• Äldre 19 Mar 21:27
    4637 visningar
    3 svar
    3
    4637

    Kräsna katter

    Hej kattkunniga,

    Hoppas på lite råd och input!

    Mina två killar - nu nio månader, var sex när de flyttade in - har börjat bli väldigt kladdiga med maten.

    Jag hade helst velat ge dem 100% barf men de totalvägrar. De ratar även Bozita, oavsett smak, men Mjau har gått bra. De har därför fått det som primärkost och lite Eukanuba i foderlabyrint då och då.

    Sedan en dryg vecka ratar de dock Mjau också, både tetra och i påse, sås och gelé. De är bröder från samma kull och väldigt tighta, om den ene nosar och ratar tycks den andre utgå ifrån att det inte går att äta och smakar inte ens.

    Jag provade att ge dem whiskas och de åt som små belåtna grisar..även Pussi tycks de älska. Jag är långt ifrån någon expert men har förstått att dessa inte är optimal föda för missar. Undrar nu vad som är minst dåligt ; mindre bra blötmat eller ett kvalitativt torrfoder? Funderar på om jag bara ska ge dem varsin påse morgon och kväll och låta dem äta torrfoder under dagen?

    Kan tillägga att de båda är fina i hullet, kastrerade Den ene var lite rund om magen när de kom till mig men blev snabbt av med det när vi övergått till blötmat (de fick endast torrfoder innan de kom hit).

    Vad tror ni, hur löser jag det på bästa sätt?

  • Svar på tråden Kräsna katter
  • Äldre 19 Mar 21:55
    #1

    Jag har alltid torrfoder och vatten framme till mina småkillar. Sedan får de även blötmat 2-3 gånger om dagen. Torrfodret är veterinärsfoder för levern eftersom min ena katt är väldigt känslig, annars brukar de få "anti hairball" då de båda är väldigt långhåriga birmor.

    Blötmaten kan vara allt ifrån gourmet gold till veterinärs blötmat. Mina katter ratar också mjau vilket är synd då den blötmaten är väldigt bra och nyttig. Encore är en blötmat som är (av vad jag läst) väldigt nyttigt och älskat av mina killar, men det kostar rätt mycket med tanke på hur lite mat man får. Det finns andra dyra blötmater att köpa i djurbutiker etc, men dessa tycker de inte alls om.

    Jag brukar ge dem färskt kött när jag lagar mat, och det som är favoriten är rå kyckling (svensk kyckling), aldrig dansk då de bär på mycket sjukdomar. Ibland får de lite fil utblandat med vatten, men det tillhör dock ovanligheten.

    Min äldsta katt är atletiskt byggd och går aldrig upp i vikt (bara ner ibland då han slutar äta när han mår dåligt), medans den lilla på 2 år är "lite lätt mullig". Den äldsta är en stor tjuv i hushållet då han öppnar skåp och snor mat under natten eller bara för att han är uttråkad. Min lilla har lärt sig från den stora och stjäl med mat, men han är inte den skarpaste kniven i lådan då han ofta lyckas äta upp plasten runt blötmaten/godiset. Hursomhelst vill jag få ut att de även äter godis eller extra blötmat iom dessa inbrott.

    Är dina katter långhåriga eller korthåriga? Och får de gå ut?

  • Äldre 19 Mar 22:08
    #2

    Glömde att ge dig svar på dina frågor.

    Ja, jag gör nästan exakt som dig gällande torrfoder alltid framme och blötmat 2 gånger om dagen. Det funkar bra hos mig. Jag ger dem "onyttig" blötmat som de älskar, framförallt just pga av att det är viktigare att se till att min äldsta får i sig mat då han kan matstrejka. De har båda väldigt fin och glansig päls (trots skräpmaten) så det verkar inte ha påverkat dem negativt.

    Det finns listor och tester med olika blötmatssorter, jag ska se ifall jag kan hitta dem och länka. Det jag minns är dock att mjau nästan alltid toppar dessa listor, och att gällande gourmet gold så är paten nyttigast. Tyvärr så går inte paten hem hos mina killar :/

  • Äldre 19 Mar 22:10
    #3

    Nah! Även om det såklart inte är bra att han tjuväter så får jag oemotståndligt charmiga bilder av hur han smyger omkring på jakt efter godsaker under nattens tysta timmar!

    Jättebra input, tack! Jag har provat blötmat av diverse slag från djuraffären men utan framgång. Encore har jag sett (på Ica!) men ännu ej provat. Vill dock minnas att den kostar runt 14 kr per - liten - burk så en fem sådana om dagen var så hade jag själv fått leva på makaroner :) Ska dock absolut prova som lördagsgodis!

    De är inte alls intresserade av kött tyvärr. Har provat kyckling, nötfärs, skinkstek och kycklinghjärta men utan framgång.. Även provat att blanda färsen med äggula (vilket de älskar) men de slickade bara färsen torr från gula och lämnade resten.

    Mina killar är korthåriga huskatter. Än så länge har de bara varit på inhägnad balkong men vi är i full färd med att öva på att ha sele. Går så! Jag bor i stan men tänkte vi kunde ta små rundor på gården + besöka min mor som har trädgård så de kan få gå där i en lång lina.

    Jag kanske är överdrivet skeptisk mot torrfoder. Min tidigare misse fick somna in vid bara tio års ålder pga närmast icke-existerande njurfunktion så jag tänker vätska, vätska, vätska. Men som sagt, misstänker att jag kanske överdriver.

Svar på tråden Kräsna katter