• Markko

    Fisk (typ alaska pollock)

    Är sugen på att laga till fisk, äter lite för lite av det. Funderar på sån fryst Alaska Pollock, vad kan man göra med det för att få en bra husmanskost? 

    Doppa i lite ägg och ströbröd och steka på med Lingon, potatismos o grönsaker till? Andra knep?

  • Svar på tråden Fisk (typ alaska pollock)
  • Monchichier

    Alaska Pollock ger jag bara katten. Tycker att den är hemsk att äta.

    Jag tycker att det är jätteskillnad på fryst och färsk fisk. Så ska jag laga någon fiskrätt till middag köper jag den nästan enbart över disk. Fiskgryta med saffran och kräftstjärtar är favoriten.

  • Aniiee

    Färsk pollock är inte så himla illa. Om den är viltfångad, då....

    Men, nä, satsa på torsk istället, eller annan vit fisk. Välj art och bit beroende på vad du vill ha den till. Personligen brukar jag använda spätta eller strömming till att panera och servera med mos, kolja och torsk hamnar i grytan eller ugnen som gratäng, så även lax,lax, sej och hoki passar bra som pyttfisk, och lax, makrill, böckling, sik och ål serveras så klart rökt, i röra på grovt bröd eller med potatissallad. Och en kall öl.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-03-23 23:20:05 följande:
    Färsk pollock är inte så himla illa. Om den är viltfångad, då....

    Men, nä, satsa på torsk istället, eller annan vit fisk. Välj art och bit beroende på vad du vill ha den till. Personligen brukar jag använda spätta eller strömming till att panera och servera med mos, kolja och torsk hamnar i grytan eller ugnen som gratäng, så även lax,lax, sej och hoki passar bra som pyttfisk, och lax, makrill, böckling, sik och ål serveras så klart rökt, i röra på grovt bröd eller med potatissallad. Och en kall öl.

    Finns det odlad pollock?


    Själv köper jag aldrig pollock, köper faktiskt nästan ingen fisk alls.
    Utan fiskar upp det mesta själv, plus att man känner folk som fiskar lax 60 dagar, och där får man mycket lax.


    Sen för TS så spelar det väl nästan ingen roll vilken fisk du väljer.
    Dock en sak med fisk som inte ens vissa erfarna hemma kockar vet om, och det är att dom övertillagar sin fisk brutalt ofta.
    Desto mer man övertillagar sin fisk, desto mer fisk smakar fisken.
    Många fisksorter ska inte över 45grader ens, tonfisk pratar man lite över rumstemp(31grader).
    Det tokiga med tonfisk är ju att man helt och hållet förstör tonfisken om man tillagar den för mycket, och kunde lika gärna köpt en burk tonfisk.
    Så det är viktigt att tänka tillagning och vara försiktig.
    Goda fiskar finns det annars gott om, man kan börja med nått enkelt som stekt rödspätta.
    Med bara potatis, citron och en rejäl klick majonnäs, men mos, citron och skirat smör är inte illa det heller Flört

  • Aniiee
    klyban skrev 2017-03-24 12:58:35 följande:

    Finns det odlad pollock?


    Själv köper jag aldrig pollock, köper faktiskt nästan ingen fisk alls.
    Utan fiskar upp det mesta själv, plus att man känner folk som fiskar lax 60 dagar, och där får man mycket lax.


    Sen för TS så spelar det väl nästan ingen roll vilken fisk du väljer.
    Dock en sak med fisk som inte ens vissa erfarna hemma kockar vet om, och det är att dom övertillagar sin fisk brutalt ofta.
    Desto mer man övertillagar sin fisk, desto mer fisk smakar fisken.
    Många fisksorter ska inte över 45grader ens, tonfisk pratar man lite över rumstemp(31grader).
    Det tokiga med tonfisk är ju att man helt och hållet förstör tonfisken om man tillagar den för mycket, och kunde lika gärna köpt en burk tonfisk.
    Så det är viktigt att tänka tillagning och vara försiktig.
    Goda fiskar finns det annars gott om, man kan börja med nått enkelt som stekt rödspätta.
    Med bara potatis, citron och en rejäl klick majonnäs, men mos, citron och skirat smör är inte illa det heller Flört


    Japp.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-03-24 14:17:13 följande:
    Japp.

    Blir så när man nästan aldrig köper fisk 
    Sen skulle det vara att de fiskar 60 dagar per säsong.


    Tror det blev 45-50st laxar och 30-35st havsöringar som han fick förra året.


    Sen tas inte alla dessa upp, men eftersom den första laxen som går upp är så stor.
    Så blir det många kilon.
    Den första laxen som går upp ligger MYCKET sällan under 4kg, utan ofta mellan 6-12kg.
    Och jag blir lika glad varje gång, och nu är den snart slut.
    Men som tur är så är det 1 April snart :D
    Och då börjar det igen men y fångad lax och havsöring SkålFlört

  • Aniiee
    klyban skrev 2017-03-24 14:28:25 följande:

    Blir så när man nästan aldrig köper fisk 
    Sen skulle det vara att de fiskar 60 dagar per säsong.


    Tror det blev 45-50st laxar och 30-35st havsöringar som han fick förra året.


    Sen tas inte alla dessa upp, men eftersom den första laxen som går upp är så stor.
    Så blir det många kilon.
    Den första laxen som går upp ligger MYCKET sällan under 4kg, utan ofta mellan 6-12kg.
    Och jag blir lika glad varje gång, och nu är den snart slut.
    Men som tur är så är det 1 April snart :D
    Och då börjar det igen men y fångad lax och havsöring SkålFlört


    Gott =)

    Själv fiskar jag sällan, men visst händer det att man drar upp en gädda eller några aborrar ute vid landstället. eller rycker strömming ute i Nacka.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-03-24 14:53:22 följande:
    Gott =)

    Själv fiskar jag sällan, men visst händer det att man drar upp en gädda eller några aborrar ute vid landstället. eller rycker strömming ute i Nacka.

    Skärgården har fina abborrar också (Y)
    Allt som krävs är en fin liten levande mört, en enkelkrok i munnen och bottenmete.
    Sen såklart ett okey abborreställe också, det måste ju man ha.
    Dock en effektiv fiskemetod, där man drar direkt när det nappar.
    Då abborre alltid tar sin föda ifrån huvudet, så sitter den direkt.

  • Flash Gordon
    Markko skrev 2017-03-23 21:30:39 följande:
    Är sugen på att laga till fisk, äter lite för lite av det. Funderar på sån fryst Alaska Pollock, vad kan man göra med det för att få en bra husmanskost? 

    Doppa i lite ägg och ströbröd och steka på med Lingon, potatismos o grönsaker till? Andra knep?
    Duger i fisksoppa/fiskgryta.

    Men helst med lite annan fisk (och räkor) också.

    Annars är det inte så mycket bevänt med de frysta blocken med Pollock.
Svar på tråden Fisk (typ alaska pollock)