• Stolt Farsa

    Är det ok att göra annat innan man hämtar barnen

    Säg att vi är en förälder som jobbar 40 timmar i veckan och har ett eller två barn på dagis. Låt säga att vi har flextid på jobbet. Är det ok att sluta klockan 15.00 en dag, passa på att åka och handla/göra någon som behövs göras för att sedan hämta barnen på dagis en till två timmar senare?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att göra annat innan man hämtar barnen
  • Carambolan

    Svår fråga tycker jag. Jag brukar inte tycka att det känns okej för egen del utan åker alltid raka vägen från jobbet till förskolan. Å andra sidan händer det att jag tar ut komp för att gå och klippa mig på lunchen och liknande, så i praktiken är det väl ingen skillnad bara det att jag då är på jobbet både innan och efter.

  • Anonym (Men)

    Men det är inte ok att åka hem, mitt på dagen, för att sen somna och nästan glömma att hämta ungen sen...

    Ändå gjorde jag det.

    Var hemskt att komma sist av alla föräldrar och finna en ensam och frusen (var vinter) liten sparvel på gården...

  • Anonym (någon enstaka gång)

    Vi har ofta överlappat våra arbetsdagar så barnen sluppit långa dagar.
    Hade ett litet knep, på eftermiddagen var det mellis någon gång mellan 2 och 3.
    Hade jag planerat rätt kunde det bli en timma över innan det var dags att ta hem barnen.

  • Frontline

    Absolut så gör jag ofta...
    Har satt en tid då vi ska hämta och skulle jag sluta tidigare så hämtar jag ändå på den utsatta tiden.

    När jag jobbar natt så har jag satt tid till klockan 16 men vaknar jag klockan 14 så rusar jag ju inte precis iväg för att hämta barnen utan jag förbereder middagen och vilar lite innan och hämtar till strax före 16...


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Morsann)

    Två timmar tycker jag inte är ok. Att småhandla 10-15 minuter någon gång ibland tycker jag är ok.

    Men om de där två timmarna händer en enda gång under fyra års förskola så må det väl vara hänt. Är man ensamstående kan jag verkligen förstå att behovet finns.

  • Mrs Moneybags

    Det är ok för vår förskola, så då tycker jag att det är ok. 

    Det brukar oftast bara handla om 10-15 minuter, då jag springer och handlar på vägen från bussen innan jag hämtar på förskolan - allt för att sonen ska få en lättare väg hem.

    Det skulle vara skönt någon dag att vara helt ledig utan barn, men den drömmen lär bli sann när han blir äldre.

  • Anonym (Morsann)
    Frontline skrev 2017-03-23 16:08:57 följande:

    Absolut så gör jag ofta...

    Har satt en tid då vi ska hämta och skulle jag sluta tidigare så hämtar jag ändå på den utsatta tiden.

    När jag jobbar natt så har jag satt tid till klockan 16 men vaknar jag klockan 14 så rusar jag ju inte precis iväg för att hämta barnen utan jag förbereder middagen och vilar lite innan och hämtar till strax före 16...


    Det tycker jag är en annan sak. Du behöver din vila, även om den ibland sker i vaket tillstånd.
  • Anonym (Häpp)

    Skulle barnen må sämre av att bli hämtade kl 16 om man varit och handlat eller om de blir hämtade kl 16 för att man jobbat ?

    Hur märker barnen det ?

    Annat än att man kanske är mindre stressad om man handlat eller att de slipper följa med och handla direkt efter hämtning?

  • Stårschan

    Jag tycker att man gör barnen en tjänst om de slipper tvingas följa med och handla mat, utan istället får vara kvar och leka tills det är dags att gå hem. Under förutsättning då att man har ett barn som trivs på dagis och brukar tycka att man kommer för tidigt oavsett när man kommer.

  • Froken Lokens

    Nej! Jag tycker inte det. Gandling får man planera och/eller göra med barnen. Att vila medan barnen är på förskolan är bara befängt.

Svar på tråden Är det ok att göra annat innan man hämtar barnen