• K Kalle

    Du kvinna som jobbar deltid, skulle du gå upp till heltid om din man tog ett större ansvar för hem, barn, hushåll?

    Väldigt många fler kvinnor än män jobbar deltid. Är det för att man verkligen vill jobba deltid eller är det för att man måste för att få livspusslet att gå ihop - och skulle det underlätta om ens partner tog ett större ansvar för hushållet?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du kvinna som jobbar deltid, skulle du gå upp till heltid om din man tog ett större ansvar för hem, barn, hushåll?
  • K med lilla E

    Jag jobbar iofs inte så mycket deltid, 90 %, jag slutar kl 12 alla fredagar och det är så himla skönt! Vi har inga småbarn men jag vill ändå aldrig jobba mer än så här!

  • Carambolan

    Jobbar redan heltid, men skulle absolut inte kunna göra det om inte jag och mannen delade lika på ansvaret för hem och barn.

  • Anonym (Mhmh)

    Nej, jag vill jobba deltid och få vara hemma med barnen och sköta huset

  • Anonym (Jag)

    Jag skulle endast jobba mer än vad jag gör idag om min ekonomi krävde det.

    Jag är ensamstående med 2 barn och jobbar ca 70%. Jag får massa tid med barnen och hinner fixa lite hemma. Åh ekonomi funkar.

  • Anonym (...)

    Nu jobbar jag heltid, men när jag levde med exet jobbade jag deltid för att få ihop det, hade gärna sett att han tagit mer ansvar hemma. Har mer fritid och bättre ekonomi idag när jag slipper honom.

  • Anonym (K)
    Anonym (Jag) skrev 2017-03-21 08:56:32 följande:

    Jag skulle endast jobba mer än vad jag gör idag om min ekonomi krävde det.

    Jag är ensamstående med 2 barn och jobbar ca 70%. Jag får massa tid med barnen och hinner fixa lite hemma. Åh ekonomi funkar.


    Men om din man fixade det som behövdes fixas hemma och tog mer tid med barnen då?
  • Anonym (...)

    Väldigt konstigt att min röst på "ja" inte registrerats?

  • Alexi

    Både jag och min man jobbar deltid. Obegripligt varför så många familjer kör att kvinnan jobbar deltid och mannen heltid.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (K) skrev 2017-03-21 09:10:51 följande:

    Men om din man fixade det som behövdes fixas hemma och tog mer tid med barnen då?


    Nej sa jag ju. Jag vill umgås med mina barn så mycket jag bara kan. Visst kunde det va skönt att slippa en del av städningen men han gjorde det ändå aldrig som jag ville så fick ändå göra om det mesta. Möjligen att jag börjar jobba heltid senare när barnen är större, när dom själv har skola och annat som tar tid och kanske inte vill umgås med mamma jämt.
  • K med lilla E
    Alexi skrev 2017-03-21 09:31:40 följande:

    Både jag och min man jobbar deltid. Obegripligt varför så många familjer kör att kvinnan jobbar deltid och mannen heltid.


    Ja kan ju verkligen inte svara för någon annan än mig själv, men jag är av den latare typen och skulle helst inte jobba alls om jag slapp, medan min man gillar att arbeta och hinner med en bra fritid även om han jobbar heltid. 
  • DevilsDaughter

    Jag röstade ja. Men då menar jag under förutsättning att min man går ner i tid. inte en chans att han skulle hinna mer med hem och barn utan att gå ner i tid. 

  • Anonym (Aurora)

    Nej, vi delar redan lika. Han jobbar för övrigt lika lite som jag (75%).

  • Anonym (@)

    Nä , vi jobbar deltid båda två o lägger tiden på familjen istället

  • Anonym (cissi)

    Nej. Jag trivs med att ta hand om hemmet och att jobba lite extra.

  • fluu

    Nej, det skulle jag inte. Nu är det iofs för att hälsan inte tillåter det, men även om jag var helt frisk så vet jag inte om jag skulle vilja jobba heltid. Han tar redan störst ansvar för barnet, jag för hemmet och jag trivs så.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (K)
    Alexi skrev 2017-03-21 09:31:40 följande:

    Både jag och min man jobbar deltid. Obegripligt varför så många familjer kör att kvinnan jobbar deltid och mannen heltid.


    Så gör min bror och hans fru. De delade föräldraledigheten rakt av. De ansökte inte ens om den där bonusen kan kan få om man delar. Brorsan tyckte att det var direkt förolämpande. "De behöver faktiskt inte muta mig för att jag ska vilja vara hemma hos min son!".

    Nu jobbar de 90% båda två.
  • Anonym (K)
    DevilsDaughter skrev 2017-03-21 13:32:52 följande:

    Jag röstade ja. Men då menar jag under förutsättning att min man går ner i tid. inte en chans att han skulle hinna mer med hem och barn utan att gå ner i tid. 


    Det kan han ju. Det gör ju många kvinnor.
  • nnnnnnnn
    Anonym (K) skrev 2017-03-24 08:24:52 följande:
    Så gör min bror och hans fru. De delade föräldraledigheten rakt av. De ansökte inte ens om den där bonusen kan kan få om man delar. Brorsan tyckte att det var direkt förolämpande. "De behöver faktiskt inte muta mig för att jag ska vilja vara hemma hos min son!".

    Nu jobbar de 90% båda två.
    Bonusen kom automatiskt de flesta åren. Det var bara en kort tid i början som man behövde ansöka om bonusen.
  • nnnnnnnn

    Här blandar vi, vem som jobbar deltid och heltid. Just nu är det mannen som jobbar 80% och kvinnan som jobbar 100% men till hösten kommer båda jobba deltid.

Svar på tråden Du kvinna som jobbar deltid, skulle du gå upp till heltid om din man tog ett större ansvar för hem, barn, hushåll?