• Anonym (Plupp)

    Krockad bil, kan jag få nya bilstolar utan kvitto?

    Jag krockade vår bil med alla tre barn i bilen. Allt gick bra med oss, vi körde i 30km/h och vi märkte knappt av dunsen. När vi kom hem blev det strul med försäkringsbolaget, de tänkte inte ersätta bilen. Efter 4 månaders strid fick vi äntligen rätt och de tänker nu ersätta oss.

    Då sa en kompis till mig att vi även borde få stolarna ersatta. Självklart kasserade vi alla tre stolar och fick köpa nya billiga eftersom vi fick en massa andra utgifter samtidigt. Var ju helt övertygade om att vi inte skulle få ut något alls från försäkringen, betalade fortfarande på den trasiga bilen samtidigt som vi fick köpa en ny.

    Vi hade ett halvår innan krocken fått en Axkid Minikid till 1- åringen samt en Maxi Cosi air 'någonting' till 4,5- åringen, av svärmor. 6- åringen hade en Maxi Cosi som var 2 år gammal. Men vi har inga kvitton! Betyder det att vi inte kan få ersättning för stolarna eller kan man bevisa detta på något annat sätt? Svärmor kan ju intyga att hon köpt stolarna åt oss, jag ska även kolla igenom alla foton jag har tagit om de kan ha fastnat på något av dom. Är det någon som vet?

  • Svar på tråden Krockad bil, kan jag få nya bilstolar utan kvitto?
  • Lena

    Jag har svårt att se att ni får det. Vi fick ersättning för den nya stolen direkt oavsett om vi fick för bilen eller ej.

  • Anonym (Plupp)
    Lena skrev 2017-03-22 22:26:56 följande:

    Jag har svårt att se att ni får det. Vi fick ersättning för den nya stolen direkt oavsett om vi fick för bilen eller ej.


    Jasså, jag trodde inte att man fick för stolarna heller om man inte blev ersatt för krocken. Vi blev ju t.o.m. debiterade flera tusen för hyrbilen i efterhand. Jag tänkte inte på att de ersätter stolarna överhuvudtaget, det var en kompis som sa igår. Blev så glad eftersom vi hade så fina stolar, har inte råd till lika fina igen.

    Svärmor gav oss kvittot och jag hittar det inte, men jag googlade och fick fram att det kan gå utan kvitto. Får börja med att ringa dom idag och hoppas på att de telefonreglerar direkt. Hittade annars en bild där Axkiden syns, så hoppas att det tillsammans med svärmors intygande kan räcka som bevis.
  • DearFox

    Vissa är snälla och kräver inte kvitto, men de KAN kräva kvitto, vilket de troligen lär göra då det handlar om mer än några kronor ;/ om din svärmor vet datumet hon köpte dem och ungefär vad de kostade tillsammans kanske de kan söka efter kvittot i sin databas. Jag hade inte sparat kvitto på en massagestol som senare gick sönder, mediamarkt kunde söka upp kvittot då jag visste att jag köpt den på min födelsedag ett år tidigare och där fanns det :) så gå dit och hör med dem. Men din svärmor kommer inte kunna "intyg" något utan kvitto tyvärr

  • Anonym (Plupp)
    DearFox skrev 2017-03-23 07:18:37 följande:

    Vissa är snälla och kräver inte kvitto, men de KAN kräva kvitto, vilket de troligen lär göra då det handlar om mer än några kronor ;/ om din svärmor vet datumet hon köpte dem och ungefär vad de kostade tillsammans kanske de kan söka efter kvittot i sin databas. Jag hade inte sparat kvitto på en massagestol som senare gick sönder, mediamarkt kunde söka upp kvittot då jag visste att jag köpt den på min födelsedag ett år tidigare och där fanns det :) så gå dit och hör med dem. Men din svärmor kommer inte kunna "intyg" något utan kvitto tyvärr


    Ja, hon skulle ringa och prata med affären så det bästa vore om de kan hitta kvittot där. Hon är en sån som betalar allt kontant, men hon har själv ägt en butik så hon sa att vissa kan ta fram även såna kvitton.

    Försäkringsbolaget har varit jävliga mot oss hela vägen, fruktansvärt otrevliga och elaka under hela processen, så jag räknar inte med att få ett öre för stolarna. Men man måste ju försöka iaf.
  • Lena

    Just bilbarnstolar brukar de vara sjyssta när det gäller för det är så dålig reklam om någon inte byter ut en stol för de har inte råd efter en krock och barnet sen skadas. Och det är ingen stor kostnad i sammanhanget.

  • Anonym (Plupp)
    Lena skrev 2017-03-23 07:51:04 följande:

    Just bilbarnstolar brukar de vara sjyssta när det gäller för det är så dålig reklam om någon inte byter ut en stol för de har inte råd efter en krock och barnet sen skadas. Och det är ingen stor kostnad i sammanhanget.


    Jag tänkte detsamma, att det är fel sak att vara snåla på. Även om jag inte kan få fullt pris för Axkiden och den nya bältesstolen så kanske det finns något schablonbelopp som räcker till en av de billigare stolarna i butik iaf. Allt är ju bättre än de begagnade stolarna vi har nu.
  • Anonym (Krockad)

    Jag fick våra bilbarnstolar utbytta utan problem när jag vart påkörd bakifrån. Kontaktade försäkringsbolaget och bytte in stolarna på närmsta barnbutik. För att få ut nya så måste du nog lämna in de gamla.

  • Anonym (Plupp)
    Anonym (Krockad) skrev 2017-03-23 08:56:55 följande:

    Jag fick våra bilbarnstolar utbytta utan problem när jag vart påkörd bakifrån. Kontaktade försäkringsbolaget och bytte in stolarna på närmsta barnbutik. För att få ut nya så måste du nog lämna in de gamla.


    Det är ju det som är grejen, krocken var för 4 månader sen och från början skulle vi inte bli ersatta alls, så vi har skrotat stolarna. Jag klippte av alla band och skar i bältesstolarna för att ingen annan skulle få för sig att ta dom och använda dom. Jaja, jag får ringa in och prata med försäkringsbolaget, räknar inte med ersättning så får det bli en bonus om de ersätter.
  • Anonym (Krockad)

    Då hade det nog varit bra att dokumentera stolarna med en bild. Men prata med försäkringsbolaget så kanske det löser sig.

  • Lena

    Vi lämnade inte in någon stol eller hade bilder. Den följde med bilen till skroten. Fick ersättning utan problem.

Svar på tråden Krockad bil, kan jag få nya bilstolar utan kvitto?