• Anonym (Osäke­rglädj­e)
    Äldre 21 Mar 10:04
    15529 visningar
    86 svar
    86
    15529

    Mannen besviken över könet

    Vill bara gnälla lite.

    Jag blev så lycklig på RUL när det visade sig vara en tjej vi väntar, jag önskade verkligen det.

    Men nu känns det som jag inte "får" vara glad, eftersom min man är så besviken att där inte låg en kille. Han blev helt chockad och fick tom. fysisk ont... Hur ska jag kunna hantera det?

    Är innerst inne överlycklig över bebisen men det känns hemskt att hennes far inte känner lika.

    Hoppas han ändrar sig. Han behöver väl bara tid kanske...

  • Svar på tråden Mannen besviken över könet
  • Äldre 21 Mar 10:24
    #1

    Hur kommer det sig att han blev chockad? Förstår om han önskade något att han är besviken men han måste ju någonstans vetat att det är ca 50/50 chans...

    Grattis till dottern! :)

  • Anonym (Omg)
    Äldre 21 Mar 10:28
    #2

    Omg och honom ska du ha barn med. Tur jag lever med en man som blev lycklig över alla våra barn oavsett kön. Tycker synd om dig och den lilla flicka som kommer födas i hans närhet.

  • Äldre 21 Mar 10:44
    #3
    +3
    Anonym (Omg) skrev 2017-03-21 10:28:08 följande:

    Omg och honom ska du ha barn med. Tur jag lever med en man som blev lycklig över alla våra barn oavsett kön. Tycker synd om dig och den lilla flicka som kommer födas i hans närhet.


    Men bara för att han blev besviken över könet nu betyder ju inte att han kommer älska barnet mindre när det väl kommer!

    Ser trådar på trådar på trådar på trådar på trådar på trådar på ytterligare trådar här inne med kvinnor som är besvikna över att de inte väntar det könet som de helst ville (då oftast flickor).

    Det är ingenting konstigt egentligen. Man bygger upp en sinnesbild om hur det kommer att bli, och sen visar det sig att det inte kommer bli så. Så klart man kan bli besviken i början. Det blir man ju oavsett "ämnet" oftast när det händer. Men det betyder inte att man kommer älska barnet som kommer mindre för det. 

    TS skriver ju själv att hon helst av allt önskade sig en dotter - varför ingen kommentar om det? Eftersom hon helst önskade sig en dotter så hade hon väl blivit lite besviken ifall det visade sig vara en pojke i magen? OMG hur kan hon gå och sätta barn till världen när hon helst ville ha en dotter? Duger inte pojkar?

    -------------------------------------

    Iaf, ts. Det löser sig nog. Han behöver nog bara lite tid. Om det inte gör över så småningom så kanske han behöver gå och prata med någon, men jag är ganska säker på att det inte kommer gå så långt. Han hade nog bara sett framför sig en son och blev besviken när det blev en flicka istället. Men jag är säker på att han kommer älska lilltjejen i alla fall när hon väl kommer och han kanske till och med får se henne mer på ultraljud och känna hennes sparkar i din mage. GladSolig
  • Anonym (Jösse­s)
    Äldre 21 Mar 10:45
    #4

    En stor anledning till att jag är emot detta med att kolla kön. Har inte kollat något av mina utan väntat tills de kom ut. Och varken jag eller pappan har haft några förväntningar på ett visst kön utan blivit överlyckliga oavsett. 4 pojkar en flicka och gissa vem som är pappas lilla gullefjun?

    Hoppas iaf att han återfår vett och sans och glädjs över ert lilla barn

  • Äldre 21 Mar 10:46
    #5
    +1

     Varför ta reda på kön? (om man nu inte har könsbundna sjukdomar)


    Goodness me
  • Äldre 21 Mar 10:49
    #6
    Anonym (Jösses) skrev 2017-03-21 10:45:31 följande:

    En stor anledning till att jag är emot detta med att kolla kön. Har inte kollat något av mina utan väntat tills de kom ut. Och varken jag eller pappan har haft några förväntningar på ett visst kön utan blivit överlyckliga oavsett. 4 pojkar en flicka och gissa vem som är pappas lilla gullefjun?

    Hoppas iaf att han återfår vett och sans och glädjs över ert lilla barn


    Hur tänker du nu?

    Det är väl bättre att ta besvikelsen innan barnet kommer, så att den i de flesta fall hinner lägga sig till dess att barnet kommer.
  • Anonym (Jenni­)
    Äldre 21 Mar 10:52
    #7

    Min ex-man sa att alla män vill ha en son... jag gav honom en son. Önskade i hemlighet också att det skulle vara en pojke både med honom och hans bror.

  • Anonym (Jösse­s)
    Äldre 21 Mar 10:53
    #8
    +1
    Lilit skrev 2017-03-21 10:49:12 följande:

    Hur tänker du nu?

    Det är väl bättre att ta besvikelsen innan barnet kommer, så att den i de flesta fall hinner lägga sig till dess att barnet kommer.


    Ingen jag känner som inte kollat kön har blivit besviken. Däremot de som kollat. En del har t o m ljugit om könet fram tills bebisen kommit. Utan vetskap om kön byggs inga förväntningar upp på utseendet, personlighet mm. Ts kille är nu besviken på att det är en tjej och målar upp en bild av hur det kommer bli....
  • sextio­talist
    Äldre 21 Mar 11:00
    #9
    Anonym (Jösses) skrev 2017-03-21 10:53:23 följande:
    Ingen jag känner som inte kollat kön har blivit besviken. Däremot de som kollat. En del har t o m ljugit om könet fram tills bebisen kommit. Utan vetskap om kön byggs inga förväntningar upp på utseendet, personlighet mm. Ts kille är nu besviken på att det är en tjej och målar upp en bild av hur det kommer bli....
    De flesta av mina väninnor har kollat könet (något vi fick göra om vi ville när vi gjorde fostervattensprov) och ingen har blivit besviken. Men å andra sidan så känner jag få där könet varit viktigt.
    Men några par, som endast hade killar, blev rätt glada när det skulle bli en tjej, men hade utan problem accepterat en kille, omväxling är ju rätt kul ibland.

  • Stårsc­han
    Äldre 21 Mar 11:01
    #10
    +2
    Lilit skrev 2017-03-21 10:49:12 följande:
    Hur tänker du nu?

    Det är väl bättre att ta besvikelsen innan barnet kommer, så att den i de flesta fall hinner lägga sig till dess att barnet kommer.
    Jag tänker åtminstone likadant. Medan man väntar barnet har man mer tid att ägna åt ältande och tyckande och besvikelser över "fel" kön. Jag förstår verkligen inte poängen med att ta reda på något i förväg som man ändå kommer att få veta på förlossningsdagen. Ska det behövas tid till att smälta barnets kön? Måste kläder och barnsaker könsanpassas innan förlossningen?

    Om man - som folk har gjort i alla tider - får veta könet i samband med att barnet de facto är fött så kastas man rakt in i verkligheten och får anpassa sig efter den.

    Det är förresten jäkligt märkligt att det är jättevitkigt för så många att veta vilket kön det är på ungen medan den ligger i magen, men så fort den har poppat ut så ska det vara en 'hen'. Helt upp-och-ner-vända världen!
Svar på tråden Mannen besviken över könet