• Äldre 20 Mar 10:10
    6437 visningar
    4 svar
    4
    6437

    Kväljningar, vad kan man göra?

    Hej.

    Jag är nu gravid i v. 13 med mitt tredje barn. Har precis som de flesta andra mått illa mellan v. 6-12 ca sedan har det avtagit. Har varit lite småkänslig mot vissa dofter och fått nån kväljning av det så men inget värre. Nu med tredje barnet håller jag på att bli tokig!!! Illamåendet har avtagit, men dessa kväljningar är värre än någonsin och jag har det hela tiden nästan. (Har aldrig haft ätstörningar eller liknande) även om det inte luktar illa, konstigt så får jag ändå kväljningar. Öppnar jag kylskåpet så får jag kväljningar, ibland när jag pratar i telefon får jag nästan bita ihop för att inte få kväljningar. Är detta normalt, någon mer som känner igen sig i detta?

    Bör man kolla upp det? Har aldrig upplevt detta förr.

  • Svar på tråden Kväljningar, vad kan man göra?
  • filuri­ng
    Äldre 20 Mar 10:19
    #1

    hej! Vad jobbigt för dig! jag är oxå gravid med nr 3 fast i vecka 13. har oxå mått sjukt illa... och haft sura uppstötningar. jag vet att sjukvården har rekommenderat omeprazol till mig. vet inte om det hjälper med kväljningar. men det hjälper mot magsyra som kommer upp. kan vara värt att prova. hag skulle ringa min bm om jag va du! hoppas det ger sig snart!

  • Äldre 20 Mar 10:30
    #2

    Tack för tipset men jag har inga sura uppstötningar eller halsbränna än så länge, utan bara extrema kväljningar. Ja jag får nog ta och kontakta bm och höra vad hon säger om detta.

    Lycka till med din graviditet!

  • filuri­ng
    Äldre 20 Mar 10:41
    #3
    nyaker skrev 2017-03-20 10:30:09 följande:

    Tack för tipset men jag har inga sura uppstötningar eller halsbränna än så länge, utan bara extrema kväljningar. Ja jag får nog ta och kontakta bm och höra vad hon säger om detta.

    Lycka till med din graviditet!


    tack detsamma! :)
  • Äldre 31 Mar 12:57
    #4

    Fullt normalt : )

    Hade likadant mellan kanske v 8-16 sen lugnade det sig lite grann! Reagerade på alla tänkbara dofter och på vissa maträtter, att ta vitamintabletter har varit en plåga! Fick hacka dem i minibilar för att skölja ner dem! Undvek att äta lunch med andra på jobbet då mico användningen drog igång illamåendet !

    Maken fick sköta markservice hemma med disk, tillagning o sopor under de värsta veckorna!

    Jag kan fortfarande nu i v 23 reagera på vissa dofter eller på typ matrester , sopor ibland mm!

    Har nu istället mer börjat känna av halsbränna : ) är det inte det ena så är det något annat!

    Jag hade konstant torra kex i olika format i väskan, på jobbet o hemma! Åt också minpastiller i enorma mängder- funkade riktigt bra!

Svar på tråden Kväljningar, vad kan man göra?