• Anonym (Mamma)

    Lärare som lägger sig i

    Min dotter är 7 år och har längtat i månader efter att få gå och se skönheten och odjuret, något vi planerat i helgen.

    Hon har berättat det i skolan och hennes fröken gjorde henne jätteledsen genom att säga att hon är alldeles för liten. Något hon även sa till mig vid hämtningen igår, att hon "hoppas att det inte stämmer". Helt paff svarade jag att det är upp till mig att avgöra om mitt barn är mogen för det.

    Hon svarade "tveksamt" och gick tillbaka till klassen (som skulle vara kvar på fritids).

    Finns det fler här som varit med om att barnens fröknar lägger sig i för mycket?

  • Svar på tråden Lärare som lägger sig i
  • Anonym (1)

    du kan tala om för läraren att filmer som är åldergräns 11 år på, får barn gå på i vuxet sällskap. Denne lärare kanske tror att alla gränserna är helt definitiva (som det är med 15 årsgränsen)

  • Anonym (Mamma)
    Froken Lokens skrev 2017-03-24 10:16:09 följande:

    Du tycker inte att du överreagerar på att hon endast uttryckte sin åsikt?


    Överreagerar? Jag frågade om andra varit med om liknande?
  • Lahb1038

    Vad är det för åldersgräns på filmen? Tror jag såg Disneys version när jag var typ 8 och var inget som direkt traumatiserade mig :D. Varför skulle den vara olämplig för en 7-åring. Det är ju inte direkt Hunger Games liksom.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (1) skrev 2017-03-24 10:16:20 följande:

    du kan tala om för läraren att filmer som är åldergräns 11 år på, får barn gå på i vuxet sällskap. Denne lärare kanske tror att alla gränserna är helt definitiva (som det är med 15 årsgränsen)


    Jag kollade gränserna nyss, tydligen får man se filmer från 15 år om man är 11 och har förälder med sig.
  • Anonym (Mamma)
    Lahb1038 skrev 2017-03-24 10:17:42 följande:

    Vad är det för åldersgräns på filmen? Tror jag såg Disneys version när jag var typ 8 och var inget som direkt traumatiserade mig :D. Varför skulle den vara olämplig för en 7-åring. Det är ju inte direkt Hunger Games liksom.


    11, så 7 i vuxet sällskap.

    Min dotter har sett alla Harry Potterfilmerna utan problem, så tror knappast den här kommer vara så hemsk för henne.
  • Anonym (SF)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-24 10:18:34 följande:
    Jag kollade gränserna nyss, tydligen får man se filmer från 15 år om man är 11 och har förälder med sig.
    Nej, det får man inte. 15-årsgränden är definitiv, hjälper inte att man ha föräder med
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SF) skrev 2017-03-24 10:28:59 följande:

    Nej, det får man inte. 15-årsgränden är definitiv, hjälper inte att man ha föräder med


    Jasså? Då får du kontakta dem och berätta att de skrivit fel.

    www.sf.se/kundservice/aldersgranser/
  • suziz
    Anonym (SF) skrev 2017-03-24 10:28:59 följande:
    Nej, det får man inte. 15-årsgränden är definitiv, hjälper inte att man ha föräder med
    Det har ändrats nyligen. 
  • Anonym (SF)
    suziz skrev 2017-03-24 10:35:43 följande:
    Det har ändrats nyligen. 
    Ojdå! Det var ju utmärkt
  • Froken Lokens
    Anonym (SF) skrev 2017-03-24 10:28:59 följande:

    Nej, det får man inte. 15-årsgränden är definitiv, hjälper inte att man ha föräder med


    Min son har varit på flera såna filmer och han är tolv. Så det är tur att alla inte tar gränsen så bokstavlig.
  • Anonym (nmn)

    Du överreagerar. Självklart kan fröken säga vad hon tycker. Hon kanske har sett den och inte tyckte att den passade 7-åringar. Den är lite otäck och hon förutsatte nog du inte visste det.

  • Fiona M

    Onödigt sagt av läraren (och jag hade velat följa upp vad det var som skilde i hens bild av barnets mognad), men var detta ett enstaka tillfälle så skulle jag inte anse det som att läraren "lade sig i" utan mest vara lite paff.

  • Anonym (1)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-24 10:18:34 följande:
    Jag kollade gränserna nyss, tydligen får man se filmer från 15 år om man är 11 och har förälder med sig.
    ja jag ser det nu, det visste inte ens jag : ) Så var det inte förr 

    men du kan ju tala om det då för fröken att hon inte har med att göra att ni ser en film som är från 11 år 
  • Ooops

    Men allvarligt, är det ngt att ödsla energi på? Är det ngt att bli upprörd över, egentligen? Ni tycker olika, hon tycker så och du tycker vad du tycker. Hon bestämmer väl inte vad ni ska se för film. Slösa inte din energi på onödiga saker.

  • Anonym (1)
    Anonym (1) skrev 2017-03-24 17:33:01 följande:
    ja jag ser det nu, det visste inte ens jag : ) Så var det inte förr 

    men du kan ju tala om det då för fröken att hon inte har med att göra att ni ser en film som är från 11 år 
    ojoj jag rör ihop det :)

    filmen är från 15 tydligen men 
    din dotter är ju under 11 år, då kan hon inte gå på den trots de nya mer generösa reglerna 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (1) skrev 2017-03-24 17:47:21 följande:

    ojoj jag rör ihop det :)

    filmen är från 15 tydligen men 

    din dotter är ju under 11 år, då kan hon inte gå på den trots de nya mer generösa reglerna 


    Vart ser du det nånstans? På sfs sida står det 11.
  • Fiona M
    Anonym (1) skrev 2017-03-24 17:47:21 följande:
    ojoj jag rör ihop det :)

    filmen är från 15 tydligen men 
    din dotter är ju under 11 år, då kan hon inte gå på den trots de nya mer generösa reglerna 
    Nej, Skönheten och Odjuret är från 11 år.
Svar på tråden Lärare som lägger sig i