• Anonym (Helga­)
    Äldre 23 Mar 17:15
    57369 visningar
    241 svar
    241
    57369

    Mitt ex vägrar ha kontakt med mig

    Jag var tillsammans med en kille länge, tänker inte skriva hur länge med risk för att outa mig. Vi var varandras första "riktiga" pojk/flickvänner om man inte räknar gymnasiet. Han var min klippa och bästa vän och en sån självklar del i mitt liv. Jag gjorde slut för att jag saknade att känna mig attraherad, han jobbade för mycket och var tråkig helt enkelt.

    Meningen var att vi inte skulle tappa vänskapen, han lovade mig det.

    Jag gick vidare, han gick vidare, vi dejtade andra och efter ett tag ångrade jag mig och fick panik, insåg att det var ett misstag eller göra slut, framförallt för hans skull. Det kändes som han överdrev med sin nya tjej, hon skulle aldrig kunna ersätta mig och jag tyckte faktiskt synd om honom för det kändes som att han höll "en show" för att spela som han inte var sårad och ville göra mig svartsjuk.

    Vi kom iallafall fram till att inte gå tillbaka med varandra för han hade det bra med sin nya och jag med min så vi sa att vi skulle vara vänner och att det var bra att prata ut.

    Efter att jag försökt prata med honom om det så måste han sagt nåt till sin tjej för han blev så svår att nå. Sen fortsatte det.

    Han ringde inte ens tillbaka tillslut, svarade inte på sms, inte ens när jag bad andra ringa istället.

    Sen bara blockade han mig utan förklaring, överallt.

    Vad hände med att vi alltid skulle vara vänner?

    Jag fattar att hans nya är sotis men han kan ju inte radera att jag var hans bästa vän under så länge och allt jag betytt?

    Missförstå mig inte, jag har själv ny pojkvän och är inte ute efter nåt annat än att man kan höras, ses ibland för en kaffe, ett glas vin, kunna kolla läget, prata om det hänt något.

    Det var precis det här han lovade aldrig skulle hända.

    Den jag känner och var tillsammans med skulle aldrig göra såhär mot mig.

    Är detta ett vanligt beteende? Brukar dom inte ångra sig tillslut när dom inser att det dom hade var pretty fucking great och inget man raderar?

  • Svar på tråden Mitt ex vägrar ha kontakt med mig
  • Äldre 23 Mar 17:21
    #1
    +1

    Det är vanlig man växer ifrån varandra. Låt honom vara ifred!

  • Anonym (X)
    Äldre 23 Mar 17:25
    #2
    +1

    Att man ska fortsätta vara "vänner" är någonting som man oftast bara säger, man menar det inte. Han vill uppenbarligen inte ha någon kontakt med dig. 

    Dessutom, skriver du ju själv att han inte ville gå tillbaka till dig för att han tyckte han hade det bra hos din nya. Så nej, jag tror inte han gjorde "en show" av det. Om han hade velat gå tillbaka till dig så hade han ju sagt det när ni pratade ut. Nu sa han inte det. Tror det är du som inte kan släppa taget riktigt, du är van att han finns där. 

  • Anonym (L)
    Äldre 23 Mar 17:25
    #3

    Fast jag måste säga att jag förstår honom på ett sätt. Jag ser ingen anledning till att man ska ha någon kontakt med ett ex överhuvudtaget (har man barn ihop är det en annan sak, då måste man ju höras ibland). Att man hälsar och kanske snackar lite om man springer på varann på stan är en sak men att bestämma träff, fika ihop och ringa/smsa varann tycker jag är märkligt. I synnerhet om det finns nya partners på båda sidor. Jag hade inte velat ha kontakt med mitt ex och vi sa också att vi skulle va "vänner". Vi är inte ovänner eller bråkar, hade jag träffat honom av en slump hade jag visst hälsat och snackat lite. Men det är ingen som jag skulle få för mig att slänga iväg ett "hittar du på?" sms till. Vi har ju gjort slut. Jag hade inte tyckt de varit så himla kul om min nuvarande kille gick och fikade och smsade med sitt ex heller. 

    Sen att ni var tillsammans länge och så gör inget annorlunda. Han "raderar" inte dig ur minnet. Han är säkert glad för den tiden ni hade ihop och det är förmodligen inget han vill glömma. Men nu har han gått vidare med sin nya tjej, och du med din nya kille. 

  • Anonym (Line)
    Äldre 23 Mar 17:26
    #4

    Men låt han och hans nya tjej va ifred ett tag och koncentrera dig på din egen kille.

    Han kanske inte vill hänga med sitt ex som försöker intala honom att hans nya tjej är ett misstag.

  • sextio­talist
    Äldre 23 Mar 17:26
    #5
    +1
    Anonym (Helga) skrev 2017-03-23 17:15:51 följande:

    Jag var tillsammans med en kille länge, tänker inte skriva hur länge med risk för att outa mig. Vi var varandras första "riktiga" pojk/flickvänner om man inte räknar gymnasiet. Han var min klippa och bästa vän och en sån självklar del i mitt liv. Jag gjorde slut för att jag saknade att känna mig attraherad, han jobbade för mycket och var tråkig helt enkelt.

    Meningen var att vi inte skulle tappa vänskapen, han lovade mig det.

    Jag gick vidare, han gick vidare, vi dejtade andra och efter ett tag ångrade jag mig och fick panik, insåg att det var ett misstag eller göra slut, framförallt för hans skull. Det kändes som han överdrev med sin nya tjej, hon skulle aldrig kunna ersätta mig och jag tyckte faktiskt synd om honom för det kändes som att han höll "en show" för att spela som han inte var sårad och ville göra mig svartsjuk.

    Vi kom iallafall fram till att inte gå tillbaka med varandra för han hade det bra med sin nya och jag med min så vi sa att vi skulle vara vänner och att det var bra att prata ut.

    Efter att jag försökt prata med honom om det så måste han sagt nåt till sin tjej för han blev så svår att nå. Sen fortsatte det.

    Han ringde inte ens tillbaka tillslut, svarade inte på sms, inte ens när jag bad andra ringa istället.

    Sen bara blockade han mig utan förklaring, överallt.

    Vad hände med att vi alltid skulle vara vänner?

    Jag fattar att hans nya är sotis men han kan ju inte radera att jag var hans bästa vän under så länge och allt jag betytt?

    Missförstå mig inte, jag har själv ny pojkvän och är inte ute efter nåt annat än att man kan höras, ses ibland för en kaffe, ett glas vin, kunna kolla läget, prata om det hänt något.

    Det var precis det här han lovade aldrig skulle hända.

    Den jag känner och var tillsammans med skulle aldrig göra såhär mot mig.

    Är detta ett vanligt beteende? Brukar dom inte ångra sig tillslut när dom inser att det dom hade var pretty fucking great och inget man raderar?


    Släpp och gå vidare. Du betydde uppenbarligen inte så mycket som du inbillade dig.

    Den första kärleken är inte så otrolig för alla. Jag hade noll intresse att ha kontakt med min första riktiga pojkvän och då var jag ändå 18 när det tog slut.
  • Äldre 23 Mar 17:27
    #6

    Han är kär i sin tjej och prioriterar henne framför dig.

    Du är historia, hon är hans framtid! Helt normalt!

  • Anonym (1)
    Äldre 23 Mar 17:32
    #7

    bara för att man lovat något när man är ung och gör slut, betyder inte att man kommer att leva efter det resten av sitt liv. En del fortsätter att vara vänner men ganska många inte, fullt normalt. 

    Livet förändras och man kan inte förvänta sig att det ska vara samma, alltid. 

  • Äldre 23 Mar 17:34
    #8
    +2

    Kanske inte är så konstigt att han inte vill ha kontakt med dig när du själv säger:

    "hon skulle aldrig kunna ersätta mig och jag tyckte faktiskt synd om honom för det kändes som att han höll "en show" för att spela som han inte var sårad och ville göra mig svartsjuk."

    Troligtvis höll han inte en show för dig utan han hade hittat en som faktiskt var bättre för honom.
    Hade någon haft en "jag är det bästa som någonsin kommer hända dig" attityd mot mig så hade jag faktiskt också dragit öronen åt mig.

  • Anonym (Helga­) Trådstartaren
    Äldre 23 Mar 17:51
    #9
    Freijah skrev 2017-03-23 17:34:38 följande:

    Kanske inte är så konstigt att han inte vill ha kontakt med dig när du själv säger:

    "hon skulle aldrig kunna ersätta mig och jag tyckte faktiskt synd om honom för det kändes som att han höll "en show" för att spela som han inte var sårad och ville göra mig svartsjuk."

    Troligtvis höll han inte en show för dig utan han hade hittat en som faktiskt var bättre för honom.

    Hade någon haft en "jag är det bästa som någonsin kommer hända dig" attityd mot mig så hade jag faktiskt också dragit öronen åt mig.


    Nej men alltså, ok, jag ser det inte riktigt så nu men jag förklarade varför jag kände så då. Dom var "over the top", bilder på sociala medier in my face liksom på ett sätt som han inte haft med mig, skulle hinnas med allt man gör i ett förhållande på typ ett halvår/år medan vi gick mycket långsammare fram. Jag hade läst om "rebound" och alla gemensamma kompisar sa att hon var ett rebound.

    Alltså jag säger inte att det ÄR så och ju längre tiden går desto mindre känns det så. Det var därför jag talade ut med honom. Det var svårt att gå vidare och släppa när jag trodde att han var kär i mig och typ hade nåt självskadebeteende nästan med henne. Jag uppfattade det så och tyckte synd om honom.

    Jag accepterade hans svar!

    Det är därför jag tycker han varit taskig eftersom jag köpte det och sa att jag inte skulle förstöra nåt mellan dom, önskade lycka till osv.

    Sen tror jag hon är bra för honom på ett ytligt sätt, ser ju ut så iallafall men jag var med från början och vet vad vi hade bara.
  • Anonym (Helga­) Trådstartaren
    Äldre 23 Mar 17:54
    #10
    Anonym (L) skrev 2017-03-23 17:25:24 följande:

    Fast jag måste säga att jag förstår honom på ett sätt. Jag ser ingen anledning till att man ska ha någon kontakt med ett ex överhuvudtaget (har man barn ihop är det en annan sak, då måste man ju höras ibland). Att man hälsar och kanske snackar lite om man springer på varann på stan är en sak men att bestämma träff, fika ihop och ringa/smsa varann tycker jag är märkligt. I synnerhet om det finns nya partners på båda sidor. Jag hade inte velat ha kontakt med mitt ex och vi sa också att vi skulle va "vänner". Vi är inte ovänner eller bråkar, hade jag träffat honom av en slump hade jag visst hälsat och snackat lite. Men det är ingen som jag skulle få för mig att slänga iväg ett "hittar du på?" sms till. Vi har ju gjort slut. Jag hade inte tyckt de varit så himla kul om min nuvarande kille gick och fikade och smsade med sitt ex heller. 

    Sen att ni var tillsammans länge och så gör inget annorlunda. Han "raderar" inte dig ur minnet. Han är säkert glad för den tiden ni hade ihop och det är förmodligen inget han vill glömma. Men nu har han gått vidare med sin nya tjej, och du med din nya kille. 


    Bland mina vänner är det normalt. Alla förväntade sig typ att vi skulle kunna vara vänner och många har sagt att han är svinig som gjort såhär. Mina kompisar tror bara att det är den nya som är svartsjuk. Tycker du inte det är fel att hindra sin pojkvän från att vara vän med sitt ex om dom är bra vänner och varit tillsammans jättelänge?
Svar på tråden Mitt ex vägrar ha kontakt med mig