• XAHHA92

    För oss som försöker bli gravida med första

    Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

    Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

    Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

  • Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • amandajavisst
    Hej!
    Jag och min fästman försöker få vårt första barn. Jag har PCOS och har ätit fem kurer Pergotime under 2016 som inte gav resultat, men i början av april börjar vi istället med Gonal F-sprutor och hoppas att det funkar bättre! Vi längtar så mycket efter att bli föräldrar!
    Vi har försökt sedan slutet av 2015, och blev inskrivna på fertilitetsmottagningen i Karlstad i mars 2016.

    Kram
  • KiaTia

    Hej!

    Jag bokade faktiskt tid för spiraluttag idag, tiden är dock inte förens i maj. Längtar något otroligt! Jag äter mitt val kvinna o försöker att allmänt leva nyttigt med mycket motion och mycket frukt och grönt. Jag tror starkt på att ju mer man försöker och stressar desto svårare blir det, bara för att det är så himla typiskt och orättvist. Av den anledningen tänker vi inte stressa utan bara fortsätta leva som vanligt efter att spiralen är ute. (Dock så kommer ju ändå räkningen pågå på något sätt i mitt huvud ändå...)

    Hoppas det tar sig snart för er!

  • Jooosen

    Från ingen längtan alls till galen längtan på några månader! Första försöket blir äl nu i helgen! Är 28 killen 27. Började med äl test idag så får se när den dyker upp. Hoppas testet visar något. Håller tummarna för er alla!

  • Nattah

    Hej! Jag och min sambo försöker få vårt första barn. Tog ur min p-stav 2/2 och började med folsyra samma dag. Jag är 28 och sambon 32. Lite svårt bara och pricka in med ägglossningen, sambon är lastbilschaufför och ligger ute några dagar i veckan. Så svårt och få till de då. Men hoppas ju att det snart ska bli ett plus på stickan:)

  • ungafruahlberg

    Hej! vilken härlig tråd, måste joina!
    Jag fyller 25 år iår, min man likaså. Vi är på första försöker just nu, har BIM på torsdag och är på ÄL+12-13, tagit alldeles för många tester redan men alla har varit solklart negativa. 
    Jag äter folsyra och har gjort det sen årsskiftet. Tänkte köra utan ÄL-test men fick en sån typisk äggviteflytning en dag och var tvungen att ta ett test bara för att bekräfta att det var ÄL, och testet var positivt. Hade samma flytningar i ca 2-3 dagar och ÄL-testerna blev starkare under de dagarna. Pratade med BM och hon sa att det är ett effektivt sätt att lära sig när man har ägglossning genom att känna igen den typiska "Äggviteflytningen" :) ber om ursäkt för TMI om någon är äckelmagad. Jag använder även appen Glow som jag tycker är jättebra! Hoppas på ett pluss snart både för mig och er andra!

  • Percafluviatilis

    Hänger gärna på här! Är 27 och min partner är 34. Vi har försökt i fem månader nu och är på sjätte försöket. Jag hade ägglossning 17/3 och har bim 29/3. Har bara 25-26 dagars cykel och 12 dagar lutealfas så kan väl trösta mig att jag inte behöver vänta så länge mellan försöken iallafall. Jag gör inget annat än att äta MittVal Kvinna, B12 mot brist som upptäcktes i oktober samt även alg-omega3. Är vegetarian, äter relativt hälsosamt och tränar regelbundet. Blivit rådd att sluta med kaffe men tror inte på att förändra sitt liv allt för mycket så jag fortsätter allt med mina två koppar/dag! :)

    Tror största anledningen till att det inte tagit sig än för oss är att vi båda tidvis har ångest och är stressade (inte över barnverkstan utan generellt).

  • jml

    hej jag och min kille förösker skaffa barn.. han har en son sen tidigare.

    jag har alltid haft oregelbundna bunden mens vissa gånger kan det ta upp till var tredje månad..

    läkaren säger att det inte verkar vara nått fel då jag gjort vanliga gynn undersökningar.

    jag har tidigt för många år sedan börjat tänka i banorna att jag nog inye kommer kunna få barn då det känns så pga av mensen och allt.

    men för ca 7 månader så var jag av en slump på vård centralen och stickan där visade att jag var gravid! men väldigt tidigt.

    tyvärr så fick jag inte behålla barnet utan vart ett tidigt missfall.

    Och det visade sig genom blodprov att det faktsikt var missfall och att jag kunde bli gravid.

    Men sen dess har mensen varit oregelbunden igen och vet ej när ägglossning. äter både folsyra och munkpeppar som ska hjälpa. tar ägglossning test men visar alltid negativt. någon med samma problem? vill så gärna bli gravid..

  • jml

    hej jag och min kille förösker skaffa barn. han har en son sen tidigare.

    jag har alltid haft oregelbunden mens ibland kan det ta upp till var tredje månad.

    läkaren säger att det inte verkar vara nått fel då jag gjort vanliga gynn undersökningar.

    Men jag har alltid tänkt att jag inye kan bli gravid.

    Men för ca 7 månader sen så var jag hos läkaren av en slump och det visade sig att jag var gravid men i väldigt tidigt stadie.

    tyvärr så fick jag inte behålla det utan fick missfall väldigt tidigt. Och det visade på blodprov att de var ett missfall och att jag kunde bli gravid.

    Sen dess har jag haft oregelbunden mens igen. och jag har ingen aning om när jag har ägglossning. jag äter både folsyra och munkpeppar.

    Och gör ägglossning test men dom visar alltid negativt när jag än tar dom :(. någon annan som känner igen liknande.

    jag tror fortfarande att de är nått fel på mig att jag inte kan få barn även fast jag blev gravid och läkaren sa att nu vet du att du kan.

  • EmmaPaw

    Hej på er!
    Jag och sambon har nu försökt bli gravida i snart ett år utan lycka.
    Jag har sedan tidigare fått diagnosen PCO. Vilket för mig innebär att jag inte har någon ÄL alls. Tar alltid ett ägglossningstest varje dag som alltid visar 2 superstarka streck. Men ingen mens kommer och ingen ÄL sker.
    Det är vårar första barn och vi längtar supermycket efter att få en liten bebis här hemma.
    Den 13 April har vi tid hos en privat fertilitetsklinik och hoppas att de kan hjälpa oss på bästa sätt och få igång min ÄL.
    Efter många månader av hopp och försök så känns det som att vi kommit ett steg närmare ett barn. Trots att det kan ta månader till.

    Ska bli kul att få följa er andra och hoppas att det kommer bli någonting för oss alla! :)

  • XAHHA92
    Percafluviatilis skrev 2017-03-22 07:49:02 följande:

    Hänger gärna på här! Är 27 och min partner är 34. Vi har försökt i fem månader nu och är på sjätte försöket. Jag hade ägglossning 17/3 och har bim 29/3. Har bara 25-26 dagars cykel och 12 dagar lutealfas så kan väl trösta mig att jag inte behöver vänta så länge mellan försöken iallafall. Jag gör inget annat än att äta MittVal Kvinna, B12 mot brist som upptäcktes i oktober samt även alg-omega3. Är vegetarian, äter relativt hälsosamt och tränar regelbundet. Blivit rådd att sluta med kaffe men tror inte på att förändra sitt liv allt för mycket så jag fortsätter allt med mina två koppar/dag! :)

    Tror största anledningen till att det inte tagit sig än för oss är att vi båda tidvis har ångest och är stressade (inte över barnverkstan utan generellt).


    Hej! Hur har det gått för dig, har du fått något positivt test? :D (om du testat tidigt)
    Jag har bim om 10 dagar och fy så långa dagarna är haha. Man vill ju så gärna ha svar direkt!
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första