• heffaklumpen89

    4-åring ont i magen i en månad

    Hej!

    Jag har en dotter på 4 år som varje dag sen minst en månad tillbaka klagat på ont i magen. Det kommer alltid efter en måltid (men inte alla mål) men ser inget samband med någon speciell mat. Hon kan t.ex få ont i magen efter att hon ätit en banan eller efter frukost då hon ätit en macka med mjölk. Ibland säger hon att hon även haft ont i magen på nätterna men det är inte såpass att hon väcker oss för det.

    Jag har sökt vård för det men har tyvärr inget förtroende för den läkaren. Eftersom hon är pigg och avföringen är bra så gör man inget enligt honom. Är det så eller borde jag söka om och träffa en annan läkare? Känner mig så maktlös när mitt barn alltid har ont och jag inte gör något :(

    Någon som haft erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden 4-åring ont i magen i en månad
  • Alexi

    Hon kan inte vara förstoppad? Vår (lite äldre) dotter pratade också mycket om magont så vi fick testa movicol junior till henne en period för att läkaren sa att det är ofta orsaken till att barn har ont i magen.

  • heffaklumpen89
    Alexi skrev 2017-03-23 08:28:32 följande:

    Hon kan inte vara förstoppad? Vår (lite äldre) dotter pratade också mycket om magont så vi fick testa movicol junior till henne en period för att läkaren sa att det är ofta orsaken till att barn har ont i magen.


    Nej, hon är inte förstoppad. Avföringen är bra i konsistens och tar inte mer än nån minut att få ut.
  • Anonym (Tina)

    Det borde undersökas närmare och ta avföringsprover. Min son hade det så och i avföringsprover visade sig vara en bakterie som behövde behandlas med antibiotika.

  • Anonym (Förändringar)

    Har det skett någon förändring i familjen sista tiden? Tex syskon, skilsmässa mm...

    Vet en tjej som jämt har ont i magen och det började när föräldrarna skulle skiljas. Psykologiska orsaker kan ge fysiska symtom.

    Går hon på toa som hon ska? Det är viktigt att även göra nr 2 varje dag annars kan det ge magknip. Dricker hon tillräckligt?

    En kinesiolog kan hjälpa till att utreda själva orsaken som inte alltid syns hos en läkare. Kanske behövs mer enzymer.. .. får hon i sig grönsaker?

    En annan viktig sak är ju att tugga maten väl annars blir det svårare för magen att smälta. Stress kan göra att hon får ont efter maten. Är hon (Eller ni andra i familjen) stressade? Trivs hon på förskolan.... att känna oro kan orsaka stress.

  • heffaklumpen89
    Anonym (Tina) skrev 2017-03-23 08:52:53 följande:

    Det borde undersökas närmare och ta avföringsprover. Min son hade det så och i avföringsprover visade sig vara en bakterie som behövde behandlas med antibiotika.


    Ja, sånt har jag tänkt på också. Men eftersom avföringen inte är lös antar jag att läkaren tyckte det var onödigt. Men som sagt, har tyvärr inte mycket förtroende till denna läkaren.
    Anonym (Förändringar) skrev 2017-03-23 09:00:41 följande:

    Har det skett någon förändring i familjen sista tiden? Tex syskon, skilsmässa mm...

    Vet en tjej som jämt har ont i magen och det började när föräldrarna skulle skiljas. Psykologiska orsaker kan ge fysiska symtom.

    Går hon på toa som hon ska? Det är viktigt att även göra nr 2 varje dag annars kan det ge magknip. Dricker hon tillräckligt?

    En kinesiolog kan hjälpa till att utreda själva orsaken som inte alltid syns hos en läkare. Kanske behövs mer enzymer.. .. får hon i sig grönsaker?

    En annan viktig sak är ju att tugga maten väl annars blir det svårare för magen att smälta. Stress kan göra att hon får ont efter maten. Är hon (Eller ni andra i familjen) stressade? Trivs hon på förskolan.... att känna oro kan orsaka stress.


    Enda stora förändringen är att hon ska bli storasyster men det är något hon verkligen ser fram emot och är väldigt stolt över. Har svårt att tro att hon är orolig för detta.

    Hon går på toa varje dag och har inga problem med att bajsa. Dricker tillräckligt tycker jag att hon gör också. Endast mjölk och vatten på veckodagarna. Grönsaker älskar hon så det äter hon mycket av.

    Det med att tugga maten kanske är lite sämre med. Tror att hon sväljer rätt stora bitar ibland. Vet dock inte vad jag ska göra åt det då jag sagt åt henne många gånger att tugga ordentligt. Delar maten och då i rätt små bitar av just den anledningen, men t.ex potatis och pasta delar jag inte.

    Ingen av oss är stressade och tror inte hon är det eller. Hon går 15 timmar på dagis och trivs väldigt bra där. Tror inte det är källan till problemet heller.
  • Anonym (Tina)

    Min son var inte lös i magen. Inte hård heller. Trots det hittade de en bakterie.

  • heffaklumpen89
    Anonym (Tina) skrev 2017-03-23 09:27:20 följande:

    Min son var inte lös i magen. Inte hård heller. Trots det hittade de en bakterie.


    Kanske skulle ta att söka om då.
  • Anonym (.)

    Hon kanske sitter för kort tid på toa? Många som bajsar "normalt " har hela tjocktarmen full med avföring, går på toa och klämmer ut det allra yttersta. Se om hon kan sitta i alla fall 10-15 min. Kanske med ipad/telefon/bok?

  • Anonym (molly)

    Vår dotter hade så i samma ålder. Visade sig senare att hon inte tål vete. Dock visade gentestet för gluten inget men hon kräks om hon får i sig vete. Blev ett världskrig med vården för att få intyg till skolan då läkaren misstrodde mig.

    Först när han skulle tvinga i henne vete och jag blev skogstokig av panik gav han med sig..

    Dottern hade ont i magen 2-3 år innan jag genom uteslutningsmetoden kom fram till att det var vete som orsakade det onda. Hon kunde nämligen också få ont i magen av en banan, mysli etc. Hennes avföring var normal. Hon har aldrig klagat på ont i magen sedan vi tog bort vetet. Råkar hon i misstag få i sig något kräks hon inom några timmar. Men som sagt inga tester visade på allergi.

  • Anonym (Förändringar)
    heffaklumpen89 skrev 2017-03-23 09:18:41 följande:

    Ja, sånt har jag tänkt på också. Men eftersom avföringen inte är lös antar jag att läkaren tyckte det var onödigt. Men som sagt, har tyvärr inte mycket förtroende till denna läkaren.Enda stora förändringen är att hon ska bli storasyster men det är något hon verkligen ser fram emot och är väldigt stolt över. Har svårt att tro att hon är orolig för detta.

    Hon går på toa varje dag och har inga problem med att bajsa. Dricker tillräckligt tycker jag att hon gör också. Endast mjölk och vatten på veckodagarna. Grönsaker älskar hon så det äter hon mycket av.

    Det med att tugga maten kanske är lite sämre med. Tror att hon sväljer rätt stora bitar ibland. Vet dock inte vad jag ska göra åt det då jag sagt åt henne många gånger att tugga ordentligt. Delar maten och då i rätt små bitar av just den anledningen, men t.ex potatis och pasta delar jag inte.

    Ingen av oss är stressade och tror inte hon är det eller. Hon går 15 timmar på dagis och trivs väldigt bra där. Tror inte det är källan till problemet heller.


    Hon kanske ändå känner att förändring är på gång även om hon inte är orolig för det så det syns. Hon längtar säkert massor att bli storasyster men det blir ju en stor förändring. Jag skulle i alla fall testat ta bort mjölken. Mjölk är svårsmält o väldigt behandlad om man inte kört direkt från bonden. Kan ju ta bort den mjölk så hon bara dricker vatten medan hon har problemen. Hoppas ni hittar en lösning.
  • anmob

    Min son hade ont i magen länge. Detta gick över när vi började med laktosfri mjölk till honom.

  • Alexi

    Man ska inte ta bort laktos och sen nöja sig med det. Det kan ligga bakomliggande sjukdomar som tex glutenintolerabs som då inte upptäcks.

  • Anonym (pappa)
    heffaklumpen89 skrev 2017-03-23 09:18:41 följande:
    Enda stora förändringen är att hon ska bli storasyster men det är något hon verkligen ser fram emot och är väldigt stolt över. Har svårt att tro att hon är orolig för detta.
    Där är förmodligen svaret. Våra barn var också supermalliga för att de skulle få en lillasyster. De var med på mammans mvc-kontroller och inredde barnrum och läste babyböcker och hade sig. I samma veva fick storasyster ont i magen, mest, men även andra ställen. Hon var lite äldre än din tjej, 6-7, men många barn mellan 3 och 8 år har magen som standardställe där det gör ont. Magen och huvudet. Vi höll på ett tag och tjafsade med VC och ojade oss, tog ett tag innan vid frågade tjejen "varför" istället för "var". 

    Så fråga din lilla tjej "varför" istället för att kräva det svaret av BVC, och se om du inte kan luska ut något.
Svar på tråden 4-åring ont i magen i en månad