. Hämtar honom från djursjukhuset i morgon igen. Tarmen blir bara sämre för varje operation. Har talat med veterinären om fodret framöver. Har givit honom särskilt torrfoder, och blött foder för katter med benägenhet att samla på sig hårbollar i tarmen. Veterinären tror på blött foder men det är inte lika bra näring i den som i torrfoder. Jag ger kattmalt varje dag också. Min fråga är nu till er som har samma erfarenhet som jag när det gäller detta problem. Vilket foder föreslår ni? Torrfoder eller blött? Har ni kanske också förslag på vilket foder som är bäst

    Vänligen Inger

  • Svar på tråden Hårbollar
  • Fnollet

    Jag har också birmor :) min äldsta på 5 år har problem med kräkningar och diarre pga bland annat hårbollar, men har dock inte blivit opererad för det. Jag tror helt allvarligt att han har tvångstankar då han slurpar i sig hårtussar från den andra katten och damm från golvet, men men :/

    Jag ger honom mat anpassat för levern vilket han mår bra av. Då han varit inlagd flera gånger av olika besvär har han ofta varit tvungen att äta snäll veterinärsblötmat som recovery och dylikt. Han gillar verkligen inte det, men den blötmaten är fylld av näring. Dessutom har jag alltid kattgräs hemma som han glatt (och lillebrodern) tuggar i sig. Ibland kräks de dock av att de tuggat i sig alldeles för mycket gräs, men oftast kommer de ut i avföringen med hårbollarna.

    Har du övervägt tanken på att raka/trimma kattens päls? Då lär det bli svårt att få i sig hår?

  • Fnollet

    För att tillägga, min stora katt började få problem med magen och dylikt när han var i 3 års åldern. Min lilla har inte dessa problem, men han är dock endast 2 år gammal så jag oroar mig att han också förr eller senare ska få problem. Birmor brukar ju ha problem med hårbollar och känsliga magar :/

  • Serrano

    Tusen tack för ditt svar! Vi har också haft Birmor i många år. Hade två stycken före vår lilla Zerro som nu är 3,5 år. Dom blev 19 år varav den ena opererades för stopp i tarmen pga hårbollar. Han fick kost med mycket fiber i och det fungerade för honom. Katter ska ju inte ha några kolhydrater så jag vet inte hur det skulle fungera med fiberrik kost på Zerro. Det fungerade på min gamla katt i alla fall. Kanske får jag pröva mig fram men jag vill ju inte att han ska bli sjuk igen. Jo jag tänker att jag ska trimma Zerro. Tänker försöka göra det själv.

    Med vänlig hälsning,/Inger

  • Domesticgoddess

    Jag vill också slå ett slag för att raka honom. Har själv bondisar (korthår) men en väninnas Maine Coon hade rejäla besvär med hårbollar. Hon rakar nu hela kroppen på henne sedan ca ett år tillbaka och det har hjälpt superbra.

    Hoppas ni får styr på det, det gör så ont i hjärtat på en när de inte mår bra.

Svar på tråden Hårbollar