• alesig

    Hur delar ni upp ekonomin med barn sedan tidigare förhållande i familjen?

    Hej! :)

    Vi väntar tvillingar till sommaren (våra första gemensamma) och min sambo har ett barn på snart 7 år sedan tidigare som bor hos oss varannan vecka. Vi har alltid haft enskild ekonomi. Delat lika på alla gemensamma räkningar och betalat våra enskilda räkningar var för sig. Han tjänar några tusen mer än mig varje månad. Hur har ni tänkt kring er ekonomi då det finns barn sedan tidigare förhållanden i familjen? Hur tänkte ni med ekonomin då den som var föräldraledig med barnet (syftar på den som är hemma med barnet och tjänar mindre än den som jobbar) hjälpte den som tjänar mer och jobbar till mer ekonomiskt varje månad? Samt hur gör ni vid vabb då ni ej har gemensam ekonomi? :)

  • Svar på tråden Hur delar ni upp ekonomin med barn sedan tidigare förhållande i familjen?
  • jooo

    Vi har ett gemensamt konto och sparkonto och även separata för egna utgifter osv. Mitt bonusbarns barnbidrag går in på vårt gemensamma konto och allt som rör henne dras där ifrån. Vi tycker det är enklast, speciellt nu när vi väntar vår gemensamma. Skulle kännas konstigt att hålla på o göra skillnad mellan dem.

    Hur gör ni idag med presentköp, bio, matinköp osv för bonusen?

  • Fjäril kär

    När vi flyttade ihop och bildade familj blev vi överens om att alla i familjen behandlas lika vad gäller försörjning. Vi är en och samma familj. (båda har barn sedan tidigare och vi fick ett gemensamt)

    Så jag deltar ekonomiskt på samma sätt oavsett vems barn och lika åt andra hållet. Maken har inga problem med att gå och käka på stan med mina barn och köpa dom julklappar precis som jag sponsrar hans dotter med pengar till tågbiljett till en kompis.

    Vi har gemensam ekonomi och haft redan från början.

    Även i biologiska kärnfamiljer finns ju löneskillnad och där reagerar ju ingen på det eftersom det är bådas barn... Bara en tanke att ha med i resonemanget.

    Att fundera över hur ex gör med ekonomi och hur kostnader fördelas på barnen så känns det bara sniket och småaktigt så länge det ändå är inom rimliga gränser för underhåll/betala aktiviteter osv.

  • anas998

    Vi har gemensam ekonomi sedan flera år. Min man har en son sen tidigare och vi har snart 2 gemensamma. Vi har haft gemensamt trots vabb och föräldraledighet. Jag bryr mig inte om att han har en son sen innan att försörja vi är en familj. Sen tjänar min man lite mer än mig så det kanske jämnar ut sig i slutändan. Men jag tycker att det är lättast att tänka att vi är en familj så självklart ska vi ta allt tillsammans :)

  • Anonym (Wiklund)

    När vi tog beslutet att flytta ihop för att bli en familj så ingick även barnen i den ekvationen och därmed fanns det inget mitt och ditt, det blev vår familj och vår gemensamma ekonomi.

    Barnen ska verkligen inte göras skillnad på för dom har inte bett om separerade föräldrar och har givetvis rätt till schysst familjeliv och ekonomi som vilken unge som helst.

    Gemensamt barn blir ju syskon och då finns det definitivt ingen anledning att göra skillnad.

  • alesig
    Anonym (Wiklund) skrev 2017-03-22 10:59:56 följande:

    När vi tog beslutet att flytta ihop för att bli en familj så ingick även barnen i den ekvationen och därmed fanns det inget mitt och ditt, det blev vår familj och vår gemensamma ekonomi.

    Barnen ska verkligen inte göras skillnad på för dom har inte bett om separerade föräldrar och har givetvis rätt till schysst familjeliv och ekonomi som vilken unge som helst.

    Gemensamt barn blir ju syskon och då finns det definitivt ingen anledning att göra skillnad.


    Har jag sagt att det ska göras skillnad? Givetvis kommer hans barn att få det hen behöver. Det har hen alltid fått och kommer alltid att få. Ibland köper jag nåt klädesplagg osv men han har det största ansvaret och köper "de dyra grejerna" från hans pengar som tex ytterkläder som han och mamman oftast delar på. Vi vill inte ha delad ekonomi ingen av oss därav jag önskade svar på hur andra gör istället för att bli anklagad av dig att vi kommer göra skillnad på barnen?!
  • alesig
    jooo skrev 2017-03-21 20:19:39 följande:

    Vi har ett gemensamt konto och sparkonto och även separata för egna utgifter osv. Mitt bonusbarns barnbidrag går in på vårt gemensamma konto och allt som rör henne dras där ifrån. Vi tycker det är enklast, speciellt nu när vi väntar vår gemensamma. Skulle kännas konstigt att hålla på o göra skillnad mellan dem.

    Hur gör ni idag med presentköp, bio, matinköp osv för bonusen?


    Vi köper presenter till henne men delar på kostnaden. Blir det dyrare köp tex en surfplatta kan jag sponsra pengar men han står för större delen. Han betalarm en liten slant extra varje månad i mat osv.
  • alesig
    Fjäril kär skrev 2017-03-21 20:49:44 följande:

    När vi flyttade ihop och bildade familj blev vi överens om att alla i familjen behandlas lika vad gäller försörjning. Vi är en och samma familj. (båda har barn sedan tidigare och vi fick ett gemensamt)

    Så jag deltar ekonomiskt på samma sätt oavsett vems barn och lika åt andra hållet. Maken har inga problem med att gå och käka på stan med mina barn och köpa dom julklappar precis som jag sponsrar hans dotter med pengar till tågbiljett till en kompis.

    Vi har gemensam ekonomi och haft redan från början.

    Även i biologiska kärnfamiljer finns ju löneskillnad och där reagerar ju ingen på det eftersom det är bådas barn... Bara en tanke att ha med i resonemanget.

    Att fundera över hur ex gör med ekonomi och hur kostnader fördelas på barnen så känns det bara sniket och småaktigt så länge det ändå är inom rimliga gränser för underhåll/betala aktiviteter osv.


    Ingen av oss vill ha delad ekonomi.
  • alesig
    Anonym (Wiklund) skrev 2017-03-22 10:59:56 följande:

    När vi tog beslutet att flytta ihop för att bli en familj så ingick även barnen i den ekvationen och därmed fanns det inget mitt och ditt, det blev vår familj och vår gemensamma ekonomi.

    Barnen ska verkligen inte göras skillnad på för dom har inte bett om separerade föräldrar och har givetvis rätt till schysst familjeliv och ekonomi som vilken unge som helst.

    Gemensamt barn blir ju syskon och då finns det definitivt ingen anledning att göra skillnad.


    Vi vill inte ha gemensam ekonomi menar jag!
  • alesig
    Fjäril kär skrev 2017-03-21 20:49:44 följande:

    När vi flyttade ihop och bildade familj blev vi överens om att alla i familjen behandlas lika vad gäller försörjning. Vi är en och samma familj. (båda har barn sedan tidigare och vi fick ett gemensamt)

    Så jag deltar ekonomiskt på samma sätt oavsett vems barn och lika åt andra hållet. Maken har inga problem med att gå och käka på stan med mina barn och köpa dom julklappar precis som jag sponsrar hans dotter med pengar till tågbiljett till en kompis.

    Vi har gemensam ekonomi och haft redan från början.

    Även i biologiska kärnfamiljer finns ju löneskillnad och där reagerar ju ingen på det eftersom det är bådas barn... Bara en tanke att ha med i resonemanget.

    Att fundera över hur ex gör med ekonomi och hur kostnader fördelas på barnen så känns det bara sniket och småaktigt så länge det ändå är inom rimliga gränser för underhåll/betala aktiviteter osv.


    Ingen av oss vill ha gemensam ekonomi menar jag
  • Tussilago6

    Vi har inte gemensam ekonomi, det är lätt att säga att man självklart delar på allt och det inklusive bonusbarn om det gäller ett barn. När det gäller ganska många många barn som också har andra familjer med bonussyskon och halvsyskon så är det i princip omöjligt att ha det alldeles likt för alla barnen. Det skulle krävas att alla (i vårt fall) 6 föräldrar har samma värderingar och ungefär lika bra ställt. Så ser det naturligtvis inte ut.

    Så jag har det ekonomiska ansvaret för mina barn tillsammans med deras pappa, min sambo har det för sina barn tillsammans med deras mamma. Vi försöker naturligtvis hålla allt så rättvist som möjligt och hjälper varandra om det behövs.

    Nu får vi snart ett gemensamt barn och jag vet inte exakt hur vi ska lösa allt än, men vi tänkte i alla fall dela på föräldrapenningen så då tappar vi lika mycket var i lön.

  • Anonym (q)

    den som har barn sedan innan betalar oftast för dessa, och får barnbidrag för dessa,troligen delat med barnets andra förälder. 

    Ni som väntar gemensamma barn fortsätter väl dela på era gemensamma utgifter precis som innan, vad gäller hem och barn. Om man tjänar olika mkt kan man bestämma tex 40-60 eller vad som nu blir lämpligt. Vissa lägger alla pengar i en pott, betalar alla räkningar och sen delar man på det som blev kvar. 

  • sobrio88

    Vi har gemensam ekonomi, tycker det är lättast och smidigast så. Barnen i familjen är bonus på 9år och våra gemensamma 2 år och den lilla beräknas komma till sommaren :)

    Från början hade vi våra gamla konton och förde över pengar emellan dom om det behövdes. När vi köpte huset (i samma veva föddes den första gemensamma) så skaffade vi gemensamt konto. Vi har däremot eget sparande i respektive namn till alla i familjen.

  • sobrio88

    Glömde skriva att bonusens mamma får hela barnbidraget, men vi betalar inget underhåll (han är här onsdag till söndag varannan vecka). Hon får däremot ved av sambon ;)

  • alesig
    Tussilago6 skrev 2017-03-22 15:08:31 följande:

    Vi har inte gemensam ekonomi, det är lätt att säga att man självklart delar på allt och det inklusive bonusbarn om det gäller ett barn. När det gäller ganska många många barn som också har andra familjer med bonussyskon och halvsyskon så är det i princip omöjligt att ha det alldeles likt för alla barnen. Det skulle krävas att alla (i vårt fall) 6 föräldrar har samma värderingar och ungefär lika bra ställt. Så ser det naturligtvis inte ut.

    Så jag har det ekonomiska ansvaret för mina barn tillsammans med deras pappa, min sambo har det för sina barn tillsammans med deras mamma. Vi försöker naturligtvis hålla allt så rättvist som möjligt och hjälper varandra om det behövs.

    Nu får vi snart ett gemensamt barn och jag vet inte exakt hur vi ska lösa allt än, men vi tänkte i alla fall dela på föräldrapenningen så då tappar vi lika mycket var i lön.


    Skönt att någon förstår :)

    Vad menar du med att ni tänkte dela på föräldrapenningen så ni tappar lila mycke var i lön? Alltså hur räknar man de och tänker då? :) för det är väl de jag känner inte blir riktigt rättvist då jag ska va hemma med barnen och få ut riktigt dåligt i föräldrapeng medan han jobbar och tjänar pengar som vanligt. Då kommer det bli så jag få vrida och vända på varenda krona medan han kan leva i flott varje månad.
  • Axioria1

    Kan ni inte betala proportionerligt av vad ni tjänar på räkningarna? Då får den som arbetar stå för största kostnaden när den andre är hemma och är föräldraledig. Sen om ni tar halva tiden var så blir situationen omvänd när den andre är hemma.

    Alt 2 så bestämmer ni någon summa som är rimlig att ha över under den begränsade tid som man är hemma och tar ut föräldrapenning. Ex dem som är hemma får minst behålla X kr till nöjen efter att räkningarna är betalda. Dem som jobbar får gå in och täcka upp för räkningarna vid behov.

    Alt 3 Ni kör på gemensam ekonomi under den tid ni är föräldralediga och återgår till delad ekonomi sen (om ni vill).

    Hoppas ni hittar något som funkar för er. Tänk på att fundera över hur ni ska göra när ni börjat jobba igen med VAB. Så inte en tar all VAB och då får mkt mindre pengar om ni har delad ekonomi.

  • Tussilago6
    alesig skrev 2017-03-22 17:27:08 följande:

    Skönt att någon förstår :)

    Vad menar du med att ni tänkte dela på föräldrapenningen så ni tappar lila mycke var i lön? Alltså hur räknar man de och tänker då? :) för det är väl de jag känner inte blir riktigt rättvist då jag ska va hemma med barnen och få ut riktigt dåligt i föräldrapeng medan han jobbar och tjänar pengar som vanligt. Då kommer det bli så jag få vrida och vända på varenda krona medan han kan leva i flott varje månad.


    Vi tänkte vara hemma ca 10 månader var, så bäst för sambon att vi löser det fint medans jag är hemma, annars blir han den panka sen när jag börjar jobba. I vårt fall tjänar jag aningens mer pengar än sambon, men har också fler barn att försörja.

    Men bra att du tänker på detta redan nu så ni kan göra upp en plan. Lätt är det inte.
  • Fjäril kär

    Oavsett hur ni väljer att göra med ekonomin så ska ju inte föräldraledigt vara ett nerköp och belastning, du ska inte behöva peta i nudlar medan han käkar gourmetlunch. Det är inte okej.

    Den som jobbar får givetvis ta ett större ekonomiskt ansvar just under den begränsade tiden, hur det ser ut i praktiken får ni ju resonera om.

    Gå igenom alla utgifter och se hur ni ska fördela det hela så det blir rättvist.

    Oftast får alla (nästan) göra vissa ekonomiska uppoffringar för att få föräldraledigheten att gå ihop och det är ju ändå en begränsad tid.

  • Anonym (Wiklund)

    Något en del föräldrar missar i beräkning av ekonomi är ju att även den som jobbar ska försörja barnet. Den som är föräldraledig ska givetvis inte stå för alla löpande utgifter själv.

    Det får inte bli så att du ensam står för alla blöjor o bebiskläder tex bara för att du är hemma och handlar på dagarna, medan han lägger pengar på egna nöjen och klädinköp till sig.

    Så han ska givetvis bistå dig ekonomiskt med en del av bebis kostnader. Extra viktigt om ni har separata ekonomier.

Svar på tråden Hur delar ni upp ekonomin med barn sedan tidigare förhållande i familjen?