• Cecilialia

    Lön?!

    KORTFATTAT:

    Jag har bedrivit en webbshop i ett år nu, första året har jag inte kunnat eller valt att ta ut någon lön av logiska skäl. 

    Nu blir jag mammaledig i sommar, och inför föräldrapenningen så talade jag med Försäkringskassan och frågade VILKEN lön jag ska skriva. Försäkringskassan sa åt mig att skriva i vad någon erfaren, utbildad inom samma branch skulle tjäna - men jag har INGEN aning.

    Vad tjänar en ägare av en webbshop som arbetat längre? Någon som vet hur jag ska räkna?

    TACK

  • Svar på tråden Lön?!
  • Studentpappa

    Men alltså om du inte tagit ut och skattat för någon månadslön så kan du väl inte bara fylla i någonting helt apropå? Vad man tjänar på en webshop lär ju vara motsvarande som hur långt är ett snöre?


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Cecilialia

    Som företagare har du skyddat SGI de första två åren. Alltså ska du skriva samma lön som en erfaren inom samma bransch. 

    Hade ingen aning om detta förrän Försäkringskassan berättade.

  • Studentpappa
    Cecilialia skrev 2017-03-20 10:42:54 följande:

    Som företagare har du skyddat SGI de första två åren. Alltså ska du skriva samma lön som en erfaren inom samma bransch. 

    Hade ingen aning om detta förrän Försäkringskassan berättade.


    Jaha, det var inte illa. Det är ju överraskande positivt för företagare. Du får titta på webshoppar som är aktiebolag på allabolag.se och se vad de har för kostnader. Du borde väl ha koll på vilka dina konkurrenter är?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Cecilialia

    Tack.. Ska kolla om jag förstår något på den sidan

  • Cecilialia
    Studentpappa skrev 2017-03-20 10:46:48 följande:
    Jaha, det var inte illa. Det är ju överraskande positivt för företagare. Du får titta på webshoppar som är aktiebolag på allabolag.se och se vad de har för kostnader. Du borde väl ha koll på vilka dina konkurrenter är?
    Man verkar inte kunna se något om kostnader
  • Monchichier

    Kolla upp vad medellönen är för en webbansvarig/webbadministratör. För det är ju typ egentligen det du är i praktiken.

  • Cecilialia
    Monchichier skrev 2017-03-20 11:01:44 följande:

    Kolla upp vad medellönen är för en webbansvarig/webbadministratör. För det är ju typ egentligen det du är i praktiken.


    Ja, det stämmer.. tack för tipset
  • Studentpappa
    Cecilialia skrev 2017-03-20 11:00:31 följande:
    Man verkar inte kunna se något om kostnader
    Jo då i ett aktiebolag ser du lönekostnader och ev utdelning till aktieägarna. Det är ju dock svårt att säga om det är många anställda då man bara ser totala kostnaden. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Peter1962
    Cecilialia skrev 2017-03-20 11:10:19 följande:
    Ja, det stämmer.. tack för tipset
    Jag är egentligen VD för ett av världens största företag, men jobbar deltid som städare. Ska jag anmäla 100 miljoner dollar som inkomst till försäkringskassan?
  • Monchichier
    Peter1962 skrev 2017-03-23 15:02:14 följande:

    Jag är egentligen VD för ett av världens största företag, men jobbar deltid som städare. Ska jag anmäla 100 miljoner dollar som inkomst till försäkringskassan?


    Don't hade the player hate the game.

    Men på din fråga att döma så ser det ut som att du inte alls har förstått spelreglerna...
  • Peter1962
    Monchichier skrev 2017-03-23 15:08:50 följande:
    Don't hade the player hate the game.

    Men på din fråga att döma så ser det ut som att du inte alls har förstått spelreglerna...
    Jag tycker bara att det är fullkomligt idiotiskt och förmodligen fel att uppge vad man tjänar på ett likvärdigt jobb. Har hon inte tjänat några pengar så är det väl det hon ska uppge, inte vad någon annan tjänar. Hon har väl antagligen en värdelös shop, ingen affärsplan osv, och då blir det inga pengar. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till henne.    
  • Monchichier
    Peter1962 skrev 2017-03-23 15:16:55 följande:

    Jag tycker bara att det är fullkomligt idiotiskt och förmodligen fel att uppge vad man tjänar på ett likvärdigt jobb. Har hon inte tjänat några pengar så är det väl det hon ska uppge, inte vad någon annan tjänar. Hon har väl antagligen en värdelös shop, ingen affärsplan osv, och då blir det inga pengar. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till henne.    


    Flytta till Schweiz då om du inte tycker om svenska välfärdssystemet.
  • Peter1962
    Monchichier skrev 2017-03-23 15:39:04 följande:
    Flytta till Schweiz då om du inte tycker om svenska välfärdssystemet.
    Jag ogillar bara de som utnyttjar systemet. 
  • Peter1962
    lkjflskdjfslkdjf skrev 2017-03-23 15:45:17 följande:

    Det är väl knappast ts fel att reglerna ser ut om de gör. Sluta gnälla i tråden - skriv till en politiker istället . 


    Jaha, så vi får inte svara som inte tycker exakt som alla andra, blir intressanta trådar då?
  • Monchichier
    Peter1962 skrev 2017-03-23 15:57:34 följande:

    Jag ogillar bara de som utnyttjar systemet. 


    Vilket TS inte gör, hon nyttjar bara systemet. Att utnyttja systemet innebär att man tar ut vab/föräldraersättning fastän barnet är på förskola, att man tar ut full sjukersättning fastän man jobbar etc.

    Detta är dessutom väldigt OT, vilket inte är tillåtet på egentligen något forum alls. Svarar man inte på TS fråga, eller har någon input att komma med som är relevant så ska man låta bli att skriva ett inlägg.
  • vikkey

    Sambon är ockdå egen, var nystartad (haft företaget 1 år) när vi skulle bli föräldrar. Han fick samma uppmaning, att ange en "skälig" lön som en i hans bransch skulle ha tjänat med jämförbar erfarenhet etc.

    Dock tyckte FK att han angett en för låg lön och höjde hans schambonmässiga årsinkomst ytterligare. Det tackade vi för!

Svar på tråden Lön?!