• Villhabebisnu

    Någon som försökt bli gravid länge och till slut lyckas på naturlig väg?

    Behöver solskenshistorier, för nu är vi på väg att ge upp. Finns det några här som försökt länge att bli gravida och till slut lyckats? Vi har två barn på 9 och 12 år och hade inga problem att bli gravida med dessa, men 3:an vill sig inte. :( Snart har vi försökt 2 år och 3 tidiga MF har det blivit under denna tid.

  • Svar på tråden Någon som försökt bli gravid länge och till slut lyckas på naturlig väg?
  • Anonym (Tina)

    Vi försökte i ett år och lyckades sedan. 
    Med tanke på åldern på dina barn så tänker jag att du är lite äldre? och då har man färre bra ägg vilket gör att man har inte den där chansen varje månad utan den kommer mer sällan. Viktigt att man ger varje månad ett ordentligt försök och att du vet när du har ägglossning så att du inte råkar missa. Sen är jag förespråkare till att ha sex varannan dag hellre än varje dag kring ägglossningen.

  • Anonym (svårt)

    Håller med Tina ovan! Speciellt om att älska ofta, så att ni minns varför ni gör detta, och inte börjar känna er som sex-maskiner.

    Har barn sedan ett tidigare äktenskap. Nu är jag närmare 40, men började redan strax efter 35 med min nya make försöka. De första åren körde vi oskyddat och "hoppades" på en "olycka". Den enda olyckan som kom var MF. För ca 2 år sedan var jag på en enklare, första utredning där vi ombads försöka mer noga. Sagt och gjort. Äl-test, temp, mängder av olika noteringar för att se äl tydligare osv. Vid utredningen sa man "försök så länge ni orkar, kom sedan tillbaka". Efter ytterligare ca 1 år sa vi, "nu kör vi två menser till, sedan tar vi kontakt för hjälp igen". "Sista" mensen kom aldrig, utan blev ett +. Vi väntar nu 2017 vårt älskade och efterlängtade barn tillsammans.

    Mitt råd är, gör som vi gjorde. Sätt en deadline. Försök släppa kraven. Älska för att älska. Jag tror idag att det var just att "ge upp" som vi behövde. Och sök hjälp när deadlinen passerats.

    Lycka till!
    Hjärta

  • Tur12345

    Hej. Efter att ha försökt i två år på egen hand. Sedan 5 år med ivf. Inget barn.

    Sen gick det nästan två år till så blev vi spontangravida efter en semester lillen är nu 8 månader. Så ge inte upp

  • syntharen

    Jag fick mitt första barn 2010. Knappt 18 månader senare fick jag mitt första MA i v 12. Sedan gick det två år innan jag blev gravid igen men det blev MF i v 6. Våren 2014 gjorde vi ivf som inte blev nåt, ivf 2 i augusti 2014 blev ett supertidigt missfall och insättning av ett fryst embryo i november 2014 blev ett MA i v 9. I maj 2015 blev jag gravid spontant men även det blev ett MA i v 10. Missfallsutredning i sep 2015 visade inga fel. Och i januari 2016 blev jag spontant gravid igen och det blev en frisk pojke som kom ut BF+14! Jag var då 37 år (+7 månader). Så det gäller att inte ge upp! Idag ser jag all väntan och alla missfall som att det var just den här pojken vi skulle ha och just då och inte nån annan. Det var honom vi väntade på!

  • Anonym (ivf)

    Vi försökte i fem år. (Har inga barn sedan tidigare) Fick tid för IVF och de sade stopp för jag hade inga bra ägg. Så abruten IVF och brustna drömmar.

    Två månader efter det är det en liten "fisk" där inne på naturlig väg!

  • Mibutanche

    Vi försökte i 2 år varav sista året stod vi på kö till ivf. Tester visade på en hormonrubbning från min sida o uteblivna ägglossningar. Ca 2 veckor före behandling skulle påbörjas fick vi lämna återbud då det visade sig att jag redan var gravid. Idag är jag i V 29 =)

  • jooo

    Vi försökte också i 2 år med hormon stimulering och ett misslyckat ivf försök utan ett enda pluss. Inför ivf 2 lyckades vi själva och är nu i v 33 :)

  • Villhabebisnu

    Tack snälla ni för era svar och tips. <3 Betyder mycket. Nu känner jag att jag får lite hopp igen. Jag är 35 år, så det är säkert åldern som påverkar. :(

  • Snurran81

    Hej

    Vill ge lite hopp

    Började försöka med ett syskon för tre år sedan (var då 33 år gammal). Tog sig direkt på första försöket men slutade i missfall. Därefter var det stopp..... Försökte och försökte. Var iväg och kollade mig hos gynekolog och tog prover på sköldkörteln som kan påverka. Inget visade Ng problem. I början av förra hösten (då 35 år) träffade jag av en slump på en ung tjej som varit ofrivilligt barnlös i fyra år som fått tipset att testa progrestoronkräm. Hon blev gravid naturligt tre månader senare. Jag är en sån som gärna vill tro på saker och ting så köpte en liten tub kräm. Vet ej om denna hjälpte till men två månader efter blev jag gravid. Är just nu i vecka 29.

    Vet hur tufft det är - lycka till

  • Anonym (1)

    Första kom på försök 2. Barn två efter 9 mån försök inkl två missfall. Skulle precis söka gyn när jag upptäckte att jag var gravid. Ha sex var 2-3 dag! Skippa ÄL-tester, de är inte tillförlitliga. 

  • Villhabebisnu
    Snurran81 skrev 2017-03-28 00:23:13 följande:

    Hej

    Vill ge lite hopp

    Började försöka med ett syskon för tre år sedan (var då 33 år gammal). Tog sig direkt på första försöket men slutade i missfall. Därefter var det stopp..... Försökte och försökte. Var iväg och kollade mig hos gynekolog och tog prover på sköldkörteln som kan påverka. Inget visade Ng problem. I början av förra hösten (då 35 år) träffade jag av en slump på en ung tjej som varit ofrivilligt barnlös i fyra år som fått tipset att testa progrestoronkräm. Hon blev gravid naturligt tre månader senare. Jag är en sån som gärna vill tro på saker och ting så köpte en liten tub kräm. Vet ej om denna hjälpte till men två månader efter blev jag gravid. Är just nu i vecka 29.

    Vet hur tufft det är - lycka till


    Tack för ditt svar. Va härligt att det tagit sig för er. Jag har precis börjat äta blodförtunnande medicin, så jag hoppas det ska hjälpa mig på samma sätt som för er. :)
  • Villhabebisnu
    Anonym (1) skrev 2017-03-30 12:27:27 följande:

    Första kom på försök 2. Barn två efter 9 mån försök inkl två missfall. Skulle precis söka gyn när jag upptäckte att jag var gravid. Ha sex var 2-3 dag! Skippa ÄL-tester, de är inte tillförlitliga. 


    Tack för ditt svar och dina tips. :)
Svar på tråden Någon som försökt bli gravid länge och till slut lyckas på naturlig väg?