• EmmaPaw

    Vilken ålder är okej enligt dig att skaffa barn?

    Ser så många människor som dömer genom åldern hur bra mammor man kan vara. Så jag undrar nu vad du tycker är okej och inte okej i ålder.
    tycker du att 17 är den lägsta åldern, då tar du den osv.Tungan ute

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken ålder är okej enligt dig att skaffa barn?
  • Anonym (Roxi)

    När man är gammal nog att själv uppfostra och försörja både sina barn och sig själv. Svårt att sätta en exakt ålder på men det infaller väl någon gång mellan 18-22 för de flesta.

  • EmmaPaw
    Anonym (Roxi) skrev 2017-03-23 15:39:07 följande:

    När man är gammal nog att själv uppfostra och försörja både sina barn och sig själv. Svårt att sätta en exakt ålder på men det infaller väl någon gång mellan 18-22 för de flesta.


    Håller absolut med!
    Jag och sambon ska få hjälp hos en fertilitetsklinik nu. Är 20 år och sambon är 24.
    Vissa har sagt till mig att vi är väldigt tidiga.. Men vi vill ju ha barn tidigt och vi har levt tillsammans i över 4 år, bott tillsammans i 2 år och båda har jobb. Vi har en perfekt ekonomi och vi sparar varje månad över 10.000kr för att se till att våra barn ska ha det bra! :)
  • Anonym (25)

    Skrev 25 för jag var själv inte mogen för barn före det!

  • lessman

    Är man 17 år när man tänker skaffa barn, så är man fortfarande ganska så omogen. Vid 17 år har man knappast en egen inkomst att försörja varken barn eller sig själv. Knappast någon får ett jobb vid 17 års ålder, bara för att man skaffat barn då. Jag själv ha r aldrig ens haft tanken på att skaffa barn, för jag visste att jag inte skulle ha klarat det ekonomiskt, och jag vill inte att andra isåfall skulle ha försörjt både mig och barnet, vänta i alla fall tills man är över 20 , om det nu är så viktigt att skaffa barn.

  • Tawhid

    Jag har aldrig förstått åldersgränser i sådana diskussioner.
    Alla är ju olika så det är omöjligt att sätta en gräns och tro att det blir perfekt då, som om alla över den specifika åldersgränsen skulle vara bra föräldrar?

    Jag var 17 år när jag blev gravid och är nöjd med den åldern.

  • EmmaPaw
    lessman skrev 2017-03-23 16:13:40 följande:

    Är man 17 år när man tänker skaffa barn, så är man fortfarande ganska så omogen. Vid 17 år har man knappast en egen inkomst att försörja varken barn eller sig själv. Knappast någon får ett jobb vid 17 års ålder, bara för att man skaffat barn då. Jag själv ha r aldrig ens haft tanken på att skaffa barn, för jag visste att jag inte skulle ha klarat det ekonomiskt, och jag vill inte att andra isåfall skulle ha försörjt både mig och barnet, vänta i alla fall tills man är över 20 , om det nu är så viktigt att skaffa barn.


    passiv aggressivitet? Folk väljer när de vill skaffa barn själva. Har man ekonomiska tillgångar, eget hem etc. then go ahead.
    När jag var 17 hade jag ett jobb, jag bodde inte hemma och jag tog hand om mig själv. jag höll även på med gymnasiet. Fick ihop 9000kr i månaden när jag var omyndig. Dock ville vi inte skaffa barn så tidigt pg.a jag ville gå ur skolan först och jobbat i ett par år. Vilket är stadiet vi är i nu. 
    Och jag har aldrig någonsin haft en dålig uppväxt, jag har haft klockrena betyg i skolan och har aldrig i hela mitt liv stött på droger etc. Mestadels för att jag och min partner är nykterister.

    Men denna fråga var för att se vad ni tyckte. Men att dra alla över en kant att säga att ALLA 17:åringar är omogna tycker jag är väldigt konstigt, alla människor är nämligen individuella!
  • Anonym (G)
    EmmaPaw skrev 2017-03-23 16:41:29 följande:

    passiv aggressivitet? Folk väljer när de vill skaffa barn själva. Har man ekonomiska tillgångar, eget hem etc. then go ahead.

    När jag var 17 hade jag ett jobb, jag bodde inte hemma och jag tog hand om mig själv. jag höll även på med gymnasiet. Fick ihop 9000kr i månaden när jag var omyndig. Dock ville vi inte skaffa barn så tidigt pg.a jag ville gå ur skolan först och jobbat i ett par år. Vilket är stadiet vi är i nu. 

    Och jag har aldrig någonsin haft en dålig uppväxt, jag har haft klockrena betyg i skolan och har aldrig i hela mitt liv stött på droger etc. Mestadels för att jag och min partner är nykterister.

    Men denna fråga var för att se vad ni tyckte. Men att dra alla över en kant att säga att ALLA 17:åringar är omogna tycker jag är väldigt konstigt, alla människor är nämligen individuella!


    Men du.. Ställ inte frågan om du inte kan ta svaren. Ett tecken på omogenhet ;).

    Var 22 vid första. Har gått jättebra men hade inte gjort något om vi väntat några år och fått mer livserfarenhet. Man blir enligt mig en bättre förälder då. Det märker jag nu när vi fått fjärde. Är 34 nu.

    Bara man kan försörja sig och sitt barn (och inte är beroende av en eventuell partner) så får man väl skaffa barn när man vill.

    PS. Det heter att dra alla över en KAM ;).
  • EmmaPaw
    Anonym (G) skrev 2017-03-23 16:48:57 följande:
    Men du.. Ställ inte frågan om du inte kan ta svaren. Ett tecken på omogenhet ;).

    Var 22 vid första. Har gått jättebra men hade inte gjort något om vi väntat några år och fått mer livserfarenhet. Man blir enligt mig en bättre förälder då. Det märker jag nu när vi fått fjärde. Är 34 nu.

    Bara man kan försörja sig och sitt barn (och inte är beroende av en eventuell partner) så får man väl skaffa barn när man vill.

    PS. Det heter att dra alla över en KAM ;).
    Snälla, berätta för mig vad det är som jag inte kan svaret på och tecknet som gör mig såpass omogen att jag inte är redo att skaffa barn?
    Du känner inte mig och du vet absolut ingenting om mig ;) 
    Det är inte jag som sitter och är anonym och gör påhopp och är vuxen, det är du och allas liv är så fruktansvärt olika. vissa människor har gjort mycket mer än jag i livet och andra har gjort mindre än mig, men det avgör inte mognadsgraden.
  • Anonym (G)
    EmmaPaw skrev 2017-03-23 16:59:34 följande:

    Snälla, berätta för mig vad det är som jag inte kan svaret på och tecknet som gör mig såpass omogen att jag inte är redo att skaffa barn?

    Du känner inte mig och du vet absolut ingenting om mig ;) 

    Det är inte jag som sitter och är anonym och gör påhopp och är vuxen, det är du och allas liv är så fruktansvärt olika. vissa människor har gjort mycket mer än jag i livet och andra har gjort mindre än mig, men det avgör inte mognadsgraden.


    Du ställer en fråga om när folk tycker det är ok att skaffa barn. Då får man ta att man också får svar man inte håller med om. Har jag hoppat på dig? Utgår ifrån vad du skriver och att du på bara ett fåtal inlägg känt att du av någon anledning behöver försvara dig. Det tolkar jag som ett tecken på osäkerhet och omognad. Vanligt och något man lär sig hantera med tiden.

    Och är inte du vuxen? I så fall tycker jag du bör vänta lite med barn.
Svar på tråden Vilken ålder är okej enligt dig att skaffa barn?