• Anonym (Fattig.)

    Sjukskriven och ingen SGI, vart får man pengar ifrån?

    Om man lever som sambos, hur gör man då?

    Han har inte råd att försörja mig och dra runt ett helt hushåll ensam.

    Jag får 3800kr i månaden i underhåll och barnbidrag.

    Varav 800kr går till mina utgifter såsom mobil, hyresgästföreningen, försäkring.

    Förr fick man ju aktivitetsstöd osv när man va i sysselsättning, men nu kommer jag bli sjukskriven och antagligen påbörja medicinering, men har som sagt ingen SGI.

    Hur och vart vänder jag mig?

  • Svar på tråden Sjukskriven och ingen SGI, vart får man pengar ifrån?
  • Anonym (Wildrat)

    Socialen. Du får socialbidrag om du inte har nån sgi. Ta med sjukintyg så slipper du kravet på att söka jobb för att få pengar.

  • Anonym (Wildrat)

    Socialen. Du får socialbidrag om du inte har nån sgi. Ta med sjukintyg så slipper du kravet på att söka jobb för att få pengar.

  • Anonym (Nope)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-03-24 12:04:47 följande:

    Socialen. Du får socialbidrag om du inte har nån sgi. Ta med sjukintyg så slipper du kravet på att söka jobb för att få pengar.


    Inte om hon har sambo som tjänar över normen. De måste söka tillsammans.
  • Anonym (mel)

    socialbidrag/försörjningsstöd var min första tanke men de gör skillnad på sambo och inneboende har jag för mig... så risken är att de räknar med att man som sambos har gemensam ekonomi. Klarar ni inte ekonomin ihop så kan ni kanske söka gemensamt

    Varför har du ingen SGI? Vad har du gjort fram tills du blev sjukskriven?

    Kanske kan man försöka med aktivitetsstöd ändå? Gå till arbetsförmedlingen när du kan/orkar och skriv sjukfrånvaro annars... man får väl sjukersättning när man är sjuk och i ett program på af? man måste väl kunna vara långtidssjukskriven där också..  kanske blir ohållbart till slut men man kan ju försöka

  • Anonym (soc)
    Anonym (mel) skrev 2017-03-24 12:10:38 följande:
    socialbidrag/försörjningsstöd var min första tanke men de gör skillnad på sambo och inneboende har jag för mig... så risken är att de räknar med att man som sambos har gemensam ekonomi. Klarar ni inte ekonomin ihop så kan ni kanske söka gemensamt

    Varför har du ingen SGI? Vad har du gjort fram tills du blev sjukskriven?

    Kanske kan man försöka med aktivitetsstöd ändå? Gå till arbetsförmedlingen när du kan/orkar och skriv sjukfrånvaro annars... man får väl sjukersättning när man är sjuk och i ett program på af? man måste väl kunna vara långtidssjukskriven där också..  kanske blir ohållbart till slut men man kan ju försöka
    Sjukersättning får man om man inte kan jobba på mycket länge (förr hette det sjukpension).
    När du TS söker försörjningsstöd så skall du redovisa din sambos inkomst och utgifter också. Sammantaget skall ni ha till minimistöd. Dvs till hyra och därefter cirka 3000 kr per person. Har ni redan det så får ni inte något stöd. Men lägsta praxis är upp till varje kommun att sätta. Ring och boka tid hos soc.sekr idag.
  • Domesticgoddess
    Anonym (mel) skrev 2017-03-24 12:10:38 följande:

    socialbidrag/försörjningsstöd var min första tanke men de gör skillnad på sambo och inneboende har jag för mig... så risken är att de räknar med att man som sambos har gemensam ekonomi. Klarar ni inte ekonomin ihop så kan ni kanske söka gemensamt

    Varför har du ingen SGI? Vad har du gjort fram tills du blev sjukskriven?

    Kanske kan man försöka med aktivitetsstöd ändå? Gå till arbetsförmedlingen när du kan/orkar och skriv sjukfrånvaro annars... man får väl sjukersättning när man är sjuk och i ett program på af? man måste väl kunna vara långtidssjukskriven där också..  kanske blir ohållbart till slut men man kan ju försöka


    Som nedan skriver ; sjukersättning kan man bara få om man bedöms ha enen permanent nedsättning av sin arbetsförmåga i förhållande till alla normalt förekommande och skyddade arbeten.

    Vad gäller aktivitetsstöd vid sjukdom så brukar AF betala ut sådant under två månader. Därefter avbryts i regel programmet och personen får istället ansöka om sjukpenning. Det är där det faller om man inte har någon sgi.

    Ts: vet inte vad som fattas dig men eftersom du skriver att du kommer att bli sjukskriven (alltså, inte är i dagsläget?) gissar jag att du ska opereras eller liknande? Eftersom du vet att du inte kommer att kunna jobba / söka jobb framåt i tiden?

    Prata med din af handläggare och förklara situationen, kanske att du kan få aktivitetsstöd under sjukdom under konvalescensen? En del av AF's program är väldigt basala, i stil med att söka jobb utifrån egen förmåga. Så beroende på vad du kommer att genomgå medicinskt så kan du kanske återgå i programmet hyfsat snart?
  • Anonym (mel)
    Anonym (soc) skrev 2017-03-24 12:15:57 följande:
    Sjukersättning får man om man inte kan jobba på mycket länge (förr hette det sjukpension). 
    Domesticgoddess skrev 2017-03-24 12:27:19 följande:
    Som nedan skriver ; sjukersättning kan man bara få om man bedöms ha enen permanent nedsättning av sin arbetsförmåga i förhållande till alla normalt förekommande och skyddade arbeten. 
    sjukersättning kanske var fel ordval, jag menade de pengar man får för sjukdagar i programmet

Svar på tråden Sjukskriven och ingen SGI, vart får man pengar ifrån?