• Äldre 22 Mar 18:49
    4405 visningar
    3 svar
    3
    4405

    Mina stående foto blir liggandes när jag laddar upp dom, varför?

    Hej,

    Detta är ett problem jag kan få vid flera hemsidor och ingen verkar kunna förklara varför och det gör mig tokig.

    Jag tar foton med mobilen eller vanliga kameran i stående format så att säga. Lägger in dom i datorn och även där är de stående.
    Men när jag laddar upp dom i en tex göra julkorts sida eller fotoboks sida så kan alla eller endel bli i liggande format. Superstörande. Speciellt när jag gör julkort osv eftersom jag då får vända kortet och då zooma in kortet massa, vilket inte blir bra kvalité, för nära , mister saker i fotot som försvinner när det är inzoomat eller inte alls går få att matcha i ramen..

    VAD ÄR FELET?

  • Svar på tråden Mina stående foto blir liggandes när jag laddar upp dom, varför?
  • Äldre 22 Mar 23:02
    #1

    Lösningen brukar vara att när du har lagt över de på datorn, rotera ett kvarts varv åt valfritt håll och rotera sedan tillbaka. Exakt vad felet är vet jag inte, men jag måste göra så med alla foton jag postar till mina bloggar....


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Äldre 26 Mar 10:46
    #2

    Använder du iPhone och Mac? iPhone fotar alla bilder i en viss rotation (bilden är rätt när du håller telefonen så att volymknapparna pekar uppåt och power-knappen nedåt). Sen använder iPhone/Mac vissa inställningar som gör att bilden syns rätt, men PC och många webbsidor gör det inte, de visar istället bilden i ursprungsrotationen.

    Lösningen är som sagt att rotera, men det kan vara svårt att på Mac/iPhone se vilken som är den egentliga rotationen.

  • kvarnf­ot
    Äldre 19 Apr 10:30
    #3

    Om du tar bilderna på andra hållet med mobilen blir dom rätt från början (rotera mobilen 90 grader).
    Annars är det ju lätt att rotera bilden i datorn.

Svar på tråden Mina stående foto blir liggandes när jag laddar upp dom, varför?