• Minioni

    vad gäller kring hund i bil?

    Hej! Jag och min sambo ska snart köpa ny bil. Vi har tills nu haft hunden i bälte i baksätet men kommer till den nya bilen köpa en hundbur. Men så började jag kolla på galler istället. Är galler godkänt?


    Vi kollar på en BMW X3, 2007 årsmodell. Vi planerar långsiktigt och vill därför ha en bil där vi får plats med både vagn (när/om barn blir till) och hund i bakluckan. Vad tror ni om den bilen? Och vad rekommenderar ni för bur/galler?
    Hunden är en golden retriever hane. 

  • Svar på tråden vad gäller kring hund i bil?
  • cattus

    Hunden ses som två olika saker beroende på om man frågar polisen eller jordbruksverket.
    För polisen är hunden en last och skall vara "fastspänd" i bilen(bur, galler eller bälte) annars riskerar man böter. Den skall inte kunna störa förare under körning eller skada passagerare vid krock.
    För jordbruksverket så är det djurskydd och då gäller vissa utrymmesmått (vilka är vansinniga, inte ens polisen kan frakta hundarna godkänt då det är i stort sett omöjligt att ha en bur om man har en hund större än, typ, cockerspaniel). 
    Väljer hellre själv en bur (som enl jordbruksverket) är för liten då en stor hund åker säkrare i bur både för andra passagerares skull och hundens. 
    Barnvagn och hund i bur brukar sällan rymmas tillsammans i bagageutrymmet. Lös hund och barnvagn bakom galler brukar inte heller kännas helt ok tillsammans.  
    Tänk 2 ggr om ni vill ha plats för allt, det finns inga enkla lösningar, oftast kommer man på problemet efter man skaffat bilen och inser att allt inte ryms.
    Jobbar i djuraffär och ser bekymret när man väl skaffat bilen och sedan inte får plats med buren som hunden skulle behöva.

  • Tyrfing

    Min syster hade vagnen på högkant i bagaget, det funkar om man inte har en sån där hård liggvagnsinsats (Det är evigheter sen jag hade småbarn så jag kommer inte ihåg vad de kallas) och om bagageutrymmet räcker till på höjden. 

    Många kompletterar med takbox ifall de har behov av att frakta mycket bagage + hundbur. 

    Jag skulle inte heller ha hund + bagage i samma utrymmme. Det är helt klart bättre än att ha hunden lös, men långt ifrån optimalt. 

  • Dexter dot com

    Galler är inte att rekommendera då hunden är helt oskyddad från sidor/bakifrån. Krocksäker bur är det bästa tex Artflex och Mimburar.

Svar på tråden vad gäller kring hund i bil?