• Anonym (Egypt­en)
    Äldre 21 Mar 21:12
    43723 visningar
    49 svar
    49
    43723

    Resa till Egypten?

    Hej.

    Jag vill gärna höra åsikter om er resa till Egypten ni som åkt dit. Vad tyckte ni och varför? Bra/dåliga saker med resan? Var åkte ni?

    Vi funderar på att kanske åka dit, isåfall till Kairo.

    Vi vill mest bo på ett fint hotell, se pyramiderna och annat historiskt, shoppa, äta god mat osv.

    Men vill gärna få lite åsikter av andra som åkt dit.

  • Svar på tråden Resa till Egypten?
  • Äldre 21 Mar 21:16
    #1

    Alla jag känner som varit i Egypten har blivit magsjuka, så jag hade inte åkt - sen är det väl inte det säkraste stället heller...

  • Anonym (Egypt­en) Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 21:18
    #2
    Dixie skrev 2017-03-21 21:16:05 följande:

    Alla jag känner som varit i Egypten har blivit magsjuka, så jag hade inte åkt - sen är det väl inte det säkraste stället heller...


    Magsjuka låter ju inte kul, usch. :(
  • Anonym (S)
    Äldre 21 Mar 21:21
    #3

    Varit i sharm el Sheikh.

    Suverän mat (hotellet).

    Fint vatten.

    Härligt väder.

    Väldigt mycket dryga folk utanför hotellområdena.

    Så som; busvisslande, folk som ropar och försöker ragga på en

  • Caramb­olan
    Äldre 21 Mar 21:25
    #4

    Vi var där på nilkryssning för några år sedan och det var toppen. Klev på båten i Aswan och kryssade norrut i en vecka. Bodde på båten (bra hotellstandard) och gjorde dagliga strandhugg till olika sevärdheter, både historiska och i stadsmiljö. Åt alla måltider ombord på båten och vissa dagar skickade restaurangen med matsäck när det var längre utflykter eller tidiga morgnar. Det kändes som ett bra upplägg för oss. Vanligtvis reser vi lite äventyrligare men Egypten är faktiskt ett land där jag nog hade känt mig otrygg om jag inte blivit vallad runt av en egyptisk guide med bra lokalkännedom.

  • Äldre 21 Mar 21:34
    #5

    Har varit i Egypten flera gånger i Hurghada området. Bara bott på all inclusive hotell och hållt mig i närområdet av hotellet, har känts tryggast så. Aldrig blivit magsjuk men handsprit är att rekomendera :) åkt dit av den enkla anledning att det är varmt i vattnet i april och från Göteborg tar det bara 5 timmar. Det är fint att snorkla i havet men inte mer än så. Vill man ha en relaxresa kan jag rekomendera men jag vet inte om jag hade varit så sugen på att utforska landet. Som en annan skrev så är egypterna ganska jobbiga och det är iprincip bara killar som jobbar där.

  • rox
    Äldre 21 Mar 21:59
    #6

    Jag har varit i Hurghada. Reste charter och hamnade på ett sketet hotell en kvarts promenad från "stan". För mig är maten a och o när jag reser och maten i Egypten var, ursäkta ordvalet, men det vidrigaste jag ätit. Det smakade rengöringsmedel om maten(?!) Till slut så tog vi taxi till Hard Rock för att få bli mätta en dag. Alla jag känner som varit i Egypten har blivit magsjuka på plats så jag proppade med allt jag kunde hemma i Sverige och gick även in på första bästa apotek i Hurghada och köpte något okänt som skulle hålla magen i schack. Jag klarade mig från magsjuka men magen höll igång den veckan kan jag säga. Flög till Kairo för att fira nyår, lämnade endast hotellet för att titta på pyramider, det var ju kul att se men sjukt drygt med alla påträngande försäljare. Det är en sak när man kan gå därifrån men här ville man ju stanna upp emellanåt för att titta på omgivningen... Nej, en gång aldrig mer tack.

  • Anonym (L)
    Äldre 21 Mar 23:29
    #7

    Jag har varit i Egypten några gånger och som andra skrivit- man får tyvärr räkna med att bli lite "risig i kistan" någon dag. De har inte lika rent vatten där som vi är vana vid hemma i Sverige så maten påverkas väl av det. Gällande matens smak så kan jag väl säga att jag finner det fullt ätbart. Inte någon "wow-upplevelse" men inte heller så man kräker. Det finns tabletter mot magsjukan som man kan ta. Åkte även dit en gång kort efter att jag vaccinerat mig mot hepatit A, och det är den enda gången som jag mått prima hela veckan (behöver ju inte ha med de att göra dock). Kan väl sammanfatta de såhär:

    Positivt:
    * Mycket hjälpsamma människor som gör allt för en, kan dock upplevas som lite "på".
    * De är mestadels män som jobbar på hotellen, så som kvinna får man mycket uppmärksamhet! :)
    * Behöver i princip aldrig oroa sig för vädret, alltid sol oavsett årstid. Kan dock bli väldigt varmt på somrarna.
    * Rätt lätt att pruta.
    * Mysig atmosfär och mycket sevärdheter.
    * Inte så värst lång flygtid (drygt 5 timmar).
    * Hotellpersonalen talar ofta många språk.

    Negativt:
    * Rätt smutsigt utanför hotellen. Egyptierna verkar vara glada för att påbörja mycket byggnadsprojekt som sen inte avslutas så räkna med att se halvklara fasader lite överallt. I storstäderna är det inte heller ovanligt att bevittna fattigdomen.
    * På grund av att landet lever mycket på turismen är det inte ovanligt att de försöker lura en lite. Turister betalar som gott som alltid ett annat pris än inhemska personer på allt. Stå på er och betala inte mer än nödvändigt. Priserna är lite billigare än hemma. 
    * Trafiken. Fruktansvärd, speciellt i storstäderna.

  • Äldre 22 Mar 23:50
    #8

    Efter att ha sonen varit helt uppslukad av pyramider och mumier beslöt vi 2010 att åka till Kairo. Kario är en fantastisk stad med otroligt många människor. Försäljare ja, men säg bara nej tack! så är det ingen som frågar igen.Vi valde att bo på hotell med pool och det blev då Marriott hotell. Bara att gå över bron så är man mitt i stan. Vi valde att äta på restaurangbåtarna och på deras lokala snabbmatställen och även Mc Donalds. Ingen blev sjuk och alla var nöjda med maten. Otroligt trevliga människor som hjälper en över gatan då inga övergångsställen finns utan man går rakt ut i hysterisk rusningstrafik hela tiden. Jag och min man tog ett barn var och sa - ses på andra sidan! och tog hjälp av lokalbefolkningen för att komma över. Kände mig otroligt trygg med alla människor omkring mig och turister är uppskattade. 
    Vi var 3 gånger vid pyramiderna och Snifxen. Med guide, ljusshow och kamelridning. Rid inte kamel!!! Små pojkar ledde kamelerna som var extremt magra och guiden aggressiv, ville hela tiden att vi skulle ge pengar till pojkarna och honom. Rena rånet då vi betalat dyrt för turen från början.
    Bästa turen var med guiden i minibuss. Info om stan och historia, tur till pyramider och gå in i dem. Sen till Egyptiska museet och info om det sevärda då det är "gigantiskt stort". Hon guidade oss även i shoppingdistriktet Khan al-Khalili där det finns mycket att se men hysteriskt. Åk på fm innan alla skolbarn slutat skolan för de är oerhört påträngande för att du ska handla och handla bara i butiker!!! Tusentals skojare!!! Vi valde även att åka tunnelbana då det var nästintill gratis (3 kr för hela familjen) för att åka till området där judarna bor (Kyrka över där man tror Jesus bodde som flykting) och se Karios största moske´ Mohammed Ali moske´n längre ner på gatan. 
    Sammanfattning: Fascinerande, vi kommer tillbakakänsla, fattigdom, glädje och otroligt rika på intryck. Ingen bad/ slappa semester då det är få som solar och badar. Tänk på kläder, finns inga med kortbyxor i Kairo. Jag valde att ha tunna långbyxor och axlarna täckta, solade och badade istället på hotellet. 

  • Äldre 23 Mar 02:04
    #9

    Jag var i Marsa Alam för typ... öööh...12 år sedan. 


    Snorklingen var fantastisk precis vid hotellets strand! Såg gigantiska muränor, mängder med clownfiskar och papegojfiskar och massa annat! Fantastiska färger!

    Hotellet vi bodde på var jättefräscht. Var en italiensk kedja som höll i hotellet och det var bara Italienare på hotellet. Maten var helt ok. det var buffé med italienska mat till 99% (italienare är rädda för andra kulturers mat :-P ) och sedan någon inhemsk rätt varje dag. Jag klarade mig utan magsjuka trotts att jag åt färska grönsaker och frukt. Men de flesta andra hade åtminstone en dag med magsjuka. Jag var dock noga och borstade tänderna i flaskvatten och åt mycket rå lök som tydligen skall vara antiseptiskt. 


    Vi åkte in en dag till Luxor. Helt fantastiskt även om det var varmt och fruktansvärt mycket folk stundtals. I Konungarnas dal var det 52 grader i skuggan....... Men som sagt helt fantastiskt att se det hela! Blev även en båtfärd på Nilen där vi fick veta att det inte finns krokodiler norr om Aswan på grund av att dammen där håller dem till söder.... 

    Vi besökte beduinerna i öknen, våra guider sa att uppe i Sharm och mer turistiga ställen så har de folk som låtsas vara beduiner men nere i Marsa Alam när jag var där så var det helt nytt som "riktig" turistort så där fanns det riktiga beduiner fortfarande. Sanningshalten på det påståendet har jag inte bekräftat men de var jätte vänliga och det var spännande att se hur de lever! Såg solnedgången med levande eld och rökandes vattenpipa tillsammans med dem och fick även dansa lite där mitt i öknen en dans till trummor och något traditionellt instrument kvinnorna lärde oss tjejer vissa steg och männen fick lära sig av männen... 


    En annan dag åkte vi ut med båt för att snorkla ute vid stora korallrev, skulle sett delfiner men de var inte där... De var jätte noga med att man inte fick röra koraller, inte mata fiskarna osv osv, väldigt miljö medvetna just där där jag var! Varit i Dominikanska Rep och där kör de med motorbåtar rakt över korallerna, kastar chips till fiskarna så de skall komma närmare osv osv som inte är så bra... 


    Vi åkte på en safari i Öknen med offroad bilar, ridning på kamel (eller ja dromedar de hade bara en puckel.....Riktiga kameler finns tydligen någon annanstans

    På det stora hela tyckte jag det var fantastiskt och hade inte världsläget varit så oroligt hade jag gärna åkt tillbaka. Men vår sista kväll var samma kväll som de gjorde de där jättestora attentaten mot hotellen i Sharm el Sheik (körde in med sprängmedelslastade bilar i 3 eller 4 hotell samt attentat på basaren.. www.svd.se/minst-88-doda-i-terrordad-i-egypten ). Det gjorde att man vaknade till lite. Sen hade vi vakter beväpnade med k-pistar utstationerade kring hela vårt hotellområde man såg dem på avstånd och för att komma in till hotellet behövde vi dels köra genom en vägspärr med bommar och beväpnade vakter men också gå genom en metalldetektor. 


    När vi skulle till Luxor stannade vi i Safaga där vi fick stå på ett inhägnat område med höga murar och torn med beväpnade vakter som vakade så vi var säkra. Vi var även tvungna att åka i karavan med militär eskort från Safaga till Luxor och tillbaka. Kändes lite obehagligt. Även inne i Luxor var närvaron av beväpnade vakter väldigt tydlig och vår guide berättade att han hade varit i Konungarnas dal den gången '97 när det var attentatet där... 


    Tror dessvärre inte att det blivit lugnare i området med tiden som gått... 


    Dessutom var det mycket "skräpigt" som någon annan påpekade här ovanför bygger de inte klart husen. Vi fick det förklarat med att så länge huset inte var klart behövde de inte betala skatt på det. Dessutom underlättade det för att bara lägga på en våning när man ville låta något av barnen gifta sig. Så det var inte för att de var lata de inte byggde klart med för att de sparade massor med pengar.


    Men värst var att se barnen som lekte och badade i sidokanalerna till Nilen, kvinnor som tvättade och hämtade vatten, och så flöt det förbi en uppsvälld död get samtidigt....... 


    Folket var på det stora hela trevligt även om tiggandet var jobbigt och man märkte att de försökte lura en då och då..... Men det är inte direkt ovanligt på turistorter... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 23 Mar 02:22
    #10

    Var i El gouna för ca 10 år sedan. Fin konstgjord ö. Bodde på mövenpick hotell och hotellet var bra. Att gå utanför hotellet var big nono. Mkt påflugna människor.

    Var i Hurgahda för två år sedan. Smutsigt och äckligt och extremt påflugna människor. Stannade bara på hotellet.

    Skulle inte rekommendera att åka till Egypten.

Svar på tråden Resa till Egypten?