• Äldre 22 Mar 11:07
    14538 visningar
    13 svar
    13
    14538

    Vad kan tillfälliga minskade fosterrörelser bero på?

    Om bebisen är mkt lugn i 2-3 dgr för att sedan komma igång igen, vad kan det bero på? 
    Är det ett tecken på att den inte mår bra eller är det helt normalt??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-22 11:07
    och detta sker fler än vid ett tillfälle

  • Svar på tråden Vad kan tillfälliga minskade fosterrörelser bero på?
  • Äldre 22 Mar 11:10
    #1

    Jag tänker att bebis bara vänt sig typ bakåt eller nåt och inte känns så mycket eller att den ibland är tröttare/piggare, precis som jag är vissa dagar. Kanske varit vaken på natten när jag sover och behöver sova ikapp på dagen när jag förväntar mig rörelse. 

  • Äldre 22 Mar 11:25
    #2

    I vilken vecka är du?

  • Äldre 22 Mar 11:41
    #3
    EpicNurse skrev 2017-03-22 11:25:49 följande:

    I vilken vecka är du?


    i vecka 30
  • Äldre 24 Mar 19:03
    #4

    Om det är så ofta att bebis är aktiv o sedan lugn i några dagar kan det ju vara just din bebis mönster. Alla har ju olika rörelsemönster och när den avviker från sitt vanliga, då kan man bli orolig :)


    Jag vill och jag kan...
  • Äldre 25 Mar 08:05
    #5

    Jag är själv i v.29+3 och har haft samma fundering. Nu har ju jag iof moderkakan i framvägg. Men liten har för mig två väldigt aktiva dagar/nätter för att sedan ha tvä väldigt lugna, rinse and repeat.

    Tagit upp det med min barnmorska 2ggr, hon förklarade att för mig kunde det bero på att lilten lagt sig med ryggen mot moderkakan och att det ännu fanns gott om plats för att sparka bakåt så jag känner mindre.

    Det kunde också bero på just att liten lagt sig och sparkar mot moderkakan som dämpar.

    Så länge jag känner rörelser varje dag så skulle det inte vara någon fara, men om jag blir orolig så skulle jag heller inte tveka utan bara ringa in och få komma in på koll. Hellre än gång extra än ingen gång alls vid oro.

    Än så länge har allting både låtit och sett bra ut för oss, så jag antar att det är just det mönstret våran lilla/lille där inne har. :)

  • Äldre 25 Mar 08:16
    #6

    Jag har också några lunga dagar för att sedan få en dag där lillen är aktiv. Har moderkakan i framvägg som evt dämpar sparkar.

    Förra lördagen åkte jag in till förlossningen då den lille hade varit extremt lugn hela dagen o natten innan, allt såg fint ut, fick lyssna på hjärtat o följa det i 12 minuter , (kom inte ihåg vad den metoden heter).

  • Äldre 25 Mar 08:26
    #7

    Min har också haft ett mönster där hon rört sig mycket i två dagar, och sedan lugn i två dagar. En gång gick det fyra lugna dagar, då ringde jag och fick komma in och göra ctg och ultraljud, men hon mådde prima två dagar senare va hon igång igen och sedan v 30+ så känner jag varje dag, är nog för att hon växt till sig. Går in i v 33 på måndag!

  • Äldre 25 Mar 08:43
    #8

    Tillägg: jag har moderkakan i bakvägg

  • Äldre 25 Mar 12:41
    #9

    Bäbisar har en egen dygnsrytm. Det kan hända att h*n är vaken medan du sover, och så sparkas det medan du snarkar. Gravid

    Vad du kan testa att göra är att äta/dricka något extra sött och göra en kick-count. Du räknar hur många sparkar som kommer (ca 30 min efter att du ätit) sedan när barnet verkar röra sig mindre gör du samma sak igen, då kan du kolla om barnet tex vänt sig inåt eller sover.

  • Äldre 25 Mar 21:39
    #10

    Jag har oxå moderkakan i framvägg ( inte haft m de tidigare barnen )

    Min bm sa igår att det säkert beror på därför

    Jag försökte m dricka kallt, dricka/äta sött. Buffa på magen etc m fick inget gensvar alls.

    Enl ul ska hon va stor för sin "ålder" så tycker jag borde känna mer...

    jätte jobbigt för det ger enorm ångest när detta inträffar.

    Hennes vanliga dagar vaknar jag tom på natten o kan känna av hennes rörelser.

  • Äldre 25 Mar 22:11
    #11
    Grynet10 skrev 2017-03-25 21:39:45 följande:

    Jag har oxå moderkakan i framvägg ( inte haft m de tidigare barnen )

    Min bm sa igår att det säkert beror på därför

    Jag försökte m dricka kallt, dricka/äta sött. Buffa på magen etc m fick inget gensvar alls.

    Enl ul ska hon va stor för sin "ålder" så tycker jag borde känna mer...

    jätte jobbigt för det ger enorm ångest när detta inträffar.

    Hennes vanliga dagar vaknar jag tom på natten o kan känna av hennes rörelser.


    Jag lyckas heller aldrig framkalla rörelser med kall dryck eller liknande...om de fortsätter vara lugnt ska du ringa förlossningen och få en check up!
  • Äldre 26 Mar 00:08
    #12

    Jag väntar mitt tredje barn nu och mina 2 första var inte så aktiva som mitt tredje är nu, dom kunde också vara lugna så jag rätt ofta fick buffa på magen för att se om jag till slut fick respons. Detta gjorde mig orolig ett antal gånger!! Med första gick allt bra med förlossning, andra barnet anade jag ändå mer minskade rörelser dvs inga alls i ett par dagar o då tog instinkten över så jag ringde förlossningen som bad mig komma in på kontroll. Nu hade jag gått mina fulla veckor redan och det visade sig att det smygläckt fostervatten eftersom jag bara hade ca 0,5dl kvar. Därför kände jag inga rörelser iheller, det slutade i detta fallet att jag blev igångsatt eftersom när mina förvärkar kom så kneps navelsträngen åt så att pulsen gick ner lite på bebisen.

    Men lita på din instinkt.. o som dom säger, det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!! Ring och rådfråga med förlossningen, så svarar dom dig om dom tycker att du ska komma in på kontroll.

    Lycka till med bebisen ????????

  • Äldre 26 Mar 00:08
    #13

    Jag väntar mitt tredje barn nu och mina 2 första var inte så aktiva som mitt tredje är nu, dom kunde också vara lugna så jag rätt ofta fick buffa på magen för att se om jag till slut fick respons. Detta gjorde mig orolig ett antal gånger!! Med första gick allt bra med förlossning, andra barnet anade jag ändå mer minskade rörelser dvs inga alls i ett par dagar o då tog instinkten över så jag ringde förlossningen som bad mig komma in på kontroll. Nu hade jag gått mina fulla veckor redan och det visade sig att det smygläckt fostervatten eftersom jag bara hade ca 0,5dl kvar. Därför kände jag inga rörelser iheller, det slutade i detta fallet att jag blev igångsatt eftersom när mina förvärkar kom så kneps navelsträngen åt så att pulsen gick ner lite på bebisen.

    Men lita på din instinkt.. o som dom säger, det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!! Ring och rådfråga med förlossningen, så svarar dom dig om dom tycker att du ska komma in på kontroll.

    Lycka till med bebisen ????????

Svar på tråden Vad kan tillfälliga minskade fosterrörelser bero på?