• Anonym (olagligt)

    Olagligt att beställa varor via Shipitto?

    Har hört av kompisar att de använt sig av Shipitto för att handla på online butiker till USA och sedan importera varorna till Sverige. Någon som vet om detta är olagligt eller är det helt ok så länge man betalar moms och tull? 

  • Svar på tråden Olagligt att beställa varor via Shipitto?
  • Kjell2
    Anonym (olagligt) skrev 2017-03-23 18:45:31 följande:

    Har hört av kompisar att de använt sig av Shipitto för att handla på online butiker till USA och sedan importera varorna till Sverige. Någon som vet om detta är olagligt eller är det helt ok så länge man betalar moms och tull? 


    Beror även på vad det är för varor, piratkopior, medicin och droger är tex inte bra.
  • Anonym (olagligt)

    För att förtydliga: köpa kläder, skor, elektronikprylar, spel och liknande saker. Inga droger, vapen eller annat olagligt. 

  • Anonym (olagligt)
    Kjell2 skrev 2017-03-23 18:50:28 följande:
    Beror även på vad det är för varor, piratkopior, medicin och droger är tex inte bra.
    Ja, kom på att jag borde skrivit detta, inget sånt. 
  • Anonym (Man)

    Om du köper varor o betalar tull o svensk moms borde det väl vara lagligt? Sen antar jag att du får sköta tulldeklaration själv. Men fyller du i äkta uppgifter borde det vara ok.

  • Anonym (olagligt)

    Men är det ok att berätta för de svenska myndigheterna att man själv köpt varorna och skickar de till sig själv? Om jag uppfattat det rätt så är det så det fungerar och det är det jag är osäker på om det anses vara fiffel eller något sånt?

  • KarinMedK

    När du använder shipitto så anger du själv tulldeklarationen. Om du är ärlig på den, dvs skriver vad paketet innehåller och vad det är värt så får du betala korrekt tullavgift. Det är ingenting olagligt alls med det och är precis samma sak som ifall du köpt varan online och fått den skickat direkt till dig. (Så länge som det inte är vapen, mediciner, osv såklart.)

    Det som däremot är olagligt är om du ljuger på tulldeklarationen. Säg att du köper kläder för 2000 kr men inte vill betala tull, så du skriver att värdet är 200 kr. Det som kan hända då är att tullen beslagtar varorna och tvingar dig uppvisa inköpskvitto för att styrka varans värde. I värsta fall kan du bli av med varorna.

    Jag har använt Shipitto några gånger. De är jättebra om du vill köpa något som inte går att få till Sverige på annat vis. Men ytterst sällan kan man tjäna på att frakta via dom, när man betalat frakt och tull.

  • Anonym (olagligt)
    KarinMedK skrev 2017-03-24 09:33:27 följande:

    När du använder shipitto så anger du själv tulldeklarationen. Om du är ärlig på den, dvs skriver vad paketet innehåller och vad det är värt så får du betala korrekt tullavgift. Det är ingenting olagligt alls med det och är precis samma sak som ifall du köpt varan online och fått den skickat direkt till dig. (Så länge som det inte är vapen, mediciner, osv såklart.)

    Det som däremot är olagligt är om du ljuger på tulldeklarationen. Säg att du köper kläder för 2000 kr men inte vill betala tull, så du skriver att värdet är 200 kr. Det som kan hända då är att tullen beslagtar varorna och tvingar dig uppvisa inköpskvitto för att styrka varans värde. I värsta fall kan du bli av med varorna.

    Jag har använt Shipitto några gånger. De är jättebra om du vill köpa något som inte går att få till Sverige på annat vis. Men ytterst sällan kan man tjäna på att frakta via dom, när man betalat frakt och tull.


    Vad händer om man uppvisar kvitto och det visar sig att man ljugit?
  • KarinMedK
    Anonym (olagligt) skrev 2017-03-24 09:59:54 följande:
    Vad händer om man uppvisar kvitto och det visar sig att man ljugit?
    Det beror nog främst på hur stort värde det handlar om. Handlar det om 2000 kr som blivit 200 kr så får du helt enkelt betala korrekt tull, plus eventuell "administrationsavgift" för tullens trassel. Vet inte beloppet.
    Eller - i värsta fall - att du förlorar varorna helt utan ersättning.

    Jag är ingen expert på detta utan bara egen användare, men min gissning är att det blir (så länge det handlar om mindre belopp) inga rättsliga följder. Det är ett enormt arbete för tullen att bevisa att du inte bara råkat skriva fel på en 0:a. Utan risken är som sagt att förlora varorna, eller i slutändan tvingas betala mer för dom än om du köpt dom i Sverige/via butik som skickat direkt till dig.
  • Anonym (olagligt)
    KarinMedK skrev 2017-03-24 14:13:25 följande:
    Det beror nog främst på hur stort värde det handlar om. Handlar det om 2000 kr som blivit 200 kr så får du helt enkelt betala korrekt tull, plus eventuell "administrationsavgift" för tullens trassel. Vet inte beloppet.
    Eller - i värsta fall - att du förlorar varorna helt utan ersättning.

    Jag är ingen expert på detta utan bara egen användare, men min gissning är att det blir (så länge det handlar om mindre belopp) inga rättsliga följder. Det är ett enormt arbete för tullen att bevisa att du inte bara råkat skriva fel på en 0:a. Utan risken är som sagt att förlora varorna, eller i slutändan tvingas betala mer för dom än om du köpt dom i Sverige/via butik som skickat direkt till dig.
    Vad menar du med att förlora varorna? Har de rätt att ta varorna och vad gör de isf med dem? Har svårt att tro att de har rätt att förstöra varor så länge det inte handlar om något farligt/olagligt. 
  • Kjell2
    Anonym (olagligt) skrev 2017-03-24 14:36:40 följande:

    Vad menar du med att förlora varorna? Har de rätt att ta varorna och vad gör de isf med dem? Har svårt att tro att de har rätt att förstöra varor så länge det inte handlar om något farligt/olagligt. 


    Oro dig inte, ange bara korrekt värde som du skrev i inledningen.
  • Anonym (olagligt)
    Kjell2 skrev 2017-03-24 14:51:04 följande:
    Oro dig inte, ange bara korrekt värde som du skrev i inledningen.
    Inget farligt händer ändå men jag får ange korrekt värde? Haha
  • KarinMedK
    Anonym (olagligt) skrev 2017-03-24 14:36:40 följande:
    Vad menar du med att förlora varorna? Har de rätt att ta varorna och vad gör de isf med dem? Har svårt att tro att de har rätt att förstöra varor så länge det inte handlar om något farligt/olagligt. 
    Vet inte. Jag har läst i andra trådar och forum att folk påstått sig bli av med varor. 

    Som sagt, ange rätt värde i deklarationen. Om du är ute efter tips och råd på hur man begår olagligheter (små som stora) är nog Flashback ett bättre forum än detta.
Svar på tråden Olagligt att beställa varor via Shipitto?