• Tino

    DO-anmälan: Åldersgräns assisterad befruktning

    Maj 2016 släppte SKL ny rekommenation om krav för offentlig finansierad assisterad befruktning. Bland annat rekommenderar de att kvinnan och partnern ska vara över 25 år. Kvinnan ska vara under 40 år och eventuell manlig partner ska vara under 56 år vid fertilitetsbevarande åtgärder. De flesta landsting har antagit de nya kraven vilket innebär att par där någon är under 25 år inte får hjälp. Jag såg precis att bland annat RFSU har DO-anmält SKL. De tycker att ålderskraven är ojämlika. Fantastiskt att anmälan är gjord!

    www.rfsl.se/aktuellt/sex-raettighetsorganisationer-goer-do-anmaelan/

  • Svar på tråden DO-anmälan: Åldersgräns assisterad befruktning
  • Kebabben

    "SKL:s riktlinjer är dessutom otydliga gällande transpersoner, och språket i riktlinjerna utgår från att kvinnor har ägg och män har spermier."

    Det är nog detta som det framförallt gäller. Åldersgränserna kommer nog inte ses som diskriminerande.

  • Alexi

    Vad är fel i att kvinnor har ägg och män har spermier? Det är väl fullt i enlighet med biologin?

    Och hur man kan se åldersgränserna som ett problem förstår jag inte heller.

  • Tino
    Kebabben skrev 2017-03-24 10:56:23 följande:

    "SKL:s riktlinjer är dessutom otydliga gällande transpersoner, och språket i riktlinjerna utgår från att kvinnor har ägg och män har spermier."

    Det är nog detta som det framförallt gäller. Åldersgränserna kommer nog inte ses som diskriminerande.


    Ja, det är också mycket otydlig och diskriminerande. Transpersoner har ju historiskt varit väldigt utsatta så det är bra att detta lyfts. Däremot tycker i alla fall jag att åldersdiskriminering också är allvarligt. Jag hoppas att de kommer att pröva rekommendationen i sin helhet.

    Vi får hålla tummarna nu!
  • Tino
    Alexi skrev 2017-03-24 10:59:05 följande:

    Vad är fel i att kvinnor har ägg och män har spermier? Det är väl fullt i enlighet med biologin?

    Och hur man kan se åldersgränserna som ett problem förstår jag inte heller.


    En transperson som korrigerat sitt kön från kvinna till man är ju man med ägg. Om han inte tagit bort livmoder och äggstockar vill säga. En person som korrigerat sitt kön från man till kvinna är ju kvinna med spermier. Om hon inte tagit bort testiklarna. Nu mera behöver inte transpersoner sterilisera sig så därför blir SKLs text mycket otydlig.
  • Alexi

    Fast det är ju rätt absurt om man ska behöva krångla till texter för att passa in på det. Det är ju fortfarande det biologiska könet som avgör hur man kan få barn.

  • Tino
    Alexi skrev 2017-03-24 11:08:06 följande:

    Fast det är ju rätt absurt om man ska behöva krångla till texter för att passa in på det. Det är ju fortfarande det biologiska könet som avgör hur man kan få barn.


    För en transperson är det nog viktigt med hur man formulerar sig. Jag kan även tänka mig att det blir juridiskt problematiskt om en rekommendation inte beaktat transperspektivet. En transperson (man-?kvinna) är ju kvinna och står det som det gör i rekommendationen gäller då åldersgränsen på 40 år för henne.

    För en kvinna som fortfarande har goda möjligheter att få barn efter 40 och för ett par som är under 25 år där kvinnan har låg äggreserv är nog åldersgränserna betydelsfulla. Då blir det en ekonomisk fråga om man har råd att betala själv eller helt enkelt acceptera att det aldrig blir barn.
  • Anonym (V)
    Tino skrev 2017-03-24 11:30:11 följande:

    För en transperson är det nog viktigt med hur man formulerar sig. Jag kan även tänka mig att det blir juridiskt problematiskt om en rekommendation inte beaktat transperspektivet. En transperson (man-?kvinna) är ju kvinna och står det som det gör i rekommendationen gäller då åldersgränsen på 40 år för henne.

    För en kvinna som fortfarande har goda möjligheter att få barn efter 40 och för ett par som är under 25 år där kvinnan har låg äggreserv är nog åldersgränserna betydelsfulla. Då blir det en ekonomisk fråga om man har råd att betala själv eller helt enkelt acceptera att det aldrig blir barn.


    Det spelar ingen roll. Fakta är fakta. Har man äggen är man kvinna, har man spermierna är man man. Det gäller oavsett vad transpersoner känner sig som.

    Åldersgränserna håller jag däremot med om är fel.
  • Jasmin Karlsson

    Åldersgränserna uppåt tycker jag är ok, eftersom de (väl?) är medicinskt befogade. Högre ålder ger mycket mindre chans till lyckad behandling (läkare ska inte utföra behandlingar som är lönlösa) och större risk för komplikationer. Åldern ner tycker jag kan vara 18 år.

  • Lena

    Åldern borde gälla för bärare, ägggivare och spermagivare snarare än kön och vara medicinskt motiverade.

    Yngre åldersgräns borde vara 20 för att man ska ha testat få barn minst ett år och tid innan 18 inte borde räknas.

Svar på tråden DO-anmälan: Åldersgräns assisterad befruktning