• Deedeeramone

    Vill rädda en relation som är påväg att ta slut

    Kan börja med att säga att jag har aldrig mått så här dåligt i hela mitt liv. Är helt förstörd, äter och sover dåligt, gått ner 7kg på 2v nu.

    Allt började för 2v sedan när min sambo droppade bomben om hur hon vill att vi ska gå vidare, att hon har fått känslan att hon är lyckligare själv.

    Vi har haft diskussionen förr om att vi som par inte haft det så bra sedan vi fick barn, 2 barn, 3 och 6 år, vi har tappat bort varandra påvägen lite grann och inte hjälpts åt med samma saker.

    Jag har ett jobb där jag ligger borta 7 dagar för att sedan vara hemma 7. Hon har dragit ett tungt lass när jag jobbat, något som jag varit väldigt noga med att berömma henne för.

    Vi har som sagt pratat ibland att vi måste börja hjälpas åt mer hemma, jag har varit ganska dålig på att hjälpa till, dels för att jag också mått dåligt stundtals av vår relation. Jag har tex inte kännt mig riktigt älskad, vet att hon älskar mig, men spontanpussar och kärleksord är sånt jag saknat och även sagt till henne. Sexet under dessa barnår har varit nästintill obefintlig, något som tagit hårt på mig då det betyder mycket för mig.

    Hon säger att hon kännt sig ensam många gånger när jag varit hemma, att hon har fått kämpa för att försöka få det bra. Vi har pratat om problemen ibland och hon har alltid sagt att hon är rädd att hon kommer till en punkt där hon inte orkar mer.

    Denna punkt är nu nådd. Jag vet inte om jag tagit det riktigt på allvar vad hon har sagt för jag har alltid vetat om att det alltid kommer vara vi två, tänkt att "det löser sig nog, småbarnsåren är jobbiga".

    Jag har fått en snyting utan dess like av detta, när jag kommer till insikt vad jag verkligen håller på att förlora, vi har två underbara barn, ett fint hus och allt är egentligen bara så bra.

    Jag har av denna smäll blivit en ny person, jag är villig att göra vad som helst för att få saker bra igen, under dessa två veckor jag verit hemma nu så har jag gjort allt för att visa vad jag vill, sånt som hon har irriterat sig på, jag har städat, dammsugit, tagit tvätt, disk, gått upp med barnen varje morgon (något jag varit extremt dålig på).

    Färdigställt massa i huset som jag vet hon tyckt varit jobbig att det inte blir gjort.

    Hon märker på mej att jag förändrats och vill detta,

    Men hon tycker att min kamp kommit försent.

    Hon är rädd för att det har gått för långt för henne för att det ska bli bra igen.

    Hon mår extremt dåligt över detta också, enda svaren jag får är att "jag vet inte vad jag vill", hon mår jättedåligt över att hon känner som hon gör och vill inte ha denna känslan.

    Jag har öppnat upp mej om vad jag är redo att kämpa för att detta ska bli bra, om hon vill ge det en ärlig chans att försöka, där båda är med på notorna, inte bara en som det varit senaste tiden enligt henne.

    Men hon vet inte om hon vill, säger bara att det gått för långt.

    Hon säger fortfarande att hon älskar mig och det finns ingen annan, men att hon just funderar på att om hon är lyckligare själv, att hon inte mått bra av detta.

    Jag vill ge henne tid, därför pallrade jag mej till jobbet för att försöka ge henne det, även fast jag mår piss här och bara vill hem till mina barn.

    Jag har föreslagit en nystart, där vi båda jobbar på sakerna som vi missat under åren, prata med varandra, lyssna på varandra, respektera varandra, hjälpas åt, visa kärlek. Sånt som inte fungerat.

    Men hon vet som sagt att hon inte vet om hon vill.

    Någon som har råd? Vad bör jag göra? Är det kört?

  • Svar på tråden Vill rädda en relation som är påväg att ta slut
  • Stårschan

    Tyvärr låter det som om du hade din chans när hon tog upp detta förra gången. Nu är det förmodligen försent. Det är inte alls ovanligt att när en kvinna sätter ner foten och meddelar att det är över, så har hon redan varit på väg ut ur förhållandet rätt länge - kanske flera år. Du har ju redan visat att du inte tog henne på allvar när hon ville att ni skulle rädda förhållandet.

    Jag hoppas för din skull att jag har fel,.

  • Anonym (Tina)

    Varför är det alltid så. Tjejen försöker att tala om för killen att hon inte mår bra, att hon vill ändra på saker, lr ber om hjälp med hemmet typ och killen bara skiter i det och låter tiden gå. Tjejen som under hela tiden försökt att säga vad hon känner, hon får nog. Flyttar och killen blir helt knäckt och fattar ingenting. Sen börjar han att rannsaka sitt inte och kommer på att han borde nog ha gjort si eller så. Han borde ha sett att hon mår dåligt. Sen är det försent. Och killen står där och fattar inget. Vad hände liksom .....

    Jag har varit med om de här flera gånger och jag vet många kompisar som har varit med om samma sak. Det är ett underligt fenomen.

  • glutten
    Stårschan skrev 2017-03-22 14:22:40 följande:

    Tyvärr låter det som om du hade din chans när hon tog upp detta förra gången. Nu är det förmodligen försent. Det är inte alls ovanligt att när en kvinna sätter ner foten och meddelar att det är över, så har hon redan varit på väg ut ur förhållandet rätt länge - kanske flera år. Du har ju redan visat att du inte tog henne på allvar när hon ville att ni skulle rädda förhållandet.

    Jag hoppas för din skull att jag har fel,.


    Instämmer. Tyvärr har du nog försuttit din chans, TS. Kanske kan ni få hjälp genom parterapi eller liknande, men det låter onekligen som att hon har tröttnat en gång för alla. Ganska stor sannolikhet att hon har noll energi kvar att lägga på er relation.
  • Deedeeramone

    Men jag har ju samtidigt mått väldigt dåligt i saker som hon inte har gjort också, jag har ibland gått i samma tankar om att vara själv, men jag vet ju hur bra vi skulle kunna få det om vi båda ändrade och tog hänsyn till vissa saker

  • Stårschan
    Deedeeramone skrev 2017-03-22 14:46:04 följande:

    Men jag har ju samtidigt mått väldigt dåligt i saker som hon inte har gjort också, jag har ibland gått i samma tankar om att vara själv, men jag vet ju hur bra vi skulle kunna få det om vi båda ändrade och tog hänsyn till vissa saker


    Så varför har ni inte gjort det hittills då? Det är väl ingen nyhet att man måste jobba för att hålla kärleken vid liv.
  • Hojlan1947

    Tyvärr tror jag som de andra här att det är kört. Om hon fungerar som mig så har hon påtalat problemen och ingenting har förändrats. I och med att ingenting har förändrats dör kärleken ut med varje sak partner struntar. Till slut inser man att ingenting finns kvar fastän man kämpat och kämpat och då bryter man upp. Hur ska hon kunna lita på att din förändring håller TS? Många killar lovar bot och bättring i några veckor och sen är det samma visa igen. Folk förändras inte över en natt. Tycker du ska hålla lite avstånd till henne men fortsätt ta ansvar och visa henne (och dig själv!) på lång sikt att du har förändrats. Visa henne att du inte är den typen av man som hellre ligger och sover än går upp med barnen. Då och först då kan hon lita på att du inte lägger över allt ansvar på henne igen. Kanske, kanske kan hon då ge dig en chans till. Risken är dock tyvärr stor att du redan har bränt dina broar och förlorat henne.

  • Deedeeramone

    Vi har tagit varandra för givet helt enkelt, inte gjort saker som vår relation kräver. Därför jag skulle vilja få chansen till en nystart där vi båda satsar.

    Skulle vi jobba på dessa saker är jag ju säker på att vi båda skulle må bra.

    Är man verkligen beredd att dela upp hus, bilar, fixa nytt boende utan att ge det en chans där båda försöker?

    Kanske mår hon bara så dåligt över detta att det känns bättre om det lugnar sig?

    Det är ju fruktansvärt jobbigt för oss båda att gå runt och inte veta..

  • Stårschan
    Deedeeramone skrev 2017-03-22 14:57:04 följande:

    Vi har tagit varandra för givet helt enkelt, inte gjort saker som vår relation kräver. Därför jag skulle vilja få chansen till en nystart där vi båda satsar.

    Skulle vi jobba på dessa saker är jag ju säker på att vi båda skulle må bra.

    Är man verkligen beredd att dela upp hus, bilar, fixa nytt boende utan att ge det en chans där båda försöker?

    Kanske mår hon bara så dåligt över detta att det känns bättre om det lugnar sig?

    Det är ju fruktansvärt jobbigt för oss båda att gå runt och inte veta..


    Men återigen - vad är orsaken till att ni INTE har jobbat på er relation tidigare? Vilka personlighetsförändringar har ni båda genomgått som gör att det verkar sannolikt att ni helt plötsligt skulle börja agera annorlunda än under de år som varit?

    Familjerådgivning är givetvis det första steget. Har någon av er engagerat sig i att boka en tid?
  • glutten
    Deedeeramone skrev 2017-03-22 14:57:04 följande:

    Vi har tagit varandra för givet helt enkelt, inte gjort saker som vår relation kräver. Därför jag skulle vilja få chansen till en nystart där vi båda satsar.

    Skulle vi jobba på dessa saker är jag ju säker på att vi båda skulle må bra.

    Är man verkligen beredd att dela upp hus, bilar, fixa nytt boende utan att ge det en chans där båda försöker?

    Kanske mår hon bara så dåligt över detta att det känns bättre om det lugnar sig?

    Det är ju fruktansvärt jobbigt för oss båda att gå runt och inte veta..


    Men alltså hon tycker nog att hon har försökt och försökt och kämpat och stretat. Hon verkar ju ha talat om för dig vad hon har behövt för att må bra i relationen, och du har inte gett henne det (säger du ju själv). Du verkar ha bett henne om saker också, och hon har inte gett dig det. Som Stårschan säger, varför skulle allt magiskt förändras NU? Du har uppenbarligen fått ett wake up call av att hon vill avsluta relationen, men jag tror knappast att detsamma gäller för henne. Hon pallar inte mer. Hon tycker att hon har försökt färdigt. Att DU nu är beredd att försöka lite hårdare betyder inte automatiskt att hon har den kraften kvar.
Svar på tråden Vill rädda en relation som är påväg att ta slut