• Anonym (FRÅN Sthlm till Malmö)

    Jag kommer flytta ner till Malmö från Sthlm.Finns det något positivt med Malmö?

    Hej!2018 är det meningen att jag och sonen ska flytta till Malmö.Min son har sin pappa i Köpenhamn så det blir lättare för sonen att ta sig.Just nu bor jag bra i Sthlm/Södermalm.Vill bo liknande och bra område.Vart ska man bo?Funderat på Slottsstaden.Gillar också ett rikt kulturliv.Vill höra positiva saker inte bara negativa.Tipsa mig gärna.:)

  • Svar på tråden Jag kommer flytta ner till Malmö från Sthlm.Finns det något positivt med Malmö?
  • sextiotalist

    Jag har svarat dig i tidigare trådar. Jag stormtrivs i Malmö

  • Anonym (lite salt)

    Slottsstaden är ett " fint" område liksom Limhamn, om det är det du söker. Ja det finns mycket kultur i Malmö, flera fria teatergrupper, små cafeer, butiker mm runt exempelvis Davidshall. Många små antikvitetsbutiker ut mot Hästhagen och mer färgglatt stadsliv mot Möllan. Flera riktigt bra restauranger. Det jag gillar mest är närheten till Köpenhamn, Lund mm som gör att kulturella horisonten vidgas än mer.

  • Anonym (MFF)

    Malmö är en fin stad. Det finns stora problem såklart men det som framkommer i media gör att man får intrycket av att man bör ha skottsäker väst bara för att gå utanför dörren. Så är det inte. Vi "vanliga" människor lever helt vanliga liv, går till jobbet på morgonen, handlar på Ica, tar en promenad och fika i våra fina parker, lördagsflanerar på stan med lite shopping, ligger och steker på vår fina strand osv osv 

    Självklart är visa områden inte att rekommendera att bo i. Jag har bott i en del av dessa också och är faktiskt uppväxt i ett av de värsta men inte ens då var jag rädd utan vi levde helt normala liv då också.

    Nu i vuxen ålder och med barn skulle jag absolut inte bosätta mig i följande områden:

    Rosengård, Persborg, Almgården, Seved, Nydala, Hermodsdal, Lindängen, Söderkulla, Kroksbäck, Holma

    jag hade helst inte bosatt mig i följande heller:

    Lorensborg, Sofielund, Sorgenfri, Segevång, Möllan, 

    Kanske har glömt något men ungefär så. Anledningen är främst att barn präglas av omgivningen oavsett hur bra förälder jag är och jag vill inte att mina barn ska gå i problemskolor där all energi går åt att hålla ordning eller där det inte finns så många studiemotiverade elever. Jag vill också kunna låta barnen gå ut och leka utan att vara orolig fr att de ska råka bevittna något olämpligt eller dras in i umgänge som inte är så bra.

    Generellt skulle jag säga att när man tittar på boende så håller man sig väster om Lorensborgsgatan fram tills den byter till Mariedalsvägen och även norr om John Ericssons väg så är det okej och bra områden att bo i. Undvik alltså öster och söder förutom då om du är långt nordöst som i delar av Husie, Riseberga, Gyllins trädgård och därute som också är bra områden.

    Förutom boende så har vi mycket fint och bra i Malmö. Stort utbud av restauranger, även några riktigt klassiga michelinrestauranger. Parkerna som sagt, är flera, stora och vackra. Mycket gratisaktiviteter som teater och konserter och mycket mer. Man får inte glömma närheten till Köpenhamn dit man ju bara tar tåger på 20 minuter, snabbare än att ta sig till jobbet på morgonen liksom

  • Domesticgoddess

    Även jag bor och trivs i Malmö, dock utan barn så vet inte hur det är med skolor osv.

    Min upplevelse (endast baserad på hur jag själv och min bekantskapskrets lever) är att det är en väldigt segregerad stad. De hemskheter man läser om i tidningen är ingenting man märker något av i sitt dagliga liv. Dock kryssar jag mellan hemmet, jobb och vänners hem - då vi alla bor i samma område finns det inte någon större anledning att besöka de mer omtalade områdena. Vid restaurangbesök etc tar jag i princip alltid taxi (av bekvämlighet snarare än rädsla) så rör mig i en ganska liten sfär.

    De områden jag kunnat tänka mig och känner mig trygg i är Slottsstaden / Ribersborg och var som därifrån och ner till (och inklusive) Limhamn (Fridhem, Erikslust och Djupadal), Västra Hamnen, Gamla Väster, Bellevue (men inte Bellevue gården) och runt Davidshall.

    Hade jag haft barn hade jag dock flyttat ifrån stan och satsat på Lomma, Bjärred eller Höllviken istället.

  • Anonym (FRÅN Sthlm till Malmö)

    Tack för tips lutar åt Slottsstaden.;)

  • Anonym (FRÅN Sthlm till Malmö)

    Det finns ju dåliga områden överallt.Även i Sthlm.Men jag tycker om människor och kulturverksamhet.Sånt är viktigt.I Sthlm dansar jag mycket brasilianska danser.Vill fortsätta med det i Malmö.:)Samt spelar brasilianskt slagverk.

  • Anonym (FRÅN Sthlm till Malmö)

    Tipsa gärna också om bra vårdcentral i malmö.Namn på läkare,Gyn osv. Måste flytta närmare så jag får mer hjälp med min son.Han blir 9 år i sommar.Hans pappa bor i Köpenham/Tårnby så det blir närmare och bättre för alla.

  • Anonym (MFF)
    Anonym (FRÅN Sthlm till Malmö) skrev 2017-03-29 09:54:37 följande:

    Tipsa gärna också om bra vårdcentral i malmö.Namn på läkare,Gyn osv. Måste flytta närmare så jag får mer hjälp med min son.Han blir 9 år i sommar.Hans pappa bor i Köpenham/Tårnby så det blir närmare och bättre för alla.


    Capio citykliniken Limhamn/bunkeflo är jag väldigt nöjd med. Hög tillgänglighet och serviceanda.

    Gyn är svårt för de bra(privata) tar ofta inte emot nya patienter. Jag har själv Fredrik Ploman på Ellenbogen som jag tycker är mycket bra så du kan ju alltid prova.
  • Anonym (FRÅN Sthlm till Malmö)
    Anonym (MFF) skrev 2017-03-29 15:39:22 följande:

    Capio citykliniken Limhamn/bunkeflo är jag väldigt nöjd med. Hög tillgänglighet och serviceanda.

    Gyn är svårt för de bra(privata) tar ofta inte emot nya patienter. Jag har själv Fredrik Ploman på Ellenbogen som jag tycker är mycket bra så du kan ju alltid prova.


    Tack vad snällt.:)
  • Domesticgoddess
    Anonym (FRÅN Sthlm till Malmö) skrev 2017-03-29 17:50:29 följande:

    Tack vad snällt.:)


    Vill även slå ett slag för Victoria Vård och Hälsa i Limhamn samt Cura kliniken på Erikslust.
  • Agaton
    Anonym (FRÅN Sthlm till Malmö) skrev 2017-03-19 08:02:44 följande:

    Hej!2018 är det meningen att jag och sonen ska flytta till Malmö.Min son har sin pappa i Köpenhamn så det blir lättare för sonen att ta sig.Just nu bor jag bra i Sthlm/Södermalm.Vill bo liknande och bra område.Vart ska man bo?Funderat på Slottsstaden.Gillar också ett rikt kulturliv.Vill höra positiva saker inte bara negativa.Tipsa mig gärna.:)


    Malmö är en riktig kloak, men det bästa är att det är mycket enkelt att ta sig därifrån, bro, dubbla flygplatser i närområdet, tåg, bussar, motorvägar osv. Satsa på att bo någonstans där du kan ta dig snabbt från Malmö, för det lär du behöva...
  • Ekorekoleko

    Det låter som att du har en del pengar för boende, tycker i så fall att Slottstaden är ett utmärkt val. Gamla väster är också vansinnigt trevligt. Skulle personligen undvika västra hamnen, då vi inte har medelhavsklimat i Sverige. Det är vansinnigt trevligt att besöka på sommaren men blåsiga dagar är det skönt att komma bort från kusten.

    Jag upplever oftast Malmö som en trygg stad, självklart finns det problem och de senaste året har det märkts tydligt. Har dock bott utomlands och har lite perspektiv. Skit händer i större städer men livet rullar på som vanligt för de flesta som knappt märker av det.

  • Domesticgoddess
    Ekorekoleko skrev 2017-03-29 18:50:07 följande:

    Det låter som att du har en del pengar för boende, tycker i så fall att Slottstaden är ett utmärkt val. Gamla väster är också vansinnigt trevligt. Skulle personligen undvika västra hamnen, då vi inte har medelhavsklimat i Sverige. Det är vansinnigt trevligt att besöka på sommaren men blåsiga dagar är det skönt att komma bort från kusten.

    Jag upplever oftast Malmö som en trygg stad, självklart finns det problem och de senaste året har det märkts tydligt. Har dock bott utomlands och har lite perspektiv. Skit händer i större städer men livet rullar på som vanligt för de flesta som knappt märker av det.


    Instämmer till hundra procent! Har liksom du iofs bott utomlands, i betydligt större städer, under många år så det kanske är perspektivet som gör det.

    Det finns förvisso fler områden i Malmö jag inte velat bo i än som jag tycker är bra att bo i men å andra sidan finner jag att jag i princip aldrig behöver ge mig utanför min egen lilla del av staden...sorgligt på sitt sätt men å andra sidan är det mer för att jag inte har några ärenden dit än att jag inte vågat åka dit.
  • Agaton
    Domesticgoddess skrev 2017-03-29 19:12:30 följande:
    Instämmer till hundra procent! Har liksom du iofs bott utomlands, i betydligt större städer, under många år så det kanske är perspektivet som gör det.

    Det finns förvisso fler områden i Malmö jag inte velat bo i än som jag tycker är bra att bo i men å andra sidan finner jag att jag i princip aldrig behöver ge mig utanför min egen lilla del av staden...sorgligt på sitt sätt men å andra sidan är det mer för att jag inte har några ärenden dit än att jag inte vågat åka dit.
    Just det , "i betydligt större städer". Malmö är en större småstad med 300 000 invånare, men har likväl storstadsproblem. Ta steget fullt ut och flytta till Köpenhamn istället. Betydligt trevligare och proportionellt sett en väsentligt mindre problemfylld stad. Människor som önskar ett tryggare liv för sina barn söker sig ifrån Malmö. Idag en skarpladdad handgranat anträffad i Malmö. Tidigare i veckan en skjutning mot en person vars släkting tidigare skjutits ihjäl. Är det detta du vill söka dig till?
  • Domesticgoddess
    Agaton skrev 2017-03-30 18:24:10 följande:

    Just det , "i betydligt större städer". Malmö är en större småstad med 300 000 invånare, men har likväl storstadsproblem. Ta steget fullt ut och flytta till Köpenhamn istället. Betydligt trevligare och proportionellt sett en väsentligt mindre problemfylld stad. Människor som önskar ett tryggare liv för sina barn söker sig ifrån Malmö. Idag en skarpladdad handgranat anträffad i Malmö. Tidigare i veckan en skjutning mot en person vars släkting tidigare skjutits ihjäl. Är det detta du vill söka dig till?


    Enig i att Köpenhamn är trevligare men man bör också ha i åtanke att boende (i ett "bra" område) där är avsevärt mycket dyrare än i Malmö med omnejd.

    Jag är inte någon superfantast av Malmö men vidhåller att om man, som ts tycks avse göra, bor runt Ribban/Fridhem /Djupadal/Bellevue/Limhamn (undviker hyresrätter i det senare dock) så är det hur harmoniskt och trevligt som helst. Även västra hamnen /'dockan. Davidshall & gamla Väster är trevliga områden. Skjutningar och handgranater känns fortfarande ganska långt borta härifrån, även om enskilda incidenter såklart kan hittas.

    Höllviken, Bjärred och Lomma är också bra om man är ok med att pendla, billigare barnomsorg än i DK dessutom.
  • CStoner

    Men vid gud... Bor pappan i Köpenhamn så flytta dit!

    Köpenhamn är allt Malmö inte är, dvs en trevlig stad. Väljer Danmark före Sverige var dag i veckan.

Svar på tråden Jag kommer flytta ner till Malmö från Sthlm.Finns det något positivt med Malmö?