• Malinmana

    Goda chanser till graviditet om man ligger från och med 9 dagar efter senaste mensens första dag?

    Jag bör väl inte ha ÄL tidigare än så? Har ingen aning om min lutealfas eller så, dock brukar menscykeln vara på ca 26-27 dagar (kan enstaka ggr va 25 eller 28)

  • Svar på tråden Goda chanser till graviditet om man ligger från och med 9 dagar efter senaste mensens första dag?
  • Mascaraklumpar

    Om vi säger att du har ägglossning på dag 8 och en cykel på 25 så ger det en lutealfas på 25-8=17 dagar. En så lång lutealfas eller längre förekommer hos 2% av befolkningen, så teoretiskt är det möjligt att det är för sent att börja på dag 9, men med största sannolikhet så är det inte för sent.

  • äsch

    När det känns glidigt på toapappret när du torkar dig. När dina flytningar ser ut och känns ungefär som äggvita. Då ska du börja ligga. Sen kan du ligga tills äggviteflytningarna är borta. Större chans än så blir det inte.

  • Malinmana
    äsch skrev 2017-03-22 18:44:40 följande:

    När det känns glidigt på toapappret när du torkar dig. När dina flytningar ser ut och känns ungefär som äggvita. Då ska du börja ligga. Sen kan du ligga tills äggviteflytningarna är borta. Större chans än så blir det inte.


    Kommer sådana flytningar alltid före/under ÄL? Har hört att de även kan komma efter? Hur som. Det får bli ligga varannan dag under en period nu :)
  • äsch
    Malinmana skrev 2017-03-23 11:28:23 följande:
    Kommer sådana flytningar alltid före/under ÄL? Har hört att de även kan komma efter? Hur som. Det får bli ligga varannan dag under en period nu :)
    Nej, efter ÄL gör de ingen nytta. När du haft ÄL försvinner normalt den typen av flytningar. Eftersom flytningarna förändrar PH-värdet så att spermierna kan överleva och är av sådan konsistens att spermierna lätt simmar upp så är den typen av flytningar så att säga livsnödvändiga för en graviditet. Jag har hört att folk som har ÄL-flytningar en väldigt kort tid, ibland handlar det om timmar, kan ha väldigt svårt att bli gravida. Det normala är att ha sådana flytningar i ungefär en vecka, plus/minus någon dag.
Svar på tråden Goda chanser till graviditet om man ligger från och med 9 dagar efter senaste mensens första dag?